Ohyra och andra snyltare.

åke

Trådstartare
Såg att jag på Pionerna har svarta myror, samma sak var det på plommonträdet förra sommaren. Rosorna har drabbats av gröna små löss eller vad det är. Vad tar ni bort dessa små as med? Fram med era bästa tips.
 
Sv: Ohyra och andra snyltare.

Myrorna på pioner gör ingen skada, även om de är tråkiga att få in så de brukar jag låta vara.

Bladlössen däremot är skadedjur, jag brukar spreja med såpavatten först och sedan ta slangen och spola av ordentligt, och så får man upprepa ett par dagar för att bli av med dem helt. Är det ett stort antal buskar som har blivit angrippna brukar jag ta till hårade metoder och köper in bekämpningsmedel som de brukar sälja på plantmarknaden och köra med.

Ang myrorna så har vi haft lite invasion så jag har kört en del med myrr, bla inne i växthuset där de kan göra skada när de bygger bo i kurkor och rotsystem.
 
Sv: Ohyra och andra snyltare.

Jag har för mig att på just pioner gör myrorna nytta. Myrorna gnager "hål" på knoppen så den kan slå ut.
 
Sv: Ohyra och andra snyltare.

Vedaska!!! Det funkar för och emot allt! Förutom att det gödslar så är det grymt effektivt på gröna löss. Torkar ut dem på bara en dag. Så slipper man stå där med kladdig såpa och kallvatten i slangen och spola och gegga. Bara att strö över askan och någon dag senare kan man spola rosorna ifall det sersolkigt ut med askan.
Små läskiga flugor runt ex. bärbuskar kan man bli av med genom att plantera gräslök eller vitlöksklyftor under busken. Lök går även bra mot morotsflugor så man kan samplantera löken med morötterna.
Liljebaggar kan man tydligen bli av med genom att spraya liljan med vatten med en droppe tabasco i.
 
Sv: Ohyra och andra snyltare.

Myrorna på pioner gör ingen skada, även om de är tråkiga att få in så de brukar jag låta vara.

Bladlössen däremot är skadedjur, jag brukar spreja med såpavatten först och sedan ta slangen och spola av ordentligt, och så får man upprepa ett par dagar för att bli av med dem helt. Är det ett stort antal buskar som har blivit angrippna brukar jag ta till hårade metoder och köper in bekämpningsmedel som de brukar sälja på plantmarknaden och köra med.

Ang myrorna så har vi haft lite invasion så jag har kört en del med myrr, bla inne i växthuset där de kan göra skada när de bygger bo i kurkor och rotsystem.
Såpvatten är nog ganska smart, då får ju dom små krypen ingen fäste, utan glider snyggt ner igen. :idea:
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: monster1
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Glimra
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Badger
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 844
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp