Bukefalos 28 år!

ohanterad 1 1/2 åring

amjad

Trådstartare
Hej. Jag är ny här på forumet och har läst massor men inte direkt hittat det jag söker. Har hållt på med hästar i stort sett hela livet. Men då bara äldre hästar. Har haft ett uppehåll på några år då barn föddes. I vintras fick jag möjlighet att börja hjälpa till med en kompis häst. I stallet där hon står har ägarna en liten uppfödning. Har blivit helt frälst i en av deras unghäst

Deras unghästar har gått på lösdrift fram tills nu o jag har fått möjlighet att få hjälpa till med denna lilla prins. Som sagt har jag ingen erfarenhet. Och skulle behöva lite råd angående vissa saker.

1: hur börjar jag med att lära honom stå still?
2: han är väldigt "killig" över i stort sett hela kroppen när man borstar. Och vevar lite med benen.
3: han har endast blivit verkad några gg och har egentligen ingen aning om hur man lyfter på benen på ett "normalt" sätt.

Är en lite känslig kille med ädlare blod i sig. Är kanske jag som är mesig o vill inte ryta i allt för mycke.
Ägaren är med i stallet hela tiden och hjälper till så mycke dom hinner. Får mycke tips o råd ifrån dom.
Men vill gärna ha tips och råd ifrån er oxå hur jag på ett mjukt sätt går vidare med det här. :)
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

Jag är väldigt noga i början av en relation att inte korrigera för mycket, jag gör det på ett väldigt mjukt sätt kan man säga, men med bra timeing. Det är först nu när jag haft min 12.a sedan i Februari som jag kan ryta till lite hårdare. För nu blir han ju inte rädd när jag korrigerar honom, för att skrämma honom vill man ju inte göra.

1. Tålamod. Det kommer med tiden, bara ta dig tid att borsta borsta å borsta. Se till att inte stå inne för länge och var noga med att ta ut honom när han står som lugnast och är stilla :)
2. hur menar du med kilig? är det ett problem? Vad menar du att han vevar med benen? Jag skulle nog mest vänta ut det, inte reagera på det alls, eller säga SSShhhh som jag gör och peta på honom med ett finger eller något lite lätt, brukar räcka som korrigering.
3. det är bara att träna, börja med att borsta mkt på benen, ta på honom runt benen å runt kroppen så han vänjer sig lugnt. Börja efter ett tag att be om benen och släpp först ner benet när han inte stretar utan slappnar av. Och så är det bara att upprepa! Inte samma dag utan småååå pass var tredje dag brukar jag göra på de minsta eller ännu mer tid emellan, tills de sitter sedan låter man de vara. Inte överhantera :) Så inte stå för länge inne i stallet heller utan små korta stunder tills han blir lugn och sedan ta ut honom.

Hoppas mina tips hjälper något! :d
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

Jag har bara hållt på med honom i en vecka. Och som du säger vill jag bygga upp ett förtroende mellan oss :-)

Jag har haft honom ute i stallgången ca 15min varje kväll och försöker borsta. Men då han inte har en aning om va uppbunden betyder så vågar jag inte binfa honom. Så nu går han rumt en del o vill undersöka massor.

När jag borstar honom särskilt på en sida så lyfter han benen. Tror inte det är mig han lyfter dom mot utan det är mot borsten känns det som.
Då brukar jag som du skriver bara peta till med fingret och säga nej.
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

1. ¤Börja att ha hästen uppbunden och om den flyttar sig så flyttar du bara lugnt och bestämt tillbaka den, ALLTID! När hästen har förstått detta går du till nästa steg.

¤Istället för att binda upp hästen så fäster du nu ett långt (minst 3,5m) ledrep i grimman o lägger det över armen när du pysslar med hästen. Du kan nu snabbt korrigera hästen om den flyttar på sig även om den inte är uppbunden.

¤ Nästa steg är att du släpper ledrepet så att det hänger rakt ner och ligger på marken framför hästen, du kan då ändå snabbt ta tag i repet hästen skulle flytta sig. Var snabb och korrigera alltid om den flyttar sig.
Obs! Om hästen skulle trampa på ledrepet så låt den göra det i lugn och ro, börja inte vifta och dra för att få loss den, då får den garanterat panik. Låter du den bara vara så rycker den förmodligen bara till när den känner att det tar emot, se bara till att du inte står bakom eller nära så du får hästen på dig.

¤ Träna på att "parkera" den så den ska stå stilla även om du går ifrån den ett par meter till en början och sedan längre. Se till att du kan går runt hästen på lite avstånd, springa runt hästen, hoppa runt hästen...

¤ När hästen har förstått detta kan du träna samma sak på andra platser och i svårare miljöer, på gårdsplanen, i hagen, på ridbanan etc.

¤ Se till att du kan går runt hästen på lite avstånd, springa runt hästen, hoppa runt hästen, när en annan häst går förbi... att träna med den här typen av störningsmoment är det sista man gör och gör det bara om du tror att din häst är redo för det.

2. MattiZ har ett bra svar! ;)

3. Jag lärde mig av en gammal hästkarl att man kan nypa lite lätt om kanstanjen på frambenet/bakbenet då lyfter hästen benet av sig själv.

detta gjorde han på unghästarna och berömde sedan.
Men träna träna och träna han kommer att bli en SUPER duktig häst om du gör detta bra! ;)
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

1. Med tid och tålamod och genom att vara koncekvent. Om hästen inte vet vad som förväntas av den kan man inte bli arg på den, utan man får helt enkelt ta det ett steg i taget. Be hästen stå still och beröm när den gör det, backa/led fram/flytta tillbaka hästen om den rör på sig och var koncekvent med det. Att hålla på och borsta och samtidigt hålla i grimma osv kräver att man har lite simultanförmåga och verkligen kan göra två saker samtidigt så börja med att lära hästen stå uppbunden innan du kräver att den ska stå still och bli borstad.

2. Byt borste och ta det lugnt. Hästen är ovan. Sluta inte borsta för att den vevlar utan fortsätt bara som om hästen hade stått still.

3.Lyft hovarna (gärna med kommando) korta stunder varje dag. Lyft inte för högt eller för våldsamt så hästen blir irriterad, och släpp ner hoven försiktigt.
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

1. Var konsekvent med vad du vill. Sen får man tänka på att inte ha allt för stora krav, hästen får inte gå runt, men ett steg fram eller bakåt är inte hela värden :) Jag brukar binda upp hästarna första gången med säkerhetsknut (har alltid säkerhetsknut när jag binder upp) och sen gör jag det jag ska helt enkelt. Första gången kan de dra och streta lite i grimman, men då låter jag dem vara och de kommer snart på att man inte kommer så långt ;) får hästen ren panik så finns ju som sagt säkerhetsknuten.

2. Börja med att borsta på de ställen som han inte "killig" på. Med tiden kan du succesivt komma närmre och närmre de "killiga" ställerna.

3. Är hästen i stort sätt ohanterad lyfter jag inga hovar på "normalt" sätt, utan använder mig av "unghäst-lyft". Det är en ren säkerhets grej för mig och när hästen gör detta lugnt och utan protester så kan man lyfta på "vanligt" sätt sen. :)

Även om hästen är lite känslig så får man inte bli för mesig. Ha ändå ett tydligt ledarskap och var nära hästen; använd mycket kroppskontakt, det gör unghästen tryggare. :)
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

3. Är hästen i stort sätt ohanterad lyfter jag inga hovar på "normalt" sätt, utan använder mig av "unghäst-lyft". Det är en ren säkerhets grej för mig och när hästen gör detta lugnt och utan protester så kan man lyfta på "vanligt" sätt sen. :)


Det här va nått nytt för mig. Kan du förklara hur man gör?

Tack alla andra oxå. Är mycke att ta in o tänka på. Men vi tar det lugnt i tar en dag i taget. :)
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

Ska försöka förklara så gott jag kan ;)

Frambenen: Står med kroppen vänd mot hästens huvud. Står nära hästen så att jag har kontakt sida-mot-sida. Handen närmast hästen har jag på manken och med den andra handen börjar jag stryka hästen på bogen och arbetar mig nedåt mot benet. Jag tar inte tag i hovskägget eller runt hoven, utan trycker på framsidan av frambenet och drar upp benet. Innan jag försöker ta upp benet ser jag till att hästen lägger vikten på den andra benet som ska vara kvar i marken; genom att lägga min tyngd emot hästen. Då blir det lätt för hästen att lyfta upp benet, eftersom den inte behöver fördela om vikten på något sätt (det är redan klart). Håller benet en liten stund och släpper ner det snart igen om hästen är lugn. :)

Bakbenen: Jag står vänd ifrån hästens huvud (mot bakdelen) har även här kroppskontakt med hästen. Håller handen närmast hästen över korset och med den andra handen börjar jag stryka över hästen och ned tills jag kommer längst ned på bakbenet. Jag gör samma sak som med frambenet: fördelar om vikten på hästen, så att den lägger vikt på det benet som ska stå kvar i marken. Sedan lyfter jag upp benet, tar handen som jag hade på korset och sätter under hoven. Försiktigt "drar" jag fram benet och lägger bakbenet mellan mina ben -som att jag ska sko. Sätt ned benet när hästen slappnar av. (hur avslappnad som är "ok" beror på hästen. Är den väldigt spänd innan får man kanske nöja sig med att den bara lyfter benet i början).
När jag ska sätta ned benet gör jag det samtidigt som jag kliver ett steg bakåt (mot hästens huvud); så att den inte kan komma åt och sparka.

På det här sättet gör man det enkelt för hästen att förstå vad den ska göra, den får svårare att komma åt och sparka och man har ett stadigare grepp om den börjar gå runt. Detta gör jag på alla ohanterade hästar tills de är inridna och ridna ca 1mån.
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

Det här ska jag absolut testa :-)

Sakta men säkert går det frammåt :-) nu kan jag i stort sett borsta hela kroppen. Och bli kliad i ansiktet är en av favoriterna nu. Kan stå hur länge som helst med det. :love:
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

Låter som min kille som jag fick hem för två veckor sedan :)
1,5 år, gått på lösdrift, nära på ohanterad (ledvan). Vi har tränat på samma saker du nämner, under de här veckorna.
Första dagarna ägnade vi åt grimma på, grimma av, leda ut till hagen, vända runt innanför grinden. Vanlig vardag alltså.

Sedan började jag rätt så snart träna på detta med stallgången. Gjorde först så som andra skrivit ovan, jag höll i grimskaftet och när han rörde sig så flyttade jag lugnt och metodiskt tillbaka honom. Han är en känslig kille så några direkta korrigeringar är inte nödvändiga. När han var tillfredsställande stilla så gick han gå in i boxen igen.
Övergick därifrån till att knäppa fast i ena sidan, och hålla med grimskaft på andra. Så småningom gick jag över till att knäppa fast i båda. Något jag tycker är viktigt innan man binder upp är att hästen förstår att den ska ge efter för tryck så den inte kastar sig bakåt när den provar hur långt uppbindningen räcker.

Han är också kittlig och gillar inte när man borstar ben och under magen. Vi tränar på det lite varje dag. Jag använder både händer och borste och börjar där det är enkelt. Bakbenen går bra nu och ner till knäna fram, men nedanför knäna är lite otäckt så där funderar jag på att använda en förlängning när vi ska träna på det, t ex ett spö så jag inte får en hov i huvudet.

Lyfta hovarna går ganska bra till och från, fram försöker han lägga sig ibland och bak vevar han lite. Det är ett senare problem för oss, men det blir helt klart lättare att träna på nu när han kan stå uppbunden. En variant kan vara att ta ett grimskaft och stryka med längs benet, och sedan haka fast det runt kotan så att säga, du håller i ändarna och låter grimskaftet skapa ett tryck på benet så hästen lyfter det. Då är du utom sparkradie och det är lättare att hålla kvar.

Unghästar lär sig fort. Bara det basala fungerar, in och ut från hagen, så har du ju gott om tid på dig att träna resten sen :) Mycket tycks de även lära sig "av sig själva" av att få vara ifred lite.
 
Sv: ohanterad 1 1/2 åring

Här går det frammåt :-) har involverat sambon till att hålla i lillskiten :-) så nu kan jag "borsta" i stort sett hela han utan några viftande ben. Magen är ff jätte läskig men det kommer nog snart oxå. Är benen som är problemen. Kommer till knäna sen börjas det springa fram o tillbaka. Tar det lugnt o använder mycke händet och bara smeker honom på ställen där jag vet att jag får en reaktion. Har även börjat lite att binda upp honom. Vi tar korta stunder varje dag och en massa gooos.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 427
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp