Ofokuserad hund - hur tränar ni?

Min Lipton var svår. Självständighet ingår ju i airedaleterrierns egenskaper men jag vet att man med mycket träning kan komma ganska långt.
Jag hittade aldrig någon belöning som funkade när han väl fått span på något och det var i princip omöjligt att få kontakt med honom i sådana lägen.
Det som hjälpte med Lipton var intensiv lek före träningen. Om jag lekte som tusan med honom på det sätt han älskade så gick det ganska bra att behålla uppmärksamheten under passet sedan. Han blev lite uppvarvad men när den känslan var riktad mot mig blev det faktiskt riktigt bra.
 
Min Lipton var svår. Självständighet ingår ju i airedaleterrierns egenskaper men jag vet att man med mycket träning kan komma ganska långt.
Jag hittade aldrig någon belöning som funkade när han väl fått span på något och det var i princip omöjligt att få kontakt med honom i sådana lägen.
Det som hjälpte med Lipton var intensiv lek före träningen. Om jag lekte som tusan med honom på det sätt han älskade så gick det ganska bra att behålla uppmärksamheten under passet sedan. Han blev lite uppvarvad men när den känslan var riktad mot mig blev det faktiskt riktigt bra.
Ja schnauzern är ju väldigt terrierlik :) Att Tage vill hålla koll på omgivningen är inget konstigt för det vill schnauzern, det är bara just det där att jag inte kan få tillbaka hans fokus... Tage kan jag leka igång hemma men inte på bortaplan :down:
 
Ja, vi har ju fastnat för en aning utmanande hundar :)
Och borta var allt svårt med Lipton. Han gick upp i varv innan vi hunnit ur bilen.
@McFlurry (lyckad inte citera fr mobilen)
 
Ja, vi har ju fastnat för en aning utmanande hundar :)
Och borta var allt svårt med Lipton. Han gick upp i varv innan vi hunnit ur bilen.
@McFlurry (lyckad inte citera fr mobilen)
Ja vi har ju det ;) Som tur var är valpen mycket lättbelönad!
Tage blir mer introvert än uppjagad utåt sett, liksom "låst".
 
Intressant.. Har också en unghund som gärna bara vill kolla på de andra hundarna på träningen än att ha kontakt med mig. Gillar förvisso godis och leksaker, men inte såpass mycket att de vinner över att glo på alla andra. Man får kämpa som sjutton för att få kontakt, särskilt i den första halvtimmen typ. Sista delen av träningen brukar han liksom ha blivit lite mer...nervarvad så det går att få kontakt. Men det är ju synd att det ska behöva vara så varje gång. Funderar en hel del på hur jag ska kunna vinna fokus från start. Bara bra om han är igång med mycket energi, om den riktas mot mig så är det ju toppen. Men svårt att veta hur sjutton man får till det.
 
När jag kör rally på ställen där det finns agilityprylar kan jag absolut testa att belöna med sånt, bra ide :)
Jag jobbar mot att det ska vara jag som tränar Tage, men så är det inte alltid ;)

Ang att göra promenaderna roligare genom att "hitta" godishög/leksak eller liknande kommer återigen problemet att jag inte har någon superbelöning ;) Leksak hade han inte brytt sig om i skogen och även godaste godiset hade nog gett reaktionen "*sniff sniff* naaaa, jag går vidare istället" :p

Tillägg: Även om han skulle ta godiset så hade det inte blivit WOW, DU HITTADE GODIS MATTE!! utan mer "Jaha, låg det där, jag tar väl en bit och smakar". Han blir aldrig taggad av godis :meh:

Nej, det är ju lätt hänt att det är hundarna som tränar oss i stället. Got the t-shirt :angel:

Hm, svårt! Om du listar sakerna han gillar mest (du behöver ju inte skriva ut det här så klart), och sedan försöker använda dem som belöning? Allt från att lukta på kiss till att spåra eller leka med andra hundar, kampa, gräva typ. Vad tycker Tage är bäst i världen?

Tänker att man kanske även kan använda det han verkligen gillar, för att få upp värdet på en sämre belöning?
Typ "när du äter godiset så får du springa i tunneln", om han älskar att springa i tunnlar. Till slut kan man ju få värdet från tunnlarna (åtminstone till viss del) att smitta av sig till godiset.

Så svårt med hundar som inte är lättmotiverade av godis, man har verkligen sjukt mycket gratis av det!

Tillägg: En grej som en tjej jag ska gå kurs för nu har gett oss i uppgift inför kursstart är typ att medvetet tänka på vilken energi/känsla vi vill att hunden ska ha under träningspasset och tänka över hur vi ska arbeta för att komma dit. Typ analysera vad som gör att hunden hamnar i den känslan i andra situationer, och om det är något jag kan applicera i min träning.
I början kan det vara svårt att få till det under ett träningspass, och då kan man börja under promenaden i stället. Det kanske kunde vara ett sätt för dig att testa också?
 
Instagram har svaret på allt! Funkar det på katter borde det fungera på hundar också :up::angel::D
27661434_1629252473778729_355683529_n (2).jpg
 
Det är så oerhört mycket lättare att träna en hund som är lättbelönad. Min Aska (dvärgschnauzer) gör ganska mycket för leverpastej :)
Det är verkligen en sån grej som man inte uppskattar fullt ut om man aldrig fått uppleva motsatsen :p
 
Intressant.. Har också en unghund som gärna bara vill kolla på de andra hundarna på träningen än att ha kontakt med mig. Gillar förvisso godis och leksaker, men inte såpass mycket att de vinner över att glo på alla andra. Man får kämpa som sjutton för att få kontakt, särskilt i den första halvtimmen typ. Sista delen av träningen brukar han liksom ha blivit lite mer...nervarvad så det går att få kontakt. Men det är ju synd att det ska behöva vara så varje gång. Funderar en hel del på hur jag ska kunna vinna fokus från start. Bara bra om han är igång med mycket energi, om den riktas mot mig så är det ju toppen. Men svårt att veta hur sjutton man får till det.
Ja, det är supersvårt! Men det är skönt att inte vara ensam om problemet :D
 
Nej, det är ju lätt hänt att det är hundarna som tränar oss i stället. Got the t-shirt :angel:

Hm, svårt! Om du listar sakerna han gillar mest (du behöver ju inte skriva ut det här så klart), och sedan försöker använda dem som belöning? Allt från att lukta på kiss till att spåra eller leka med andra hundar, kampa, gräva typ. Vad tycker Tage är bäst i världen?

Tänker att man kanske även kan använda det han verkligen gillar, för att få upp värdet på en sämre belöning?
Typ "när du äter godiset så får du springa i tunneln", om han älskar att springa i tunnlar. Till slut kan man ju få värdet från tunnlarna (åtminstone till viss del) att smitta av sig till godiset.

Så svårt med hundar som inte är lättmotiverade av godis, man har verkligen sjukt mycket gratis av det!

Tillägg: En grej som en tjej jag ska gå kurs för nu har gett oss i uppgift inför kursstart är typ att medvetet tänka på vilken energi/känsla vi vill att hunden ska ha under träningspasset och tänka över hur vi ska arbeta för att komma dit. Typ analysera vad som gör att hunden hamnar i den känslan i andra situationer, och om det är något jag kan applicera i min träning.
I början kan det vara svårt att få till det under ett träningspass, och då kan man börja under promenaden i stället. Det kanske kunde vara ett sätt för dig att testa också?
Belönar agilityn med att han får nosa, så gör redan delvis det :) Ska se om jag kan ta till det mer! Tack igen för bra tankar :)

Ja, det kan inte vara många hundar som spottar ut köttbullar :p Tage gillar inte kött, bara det liksom :D
 
Belönar agilityn med att han får nosa, så gör redan delvis det :) Ska se om jag kan ta till det mer! Tack igen för bra tankar :)

Ja, det kan inte vara många hundar som spottar ut köttbullar :p Tage gillar inte kött, bara det liksom :D

Vad är det för ras?
Jag har fått lära mina hundar att kampa och leka, och fått leta länge efter olika motivationsnycklar.

Jag är ingen expert på motivation, men jag är hyfsat bra på belöningsutveckling - och de går ofta hand i hand.

Alla hundar går igång på något.
 
Vad är det för ras?
Jag har fått lära mina hundar att kampa och leka, och fått leta länge efter olika motivationsnycklar.

Jag är ingen expert på motivation, men jag är hyfsat bra på belöningsutveckling - och de går ofta hand i hand.

Alla hundar går igång på något.
Han är en (mellan-)schnauzer :) Sett ur rasbeskrivningen borde han gilla att jaga, men han har väldigt lite jakt i sig. Jag har fått upp en del kamp i honom, har tränat mycket på det. Men 9 av 10 gånger rör han inte leksaken på bortaplan... Hade han gått att belöna som hemma hade vi inte haft några problem, men det är just det jag inte kan för han blir så "låst" och introvert borta när han tappar fokus vilket han gör jättelätt.

Men vi ska som sagt gå en kurs i belöningsutveckling i mars, så jag hoppas få massa tips där :)
 
Han är en (mellan-)schnauzer :) Sett ur rasbeskrivningen borde han gilla att jaga, men han har väldigt lite jakt i sig. Jag har fått upp en del kamp i honom, har tränat mycket på det. Men 9 av 10 gånger rör han inte leksaken på bortaplan... Hade han gått att belöna som hemma hade vi inte haft några problem, men det är just det jag inte kan för han blir så "låst" och introvert borta när han tappar fokus vilket han gör jättelätt.

Men vi ska som sagt gå en kurs i belöningsutveckling i mars, så jag hoppas få massa tips där :)
Den kursen skall jag också gå! (Jag antar att det är Eslöv?) Dags att hitta fler nycklar (än godis) till lilla colliefröken.
 
Vad är det för ras?
Jag har fått lära mina hundar att kampa och leka, och fått leta länge efter olika motivationsnycklar.

Jag är ingen expert på motivation, men jag är hyfsat bra på belöningsutveckling - och de går ofta hand i hand.

Alla hundar går igång på något.

Har du nått tips på vad man kan testa förutom diverse kamptrasor, olika godisar (inkluderande de godaste man lyckats testa fram med sin hund, dvs inte tråkiga torrisar eller dyl) ? Min hund är faktiskt kampglad, vi har alltid kampat mycket och han gör det överallt. Godis tar han också överallt. Men alla godisar och kamptrasor jag testat har inte såpass högt värde att de står över de där hundarna som är där i närheten man kan glo på (och helst vilja springa fram till om man kunde). Dvs, han bjuder inte på beteenden något särskilt i såna situationer för godis/kampbelöning.. Funderat en hel del på vad man skulle kunna testa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 049
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 019
Senast: Virrvarr
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 224
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp