Ohyra inne - tvestjärtar

Jag upplever att nästan alla insekter är mer talrika i år. Humlor av en massa olika sorter, fler fjärilar än nånsin och av fler sorter än nånsin. Konstiga söta skalbaggar här och där. Märkliga flugor inne.

Har jag altandörren öppen så flygr det in fjärilar nästan omedelbart.
Rätt härligt - om man slapp tvestjärtarna.
Jag blev väckt av en Amiral i morse :eek: men jag släppte ut den snabbt , har aldrig hänt förut att fjärilar kommit in bara mott.
 
Vi har en "husvagns parkering" pa ena sidan av tomten, som en grusgang ungefar. Dar ar det plast under gruset och sedan plast, men en del vaxter forsoker vaxa uppepa plasten. Varje gang jag drar upp en av dem sa fullstandigt kryllar det av sma, sma tvestjartar. :crazy: Det ar enda gangen jag sett tvestjartar har.
Utom nar sonen hjalpte Maken med hans lapptop och en tvestjart krop upp fran tangentbordet.😲 Det ar den enda vi sett innomhus.
 
Som av en ren slump sms:ade mamma nyss och sa att hon just räddat en stackars tvestjärt från att bli kokt. Den hade lyckats ta sig ner i vattenkokaren på något vänster! O_o
 
Hittade en på toan, funderar på vart de tar sig in om det är genom fönstren eller dörrarna. Inget är öppet.
Ej sett några i postlådan på ett tag heller. 🤔

Visa bifogad fil 35805
Ett år hittade jag en i besticklådan, när jag bodde i lägenhet på andra våningen....dom är verkligen överallt.

I år kröp det iväg en när jag lyfte på ett äpple som låg på skärbrädan :crazy: . Nu bor jag dock i hus så mer förståeligt att de kommer in då.
 
Jag börjar bli less på dom, igår kväll när jag skulle gå på toan sista gången innan sängen hittade jag två stycken på toan. Börjar misstänka att jag troligen hittar någon mer senare ikväll också.... :cautious:

Känns som de är överallt.
 
Kan inte se att det skulle vara något problem bara för att du bor i lägenhet.
Det kan se skräpigt ut, med tanke på att gräsmattan osv är helt rena från allt som inte är buskar och gräs. Nu har jag inte sett några fler inne, annars blir det snack med hyresvärden.
 
Det kan se skräpigt ut, med tanke på att gräsmattan osv är helt rena från allt som inte är buskar och gräs. Nu har jag inte sett några fler inne, annars blir det snack med hyresvärden.

Ja, meningen är att du ska lägga den inne, i hallen tex.
Det ska inre vara någon jätterulle, de trivs där det är mörkt och fuktigt.
Så kan man skaka ut dem sen, onödigt att döda dem bara för att de råkar komma in.
 
Ja, meningen är att du ska lägga den inne, i hallen tex.
Det ska inre vara någon jätterulle, de trivs där det är mörkt och fuktigt.
Så kan man skaka ut dem sen, onödigt att döda dem bara för att de råkar komma in.
Fast jag vill inte ha det inne, har ingen plats. Trångt som det är redan dessvärre. :/
 
Alltså det tar ju ingen plats med en liten pappersrulle 😅
Men du gör ju som du vill, det var bara ett tips att slippa ha dem i lägenheten 🙂
Jag har knappt plats som det är, det var det jag menade med trångt som det redan är. Så med andra ord finns det inte ens plats till en liten pappersrulle, vill gärna kunna röra mig och som sagt de verkar ha lugnat sig inte sett en endaste en inne på några dar nu, så håller tummarna att de håller sig ute. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Tofs
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 387
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 543
Senast: Niyama
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp