Ofrivilligt ridkjolsintresse

Vad har ni för softshellridbyxor? Hade gärna velat veta märke. :)
Hade velat kunna ha något över mina vanliga ridbyxor. Har oftast mjukisbyxor med det känns så sjaskigt och så är de helt sönder slitna på insidan av låren efter säsongen.
Jag har också helskodda pikeur, mycket roligare att rida ut i höstrusket när man inte blir genomblöt om benen :)
 
Har varit emot ridkjol sedan det blev en grej, och poppis. Har blivit avskräckt av någon som fått skav på sadeln sin av en uhipkjol men i andra trådar verkar dessa vara väl omtyckta och rekommenderade. Dock tycker jag att priset är hisnande för ett sånt litet plagg, skulle knappt lägga det priset på en vinterjacka så döm om min förvåning när jag häromnatten drömde att jag köpt en ridkjol och var såå nöjd medan jag mockade i -10 grader! ( Jag oroade mig nämligen om hur jag skulle hålla mig varm om benen under nästkommande dags stalltjänst innan jag gick till sängs)

Eftersom jag inte kunnat släppa tanken så har jag googlat lite alternativ och jag blev lite intresserad av hööks omlottmodell främst pga priset och färgen och att jag kan prova den i butik. 🤗
Hur många minusgrader pallar en sån kjol? Eller finns det någon som strängt vill avråd från en sådan? Tycker den verkar supertunn jämfört med uhip, men det blir väl iaf ett skydd från den värsta kylan även om den inte värmer i sig? Eller?

Ridkjolstips på annat än uhip skulle vara toppen, vilken modell och varför?

Tycker också kjol känns för klumpigt men ska köpa en omlott och testa
 
Ja var hittar man sådana mamelucker? Jag har ett par ullshorts men tyvärr är de inte så tajta i benen så de korvar sig och dessutom går de inte ner så långt på låren så även om jag plattat ut dom noggrant under ridbyxan så skulle jag gärna haft dom längre i benen! Jag googlade mamelucker och tyckte det såg lovande ut, men hittade inga med vindstolo sådär vid första anblicken..

Mina är från Aclima, finns på Naturkompaniet till exempel.
 
@Zetronis

I en annan tråd så skrevs det om cykelbyxor (shorts) att ha under ridbyxorna för att motverka skav. Tror att det hade du kunnat kika på om du vill ha extra värme över låren. Finns ju lite allt möjligt att hitta där. :)

Ja jag har ett par vadderade cykelbyxor faktiskt från när jag just återvänt till ridningen och mina sittben var som två spett! Men, de håller mig inte varm. Snarare tycker jag att det glansiga tyget de är i, leder kylan och plattar till mitt underställ så kylan känns närmre huden ändå. Men de håller gumpen varm iaf ! 😄
 
Jag avskyr att frysa och har det mesta för att hålla mig varm så som ett antal kjolar, softshell ridbyxor och långa chaps. Jag är beroende av kjolarna. Har Uhip och Stierna. Stierna är den enda som är vattentät och som inte skaver på sadlarna. De fodrade ridbyxorna och chapsen är oftast tillräckligt när jag tränar och rider men för stalluppgifter och mellan hästarna är kjol kanon att dra på över.
 
Vad har ni för softshellridbyxor? Hade gärna velat veta märke. :)
Hade velat kunna ha något över mina vanliga ridbyxor. Har oftast mjukisbyxor med det känns så sjaskigt och så är de helt sönder slitna på insidan av låren efter säsongen.
Jag har från Horze (deras egna, väldigt prisvärda), MH och Covalliero, de sista är silikonskodda och det rekommenderas för skoningen är inte fodrad i de andra.
Och Uhips kjol, som inte har skavt på sadeln.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp