Oförsäkrat föl

fejt

Trådstartare
Jag är spekulant på ett föl (nsv) som jag hemskt gärna vill köpa. Problemet är att fölet inte varit försäkrat sedan dräktighet/fölförsäkringen gick ut. Konsekvensen blir ju att försäkringsbolaget inte ersätter eventuell ostechondros eller ben/broskfragment av andra orsaker. Om hästen blir halt ingår hältutredning i försäkringen även om orsaken till hältan visar sig vara lösa benbitar.
Jag har ingen att ventilera detta med. Är det någon som har tankar eller erfarenheter att dela med sig av?
 
Veterinärbesiktiga och försäkra hästen om det är viktigt för dig. Det är väldigt dyrt med försäkring det är sällan värt pengarna för många hästar. Är det områden som nordsvenskar har problem med? Aldrig hört talas om lösa benbitar på nordsvensk , är inte nordsvensk en fin och frisk häst? Kolla med avelsförbundet.
 
Jag är spekulant på ett föl (nsv) som jag hemskt gärna vill köpa. Problemet är att fölet inte varit försäkrat sedan dräktighet/fölförsäkringen gick ut. Konsekvensen blir ju att försäkringsbolaget inte ersätter eventuell ostechondros eller ben/broskfragment av andra orsaker. Om hästen blir halt ingår hältutredning i försäkringen även om orsaken till hältan visar sig vara lösa benbitar.
Jag har ingen att ventilera detta med. Är det någon som har tankar eller erfarenheter att dela med sig av?
Har du kollat med fler försäkringsbolag? Kolla vad du skulle behöva göra för att få fölet försäkrat utan reservationer. Behöver du röntga eller ta några prover kan det kanske vara bra att göra det? En bekant till mig ska ta bort lösa benbitar på sin treåring men när hon har gjort det sa försäkringsbolaget att de skulle ta bort de reservationer som nu finns på de lederna.
 
Har du kollat med fler försäkringsbolag? Kolla vad du skulle behöva göra för att få fölet försäkrat utan reservationer. Behöver du röntga eller ta några prover kan det kanske vara bra att göra det? En bekant till mig ska ta bort lösa benbitar på sin treåring men när hon har gjort det sa försäkringsbolaget att de skulle ta bort de reservationer som nu finns på de lederna.

Tack för svar! Jag har ringt Agria, Folksam och Sveland. Alla sa samma sak. Jag får ringa igen om röntgen. Jag förstod inte riktigt vad som gällde. Det var en hel del "om" och "troligtvis".
 
Veterinärbesiktiga och försäkra hästen om det är viktigt för dig. Det är väldigt dyrt med försäkring det är sällan värt pengarna för många hästar. Är det områden som nordsvenskar har problem med? Aldrig hört talas om lösa benbitar på nordsvensk , är inte nordsvensk en fin och frisk häst? Kolla med avelsförbundet.

Jag tycker absolut att det är bra att förhålla sig kritisk till försäkringar och behovet av dem. Försäkringsbolagen skor sig delvis på vår (ofta obefogade) oro. Med det sagt så är jag i en position just nu som gör att jag vill försäkra.
För ett par år sedan blev jag tvungen att ta bort en ung hund av så kallad frisk ras pga osteochondros i armbågarna. Hans sjukdom var svår och jag tror inte att jag hade opererat även om jag fått kostnaderna ersatta men pga glapp i försäkringen fanns ingen ekonomisk möjlighet för mig att behandla.
Nordsvensken ÄR en frisk ras generellt men osteochondros är en risk för alla stora hästar med kraftigt skelett. De växer ju däremot ganska långsamt vilket i det här fallet är mycket bra.
Jag har haft det jobbigt med mina djur i några år nu och vill göra allt jag kan för att det här ska bli bra. Frågan är bara om jag överdriver riskerna....
 
Jag köpte ett föl som hade bruten försäkring. Jag tänkte som du två gånger innan jag skrev på papperna, men föl lite för att det vara en del av mina bekanta som gjort det.
Nu har vi inte haft några problem (han är sju i år), så för oss gjorde det ingen skillnad.

Är det något särskilt som gör att du vill ha just den hästen? Tvekar du tycker jag du ska ha ett annat föl.
Vet faktiskt inte om jag gör om det. Bara om jag hästen med "det" eller importerar.

Köpte en hund med obruten försäkring som blev dålig. Trots ersättning från försäk. så har jag fått betala en hel del ur fickan, som det trots allt blir.
 
Jag tycker absolut att det är bra att förhålla sig kritisk till försäkringar och behovet av dem. Försäkringsbolagen skor sig delvis på vår (ofta obefogade) oro. Med det sagt så är jag i en position just nu som gör att jag vill försäkra.
För ett par år sedan blev jag tvungen att ta bort en ung hund av så kallad frisk ras pga osteochondros i armbågarna. Hans sjukdom var svår och jag tror inte att jag hade opererat även om jag fått kostnaderna ersatta men pga glapp i försäkringen fanns ingen ekonomisk möjlighet för mig att behandla.
Nordsvensken ÄR en frisk ras generellt men osteochondros är en risk för alla stora hästar med kraftigt skelett. De växer ju däremot ganska långsamt vilket i det här fallet är mycket bra.
Jag har haft det jobbigt med mina djur i några år nu och vill göra allt jag kan för att det här ska bli bra. Frågan är bara om jag överdriver riskerna....
Ja, jag tycker du överdriver riskerna. Att få ett fullgott försäkringsskydd liv och all medicinering, sjukvård etc är dyrt oavsett frisk ras. Har du kollat kostnaderna? De flesta har väl akut dödsfall? Självrisken är väl på 1800 kr för allt enbart eller har det höjts? Jag vet inte om det är så att allt allt ersätts än heller. Ett djur som lider kanske inte ska opereras utan tas bort. Allt är inte bra bara för att det går.
 
Jag hade inte tvekat, jag räknar inte med obrutna försäkringar när det gäller vuxna djur och jag hade inte räknat med att det öht finns någon försäkring på ett föl, alla har inte foster/fölförsäkring.
 
Tack för svar! Jag har ringt Agria, Folksam och Sveland. Alla sa samma sak. Jag får ringa igen om röntgen. Jag förstod inte riktigt vad som gällde. Det var en hel del "om" och "troligtvis".

En sund inställning i detta fallet är nog att utgå ifrån att alla tillväxtrelaterade skador/sjukdomar inte ersätts, liksom skador/sjukdomar som förelegat införsäkringen.

Jag jobbar själv inom branschen, jag köpte en oförsäkrad 5-åring :o:nailbiting:
 
för min del beror det också lite på hästens pris. Nu antar jag att fölet kostar lika som andra föl i samma kategori, men är det en stor summa pengar? OM hästen skulle visa sig få något problem som försäkringen inte tar, har man då råd att åtgärda det själv eller förlora pengarna om hästen lär tas bort?

Jag köpte en oförsäkrad 6 åring men hennes pris var mycket lågt, pengar jag hade råd att förlora samt att jag hade råd att lägga ut mer om det skulle behövas tex vid OCD.
Fördelen med en vuxen häst är ju att de växt klart samt är lite belastade och går att undersöka mer.
 
Jag tänker att det beror på pris?

Jag hade nog aldrig tvekat - men kan förstå att om man köper en fölunge för över 100' så vill man nog vara noggrannare med försäkringar? Men en nordis är antagligen billig i förhållande till andra raser?

(själv köpte jag en 5-åring utan vet.besiktning. Den hade garanterat fått reservationer eftersom den var oskodd och ömfotad. Vi böjde den själva och den visade inget vare sig högt eller lågt. Billig var den och rätt oskolad men helt underbar. Ett kap. Fast jag kanske är knäpp :D )
 
Jag köpte min numera 21-åring som oförsäkrad 4-åring från uppfödaren. Denna uppfödare hade/har inga av sina unghästar försäkrade, då det helt enkelt blir för dyrt - de betalar alltså istället det veterinärvården kostar om någon av unghästarna blir sjuk/skadad, och "tar smällen" om någon skulle behöva avlivas.

Jag såg inga problem med att köpa en oförsäkrad unghäst - jag försäkrade honom med en gång och fick inga reservationer på försäkringen, bara en viss tids karens för sjukdomar (tror det var en månad). Då var detta iofs en islandshäst, och de har mig veterligen inga (eller ytterst sällan förekommande) problem med lösa benbitar eller andra tillväxtrelaterade problem (och han var ju som 4-åring ganska färdigvuxen, dock utan att ha belastats något, då han var oinriden vid köpet).
 
Jag är spekulant på ett föl (nsv) som jag hemskt gärna vill köpa. Problemet är att fölet inte varit försäkrat sedan dräktighet/fölförsäkringen gick ut. Konsekvensen blir ju att försäkringsbolaget inte ersätter eventuell ostechondros eller ben/broskfragment av andra orsaker. Om hästen blir halt ingår hältutredning i försäkringen även om orsaken till hältan visar sig vara lösa benbitar.
Jag har ingen att ventilera detta med. Är det någon som har tankar eller erfarenheter att dela med sig av?

Jag tog för givet att fölet inte var försäkrad, köpte innan den var en vecka gammal och försäkrade då. Men jag är inte så noga med försäkringar, jag ordnade det till fölet för att jag ville att uppfödaren skulle känna att det inte var något problem med att anlita veterinär. Att det liksom inte skulle vara några tveksamheter där, man kan ju ha lite olika uppfattning om vad som är bråttom och inte tänkte jag. Har dock inte behövt använda försäkringen alls men tror att den kommer att få hänga med ett tag till (hästen är snart tre år), övriga hästar är inte försäkrade.
 
Min egna uppfödning var fosterförsäkrad i Sveland, när han var 2 år röntgades han och då hade han en birkelandsfraktur på ena bak.
Veterinären bedömde att den borde opereras bort. Men Sveland betalade inte operationen för att dom ansåg att han inte hade ont av det.
 
Och en av mina uppfödningar fick en skada som krävde operation som Sveland betalade utan att tveka. När det visade sig att den första operationen var misslyckad betalade de utan diskussion en till likadan operation.
Hade jag inte haft hästen försäkrad hade jag haft svårt att finansiera operationerna själv. Hästen var 4-5 år när den opererades. Den är nu såld och har börjat tävla med fina resultat.
 
Och en av mina uppfödningar fick en skada som krävde operation som Sveland betalade utan att tveka. När det visade sig att den första operationen var misslyckad betalade de utan diskussion en till likadan operation.
Hade jag inte haft hästen försäkrad hade jag haft svårt att finansiera operationerna själv. Hästen var 4-5 år när den opererades. Den är nu såld och har börjat tävla med fina resultat.
halv kl spinner vidare
Problemet är ju om man får problem som räknas som medfött. Det är ju något man har fått ta ställning till själv.
Jag har knappt kommit upp i självrisken på mina hästar och hade som plan när jag köpte hunden att ha henne försäkrad ett år och sedan säga upp den.
Nu har det gått ett år och under den tiden har vi gjort två röntgen som har har varit avancerad där notan landat på mellan 8- 14 k / röntgen. 3 vanliga varav 1 jag har fått betala själv (HD/ ED vid 1 års ålder). Otaliga besök på rehab (1 gång i veckan i x- antal veckor (månader)). Otaliga veterinär besök.
Fick mig en knäpp på näsan med vilken TUR att jag haft täckande försäkring där de glatt har betalat ut (Agria). Det hade aldrig gått om jag inte haft henne försäkrad. (Det visade sig att det var en svår diagnostiserad diagnos, men nu mår hon bra. :) )
 
Veterinärbesiktiga och försäkra hästen om det är viktigt för dig. Det är väldigt dyrt med försäkring det är sällan värt pengarna för många hästar. Är det områden som nordsvenskar har problem med? Aldrig hört talas om lösa benbitar på nordsvensk , är inte nordsvensk en fin och frisk häst? Kolla med avelsförbundet.
Ja, jag tycker du överdriver riskerna. Att få ett fullgott försäkringsskydd liv och all medicinering, sjukvård etc är dyrt oavsett frisk ras. Har du kollat kostnaderna? De flesta har väl akut dödsfall? Självrisken är väl på 1800 kr för allt enbart eller har det höjts? Jag vet inte om det är så att allt allt ersätts än heller. Ett djur som lider kanske inte ska opereras utan tas bort. Allt är inte bra bara för att det går.

Det handlar inte om att desperat behandla ett djur som kanske egentligen borde avlivas. För mig är det främst en fråga om att försöka ordna det på ett sätt som gör det möjligt för mig att fatta ett beslut baserat på hästens chans att leva ett gott liv. Inte baserat på om jag har råd att behandla eller inte. Den försäkring jag har och har haft till mina nsv kostar ca 3500 kr om året. Det är inte särskilt dyrt, tycker jag.
Jag tror inte heller att jag kan försäkra mot allt.
Jag tycker att det verkar som om du drar en massa förhastade slutsatser baserat på min fråga som rör försäkring som täcker osteochondros.
 
Jag tänker att det beror på pris?

Jag hade nog aldrig tvekat - men kan förstå att om man köper en fölunge för över 100' så vill man nog vara noggrannare med försäkringar? Men en nordis är antagligen billig i förhållande till andra raser?

(själv köpte jag en 5-åring utan vet.besiktning. Den hade garanterat fått reservationer eftersom den var oskodd och ömfotad. Vi böjde den själva och den visade inget vare sig högt eller lågt. Billig var den och rätt oskolad men helt underbar. Ett kap. Fast jag kanske är knäpp :D )

Min hund kostade 14 000 kr vilket är mindre än vad det här fölet kostar. Det var väldigt jobbigt att upptäcka att han inte var försäkrad för den sjukdom han fick. Jag hade avlivat ändå men jag hade velat kunna fatta ett beslut enbart baserat på hans livskvalitet.
 
Det handlar inte om att desperat behandla ett djur som kanske egentligen borde avlivas. För mig är det främst en fråga om att försöka ordna det på ett sätt som gör det möjligt för mig att fatta ett beslut baserat på hästens chans att leva ett gott liv. Inte baserat på om jag har råd att behandla eller inte. Den försäkring jag har och har haft till mina nsv kostar ca 3500 kr om året. Det är inte särskilt dyrt, tycker jag.
Jag tror inte heller att jag kan försäkra mot allt.
Jag tycker att det verkar som om du drar en massa förhastade slutsatser baserat på min fråga som rör försäkring som täcker osteochondros.
Det är möjligt att jag gör, visst, det löser sig säkert om du kollar med olika försäkringsbolag de har väl lite olika möjligheter.
 
På en såpass frisk ras skulle inte jag vara jättenervös över att försäkra senare, det är ju som någon skrivit i princip bara medfödda fel som inte täcks då, och risken för såna är ju inte jättehög.

Klart att man kan vara utan försäkring om man vill, jag skulle personligen dock inte vara det så länge man bara har några få hästar. Har man många kan det ju vara en annan femma, för då kan ju de sammanlagda årspremierna nå upp till en dyr behandlingskostnad ändå, så det är värt att hålla en buffert istället.

Annars ska man ju vara medveten om att det ofta är dyrt att behandla häst. Även "småsaker" kan kräva intensiv veterinärvård och blir hästen stående på klinik under en period eller kräver flertalet återbesök drar det iväg rätt bra. Men absolut, har man inga problem med att lägga ut 30-50 000 i ett svep för nåt sånt är det ju inga problem. Personligen är jag dock vansinnigt glad de gånger jag varit med om det och kommit undan med självrisken. Då känns det som väl investerade tusenlappar i den där försäkringspremien...
 

Liknande trådar

Hästvård Häst med lös benbit i kota. Varit halt av detta men nu efter behandling ohalt och ska sättas igång så får vi se hur det går. Hästen är...
Svar
16
· Visningar
1 840
Senast: kryddelydd
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 533
Senast: Myelin
·
Hästmänniskan Satt och funderade på försäkringar. Har ni alla era hästar försäkrade? Om inte, varför? Ingen av mina hästar är i daxläget värda...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 008
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 721
Senast: Kikki84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp