Ofräsch i ett ben, när kontakta veterinär?

Problematisk

Trådstartare
Ponnyn är lite varm i sitt ena bakben, och lite svullen i kotan. Inte mycket, varken värme eller svullnad/gallor, tveksamt om någon som inte "känner" hans ben öht skulle reagera, men jag gör.
Han är pigg och glad, visar ingen hälta eller ojämnhet. Ingen feber.
Hur länge är det ok att avvakta innan man kontaktar veterinär, tycker ni? En dag? Fyra dagar? En vecka?

Skulle han visa på något sätt att han inte mår bra (han är tydlig och blir hängig och "opersonlig" när något är fel, så det märks) skulle jag självklart inte vänta alls. Men nu är han inte allmänpåverkad och då känns det inte så akut utan rimligt att man kan vänta några dagar och se om det förändras, eller?
 
Jag skulle avvakta, men fortsätta röra på hästen som vanligt. En mindre smäll, eller ett mindre sår kan orsaka en svullnad som är ofarlig och går ner av rörelse. Såklart vara observant på hälta/feber/allmäntillstånd.
 
Om den inte är halt alls skulle jag avvakta och kanske bara skritta i ett par dagar. Då ser du ju ändå om det blir bättre av rörelse, men du anstränger det inte så mycket OM det skulle vara något allvarligare. Efter några dagar ser du vilket håll det går åt och kan då bedöma om det behövs veterinär eller inte. Så skulle jag ha gjort. :)
 
Om den inte är halt alls skulle jag avvakta och kanske bara skritta i ett par dagar. Då ser du ju ändå om det blir bättre av rörelse, men du anstränger det inte så mycket OM det skulle vara något allvarligare. Efter några dagar ser du vilket håll det går åt och kan då bedöma om det behövs veterinär eller inte. Så skulle jag ha gjort. :)

+ @Unafraid
Jag är världens hönsmatte när det kommer till honom, men då har jag ändå lite medhåll i att avvakta några dagar är okej. Jag tänker nöja mig med promenader några dagar, tur i oturen att det är älgjaktsvecka så vi ändå inte vill ut i skogen :p
 
Vill inte skrämmas, men min hade liknande. Veterinären ville knappt komma ut.. Visade sig vara djupa böjsenan och förträngning i ringbandet, så ta det lugnt med motionen tills det blir braeller kontakt med vet... Jag trodde senskador skulle vara tydliga 😣
 
Vill inte skrämmas, men min hade liknande. Veterinären ville knappt komma ut.. Visade sig vara djupa böjsenan och förträngning i ringbandet, så ta det lugnt med motionen tills det blir braeller kontakt med vet... Jag trodde senskador skulle vara tydliga 😣

Tack för input, även om det såklart gör mig nojig! Var din häst också ohalt och i övrigt symptomfri, samma temperament som vanligt osv?
Han fick en akut kotsenskidesinflammation i ena bakbenet för många år sedan, men nu minns jag inte vilket ben det var (dålig matte han har :o). Han blev friskförklarad från den och har ridits fullt ut i flera år därefter, men börjar såklart ändå fundera om det kan ha nåt samband.
 
Ponnyn är lite varm i sitt ena bakben, och lite svullen i kotan. Inte mycket, varken värme eller svullnad/gallor, tveksamt om någon som inte "känner" hans ben öht skulle reagera, men jag gör.
Han är pigg och glad, visar ingen hälta eller ojämnhet. Ingen feber.
Hur länge är det ok att avvakta innan man kontaktar veterinär, tycker ni? En dag? Fyra dagar? En vecka?

Skulle han visa på något sätt att han inte mår bra (han är tydlig och blir hängig och "opersonlig" när något är fel, så det märks) skulle jag självklart inte vänta alls. Men nu är han inte allmänpåverkad och då känns det inte så akut utan rimligt att man kan vänta några dagar och se om det förändras, eller?
Jag har också ändrat inställning och blivit försiktigare efter min pålles senskada. Han var precis som vanligt, ohalt och inte ens varm, bara pyttelite svullen på ett annorlunda sätt på senan, enda anledningen till att veterinär undersökte honom var att han ändå skulle ut till stallet och min magkänsla.

Med det sagt tar jag inte ut veterinär för minsta lilla men det blir sjukhage och lugna promenader direkt om något inte stämmer. Efter en vecka bör det ha blivit markant bättre annars får vet komma ut.
 
Är hästen ej påverkad eller visar hälta/obehag så hade jag väntat ett par dagar. Ridit lite lätt eller skrittat hästen för hand.
 
Tack för input, även om det såklart gör mig nojig! Var din häst också ohalt och i övrigt symptomfri, samma temperament som vanligt osv?
Han fick en akut kotsenskidesinflammation i ena bakbenet för många år sedan, men nu minns jag inte vilket ben det var (dålig matte han har :o). Han blev friskförklarad från den och har ridits fullt ut i flera år därefter, men börjar såklart ändå fundera om det kan ha nåt samband.

Gick som en klocka när jag red, trodde jag bara var nojig över svullnaden som inte stämde.. Ingen hälta, bara på böjbprov. Då hoppade hon på tre ben..
 
Vill inte skrämmas, men min hade liknande. Veterinären ville knappt komma ut.. Visade sig vara djupa böjsenan och förträngning i ringbandet, så ta det lugnt med motionen tills det blir braeller kontakt med vet... Jag trodde senskador skulle vara tydliga 😣
Min häst hade också senskada när hon var helt ren och sval i benet och de enda som syntes var en pyttesvullnad som var i form av en galla, annars helt oberörd och veterinären på kliniken hittade knappt svullnaden.
 
Min häst hade också senskada när hon var helt ren och sval i benet och de enda som syntes var en pyttesvullnad som var i form av en galla, annars helt oberörd och veterinären på kliniken hittade knappt svullnaden.
Reagerade inte på palpering av varken mig eller veterinär och var helt ren även på kliniken.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 340
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp