Ohyra inne - tvestjärtar

TheRedLightning

Trådstartare
Nu får jag snart spader. :arghh:

Förra året fick jag in några tvestjärtar, i år tar däremot priset. Jag har varit noga med att skaka ur posten innan jag tar in den då de gillar att boa i brevlådan.
När jag öppnade ytterdörren en dag kryllade de i listen. En smet in, den lyckades jag ta död på.

Nyss hittade jag en jäkel i KYLSKÅPET!! :eek:

Vad kan man göra för att bli av med dom? Vill inte ha dom inomhus, de får gärna va utanför hemmet bara jag slipper få in dom. Känns som jag gjort allt det jag kommer på, har jag missat något eller är det ovanligt många i år?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tror det är ovanligt många. För någon vecka sedan satte det igång, kunde döda drygt 10 - 15 stycken på en dag, främst i köket, har dörr där ut till altanen. Efter någon vecka lugnade det ner sig o det kan gå flera dagar utan att jag ser någon o så kommer det några i taget, tycker dom är äckliga.
 
Det är GALET mycket tvestjärtar i år. Jag tar också gärna emot tips på hur man hindrar dem från att komma in.
Vitpeppar funkar INTE, förra veckan hittade jag en liten jäkel i gängorna på vitpepparburken :crazy: .

Man dödar dem enkelt med köks spray av valfri sort däremot :devil:
 
Det verkar vara ovanligt många i år, har hört flera som sagt det. Här är dom också överallt, men har ingen idé om hur man blir av med dom tyvärr. :/
 
Tror sambon läst att de är rekordmånga i år iom förra årets torka som på ngt vis påverkat det.

I hade inga förra året. Nu är de i brevlådan och ligger i lister vid dörrar/fönster etc.
Så otroligt äckliga! :yuck:
 
Det är GALET mycket tvestjärtar i år. Jag tar också gärna emot tips på hur man hindrar dem från att komma in.
Vitpeppar funkar INTE, förra veckan hittade jag en liten jäkel i gängorna på vitpepparburken :crazy: .

Man dödar dem enkelt med köks spray av valfri sort däremot :devil:
Köksspray? Berätta mer!
 
På ett sätt känns det rätt skönt att veta att jag inte är ensam att uppleva att det är extremt många i år. Vill minnas att jag läste på anticimex hemsida förra året om det, men kommer inte ihåg vad jag läste då, kanske dax att kolla upp igen? 🤔
 
  • Gilla
Reactions: ptr
På ett sätt känns det rätt skönt att veta att jag inte är ensam att uppleva att det är extremt många i år. Vill minnas att jag läste på anticimex hemsida förra året om det, men kommer inte ihåg vad jag läste då, kanske dax att kolla upp igen? 🤔
Jag upplever att nästan alla insekter är mer talrika i år. Humlor av en massa olika sorter, fler fjärilar än nånsin och av fler sorter än nånsin. Konstiga söta skalbaggar här och där. Märkliga flugor inne.

Har jag altandörren öppen så flygr det in fjärilar nästan omedelbart.
Rätt härligt - om man slapp tvestjärtarna.
 
Vid stallet (hemma klarar jag mig oftast, lägenhet på tredje våningen) har vi alltid mycket tvestjärtar på sommaren, men i år har det varit nästan löjligt mycket - både ute, i stallet och i sadelkammaren. Jag har sprayat min bomlösa sadel med insektsmedel, eftersom jag hittade ett helt gäng under sitsen (avtagbar), och det har kryllat av dem på min sadelbock under sadeln osv. I stallet skakar jag varje vecka ur ett antal ur flughuvor etc som hänger på en krok... Ute är det helt hopplöst att hänga ut tvätt etc - vanligtvis kryper de in under grejer framåt kvällen men nu är det likadant oavsett tid på dygnet. Örk!!
 
Jag upplever att nästan alla insekter är mer talrika i år. Humlor av en massa olika sorter, fler fjärilar än nånsin och av fler sorter än nånsin. Konstiga söta skalbaggar här och där. Märkliga flugor inne.

Har jag altandörren öppen så flygr det in fjärilar nästan omedelbart.
Rätt härligt - om man slapp tvestjärtarna.
Nu när du säger det så tycker jag att det ligger nog något i det, vi har haft väldigt mycket getingar på jobbet, stöter på flera stycken på en dag.

Dock inga problem med andra insekter inne mer än spindlar (som har vett nog att gömma sig, annars dör de) och dessa förbenade tvestjärtar.
 
Nu får jag snart spader. :arghh:

Förra året fick jag in några tvestjärtar, i år tar däremot priset. Jag har varit noga med att skaka ur posten innan jag tar in den då de gillar att boa i brevlådan.
När jag öppnade ytterdörren en dag kryllade de i listen. En smet in, den lyckades jag ta död på.

Nyss hittade jag en jäkel i KYLSKÅPET!! :eek:

Vad kan man göra för att bli av med dom? Vill inte ha dom inomhus, de får gärna va utanför hemmet bara jag slipper få in dom. Känns som jag gjort allt det jag kommer på, har jag missat något eller är det ovanligt många i år?
Jag hittade en i frysen idag. Han mådde inte så bra.

(tror att den kommit in som fripassagerare på en påse bullar jag hade med mig från Sverige, för här i vår lägenhet i UK har jag aldrig sett en enda tvestjärt)
 
Vi hade också massor i och kring huset men nu har vi dock flyttat (inte pga tvestjärtarna dock :rofl: ). Vi fick bort myror med kanel, kanske värt att prova?
 
Vi har dom över hela verandan och dörrkarmen till förrådet. Har som tur är inte fått in så många men myrr-spray verkar fungera här också.
 
Hittade en på toan, funderar på vart de tar sig in om det är genom fönstren eller dörrarna. Inget är öppet.
Ej sett några i postlådan på ett tag heller. 🤔

F7B813BB-1320-452E-9698-2F1FB04474CE.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Tofs
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 961
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 793
Senast: Niyama
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp