Oj vilket kaos...såå kluven.....

F

Flexi

Anonymt nick....

Känner att jag sitter i en riktig rävsax och orkar inte bli dömd just nu så var snälla i era kommentarer tack.....

För snart 5 månader sen köpte jag en omplaceringstik, jag hade då sen innan två jättetrevliga och lydiga russlar men ville ha en större hund att träna. Så kom x in mitt liv, två år korsning schäfer/bordercollie tik:love:.....trevlig hund med tydlig av och påknapp, inte världens mest uppfostrade men jag har kompetensen att lösa det.....efter ca 5 veckor upptäcker jag att hon flygit på min enan lilla när jag var på jobbet och trots inga yttre sår så skadar han nacken (är i dagens läge fullt återställd) märker i samma veva att hon är extremt hungrig hela tiden....hon var dräktig...
Hon blev tjuvparad precis innan jag köpte henne. Jag har haft valpar förrut så inga problem där förrutom att jag hade nytt jobb, lägenhet och varken tid eller lust med valpar men det var för sent med abortspruta och jag har inte hjärta till avlivning av nyfödda valpar.... Det blev 8 st.....7 stycken är i dag sålda, allt har gått jättebra med tiken och valparna, har dock en tik kvar som nu ca 11 veckor visat sig vara allt jag någonsin velat ha en hund....:love: Medans tiken (mamman) och jag har inte precis fått någon bästa start tillsammans med tanke på valpar, brist på träningen pga av valparna och jag märker att hon nu mera inte längre har en tydlig av och på knapp, hon verkar stressad även om jag börjat jobba med henne nu.....känns som om hon lockar fram en dålig sida av mig, dåligt tålamod, eftersom hon är van att inte behöva lyssna på folk innan hon kom till mig, hon är impulsiv och plötsligt inte stoppbar i när hon har bestämt sig för något (läs lyssnar inte alls), vi har inte kunnat träna pga av valparna ordenkligt, kan fortfarande inte till 100% pga valpen jag har kvar hemma. Hon har börjat visa tecken på styress vid möte med andra hundar, början till utfall osv. Känns som om jag sitter i en riktigt skitsits och vet inte vad jag ska göra. Jag kan heller inte lita på tiken till 100% och hon får därför inte vara ensam med mina russlar längre, har henne i annat rum med grind när jag inte är hemma. Hon är dock ingen agressiv hund, känns bara otroligt vilsen och stressad över allt som hänt...jag ville ha en ny träningshund...inte detta:cry:
Jag älskar henne och vill inte omplacera men funderar på det och behålla valpen i stället men samtidigt vill jag få ordning på tiken, känns igentligen jättedumt att omplacera henne igen.....tror det kan vara pricken över iet så att säga i hennes fall som får bägaren att rinna över....skulle vilja behålla dom båda två men känns inte riktigt rätt heller mot tiken men känner att jag nog oxå kommer ångra mig om jag säljer valpen??:confused:
Jag vill oxå kunna ta med mig hundarna överrallt och känner nog igentligen att 4 hundar är 1 hund för mycket så att säga även om jag kan lösa det....
Ska tillägnas att alla valpar är söta och jag brukar INTE fastna för valpar så som denna underbara tjej....Känner mig så otroligt kluven ......Mamman i sig är oxå en helt underba hund, känns bara som om vi har fått världens sämsta start på vårt liv ihop....:(.....
och nej dom förra ägarna är inget att räkna med då hon kommer från folk med förbud om att ha mer än två hundar:eek: m.m. vilket jag fått reda på i efterhand då jag sökte upp dessa när hon visade sig vara dräktig. Sen dess går som inte att få tag i :mad:och vill inte beblanda mig med dessa heller....
förlåt att det blev långt och rörigt men behövde verkligen få ur mig allt.....:crazy:
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Om du själv inte vill/kan jobba med hunden, är det då inte bättre att voffsan får vandra över regnbågsbron?
En hund som redan börjat visa stress på ett eller annat sätt är det till att lägga mycket jobb på för att hitta en nivå där hunden mår bra igen.
Denna har ju redan hunnit med en del i sitt liv, så varför omplacera den ännu en gång skulle i allafall inte för mig kännas rätt.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Fast nog går det väl att göra mycket med en hund som bara är 2 år gammal? Jag tycker inte alls att hon verkar behöva vandra över "regnbågsbron", utan snarare behöver ett hem med mer tid och mindre hundar än vad TS kan erbjuda. Med tanke på att hon dessutom just har haft valpar kan ju tiken behöva lite tid att "landa", en schäfer/bordercollie-korsning låter ju även som en väldigt, väldigt aktiv hund och har man inte tiden är det inte konstigt om hunden tar ut energin i form av stress, utfall mot andra hundar osv.

TS, jag tror att din inställning påverkar mycket. Du ser hunden som ett "problem" och det blir väldigt mycket negativ energi. Om du verkligen tror dig ha kompetensen och tiden till en så aktiv hund med olater, försök att "börja om". Eller så omplacerar du till någon som har kompetensen och tiden, och där tiken får vara ensamhund.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Tycker inte amkm har fel direkt - det kan vara bättre att ta bort en hund än att den ska skjutsas runt emellan olika hem.

Men samtidigt har det ju bara gått 11 veckor sedan valparna kom, tiken är inte helt tillbaka i normaltillstånd ännu. Det har varit väldigt mycket på kort tid, både fysisk och psykiskt. Hon behöver lite mer tid tror jag.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Den är två år, har hunnit med hmm 3 hem (?) uppfödaren, fd ägaren och nuvarande ägare. Den kommer alltså ha hunnit med ett 4'e hem förmodligen inom en kort tid, och på det så har den i sitt 'nya hem' hittills, även hunnit med en valpkull.
Jag vet inte, men för mig osar detta en hund som kommer att få vandra runt, den verkar ju inte ha gjort något ont hittills om man läser texten utan snarare att det är en hygglig hund trots allt och ändå ska den ännu en gång omplaceras?

Har själv haft en där det senare visade sig att jag var 7'e hemmet på 4 år som det helt plötsligt inte fungerade längre och jag valde att ta bort denne.
Ibland känns det som om man väljer omplacering för att själv slippa 'ta beslut' om något som för oss känns 'våldsamt och oåterkalligt' istället för att ta fullt ansvar på sig själv. Hunden har redan en form av stress som den visar tydligt, den har också uppenbarligen hunnit med att nypa en annan hund även om man inte vet varför, men ngn form av skada uppstod.Det kommer säkerligen att krävas en hel del jobb då den säkerligen i detta läge borde klassas som 'problemhund' (light) och tyvärr, så är det väldigt vanligt att dessa hundar får flytta runt.

En som vill ha en hund att jobba med skaffar oftast renrasigt så åter igen, ännu en risk för att denna ska bli en vandringspokal
 
Senast ändrad:
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Den är två år, har hunnit med hmm 3 hem (?) uppfödaren, fd ägaren och nuvarande ägare. Den kommer alltså ha hunnit med ett 4'e hem förmodligen inom en kort tid, och på det så har den i sitt 'nya hem' hittills, även hunnit med en valpkull.
Jag vet inte, men för mig osar detta en hund som kommer att få vandra runt, den verkar ju inte ha gjort något ont hittills om man läser texten utan snarare att det är en hygglig hund trots allt och ändå ska den ännu en gång omplaceras?

Har själv haft en där det senare visade sig att jag var 7'e hemmet på 4 år som det helt plötsligt inte fungerade längre och jag valde att ta bort denne.
Ibland känns det som om man väljer omplacering för att själv slippa 'ta beslut' om något som för oss känns 'våldsamt och oåterkalligt' istället för att ta fullt ansvar på sig själv. Hunden har redan en form av stress som den visar tydligt, den har också uppenbarligen hunnit med att nypa en annan hund även om man inte vet varför, men ngn form av skada uppstod.Det kommer säkerligen att krävas en hel del jobb då den säkerligen i detta läge borde klassas som 'problemhund' (light) och tyvärr, så är det väldigt vanligt att dessa hundar får flytta runt.

En som vill ha en hund att jobba med skaffar oftast renrasigt så åter igen, ännu en risk för att denna ska bli en vandringspokal

Det låter kanske krasst, men jag är böjd att instämma. Din hund riskerar verkligen att bli en vandringspokal. Man kan inte ta hand om alla ömmande fall. Tyvärr. Och som någon annan skrev, en som satsar på sin hund skaffar en renrasig.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Nej, jag säger inte att h*n har fel, bara att jag inte riktigt håller med. :)
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Och som någon annan skrev, en som satsar på sin hund skaffar en renrasig.

En väldigt, väldigt grov generalisering skulle jag säga. Nog finns det många som satsar hårt på sina hundar trots att de är blandraser, man kanske t ex inte vill tävla men ändå träna.

(Därmed inte sagt att jag på något vis stödjer blandrasavel övh).
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Båda mina hundar har nypit andra hundar med mindre skador som följd. Det kan ha varit olika faktorer som lett till detta, men senast så högg boxern min lilla shih-tzu kille i örat så en liten bit försvann. Varför? Jag vet inte, för ingen hann egentligen se vad som hände. De går ändå mycket bra ihop. Stress visar den givetvis upp eftersom det är väldigt aktiva raser i den och den aktiveras förmodligen inte alls i den utsträckning den skulle behöva. Stressen kan också bero på att den kanske inte alls trivs med att leva med andra hundar. Så jag ser den inte direkt som någon "problemhund".

Du skriver ju själv att det verkar vara en hygglig hund som inte verkar ha gjort något ont. Att den redan haft två hem utöver uppfödaren ser jag inte som något jätteproblem, den hamnade uppenbarligen fel från början och det får man skylla uppfödaren för. Men givetvis kan sådana här aktiva hundar riskera att bli vandringspokaler om TS inte är extrem noggrann med vart den hamnar.

Jag vidhåller fortfarande att det är alltför många faktorer som spelar in - nytt hem, nyligen valpkull, har inte hunnit landa mentalt, får inte den tid den behöver, verkar inte trivas med att leva med andra hundar. Jag ser fortfarande ingen problemhund som borde avlivas, jag ser en ung underaktiverad hund som behöver ett hem med mer tid och utan andra hundar. Kastration kan också vara en bra idé.

Jag förstår hur du menar, men anser att en avlivning är ett för snabbt beslut att ta just nu. Sen är det ju givetvis upp till TS som ändå känner hunden.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Okej tack för alla svar,:) jag vill dock poängtera att denna hund alltid haft andra hundar runt omkring sig samt att jag har tiden för mina hundar att ge dom det dom behöver så dom är inte understimulrade på något vis utan detta rör tikens stress och nya sidor som kommer och blir fler, det kan mycket väl vara så att hon inte hunnit landa än efter valparna, Jag har kompetensen och tiden att få ordning på henne mitt problem kanske igentligen rör att jag själv har tröttnat på att fixa problem (har gjort detta flera gånger förrut hos jourhundar), framförallt när man märker att budskapet lixom inte går fram hos hunden. Kanske är det så att vi båda behöver landa lite efter ett par tuffa månader och bara lära känna varandra på nytt igen? och hitta motivationen igen?
Hon är ingen elak hund inte alls:) och att hon smällde på min lilla tror jag beror på att hon vaktade fodertunnan vilket inte var konstigt då hon var hungrig pga av dräktigheten och inte alls fick så mycket som hon borde första veckorna....:crazy: eftersom jag inte hade någon aning om att hon var dräktig.:crazy:
Nej jag tror inte en omplacering till är till hennes fördel, så frågan är ju igentligen då om jag ska behålla valpen eller sälja denna trots att jag är rätt säker på att jag kommer ångra mig....Suck!:confused:

Och tro mig det och jag vill inte disskutera detta i denna tråd men en renrasig skk-reggad hund är ingen garanti för en frisk hund vilket erfarats vid 2 tillfällen. Renras eller blandras, lika mycket värda och inget säger att den ena är friskare än den andra, det handlar om gener och individer. PUNKT. :bump:
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Du kanske skulle låta henne ha "semester" ett tag? Alltså bara låga grundkrav, försöka gå där ni inte träffar på andra hundar och försöka hålla stressnivån så låg det bara går utan att hon blir understimulerad?

(Om jag hade fått hem en häst med den bakgrunden hade den först fått skrota i hagen ngn månad med bara allmän hantering som in och ut från hagen och visitering och sen börjat om med handpromenader i skogen).
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Bara en tanke, men går emot strömmen lite genom att säga att omplacering faktiskt är ett hett alternativ. Det låter som att du har fullt upp med två hundar redan, och den här lilla valpen som det låter som om du kommer behålla och alltså behöva lägga ner massor av tid på. Om tiken dessutom är schäfer/BC-korsning med en massa energi som behöver tillvaratas på ställer jag mig tveksam till att både hon och valpen ska stanna eftersom att båda kräver en massa. Varför inte, som någon sa, låta henne ta "semester" och istället lägga ner tid på att hitta ett livslångt nytt hem med seriösa ägare som är beredda att ge all sin tid till den här hunden för att få henne stabil och lycklig?

Men som sagt, bara en tanke.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Du kanske skulle låta henne ha "semester" ett tag? Alltså bara låga grundkrav, försöka gå där ni inte träffar på andra hundar och försöka hålla stressnivån så låg det bara går utan att hon blir understimulerad?

(Om jag hade fått hem en häst med den bakgrunden hade den först fått skrota i hagen ngn månad med bara allmän hantering som in och ut från hagen och visitering och sen börjat om med handpromenader i skogen).

Tänk vad enkelt det är med hästar ibland :D Hade ju varit toppen om det gick och göra samma sak med vovven :D
Jag förstår vad du menar, jag har inga höga krav men kanske ska sänka dom ännu mera ett tag och bara låta saker och ting vara lite se vart vi landar med lite tid....


Valet angående valpen känns dock väldigt svårt:crazy:, jag inser nu att jag vill gärna ha tiken kvar men vet inte hur jag ska göra lilla valpis. Med henne (valpen)har jag lixom tid och ork och en :angel: tålamod precis som man ska ha....borde ha mera det stuket på tiken kanske......Känns som om valpis får fram den bästa sidan hos mig, vi klickar verkligen.....:love:
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Bara en tanke, men går emot strömmen lite genom att säga att omplacering faktiskt är ett hett alternativ. Det låter som att du har fullt upp med två hundar redan, och den här lilla valpen som det låter som om du kommer behålla och alltså behöva lägga ner massor av tid på. Om tiken dessutom är schäfer/BC-korsning med en massa energi som behöver tillvaratas på ställer jag mig tveksam till att både hon och valpen ska stanna eftersom att båda kräver en massa. Varför inte, som någon sa, låta henne ta "semester" och istället lägga ner tid på att hitta ett livslångt nytt hem med seriösa ägare som är beredda att ge all sin tid till den här hunden för att få henne stabil och lycklig?

Men som sagt, bara en tanke.

Förstår inte varför du har fått för dig att jag har fullt upp med två hundar redan? Dom två är lite äldre, annan ras kräver inte mycket och vill inte träna längre så mycket så där har du nog fått det ombakfoten:D

Dessutom gillar jag aktiva hundar och det passar min livstil väldigt bra, så jag vill ha energiska hundar...men hela situationen är jobbig....
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Jo det är ju lite svårare att låta vovve rasta sig själv om man inte har inhägnad gård hemma :D
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Båda mina hundar har nypit andra hundar med mindre skador som följd.

Skillnaden mellan dig och TS är att du valt att behålla dina hundar och TS vill omplacera en hund TS själv tagit emot som omplacering och skriver detta som en nackdel hunden har/haft.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Och tro mig det och jag vill inte disskutera detta i denna tråd men en renrasig skk-reggad hund är ingen garanti för en frisk hund vilket erfarats vid 2 tillfällen. Renras eller blandras, lika mycket värda och inget säger att den ena är friskare än den andra, det handlar om gener och individer. PUNKT. :bump:

Det är väl ingen som pratat nått om friska hundar?
Jag skrev bara att om man som aktiv människa vill ha en hund att jobba med så köper man oftast en renrasig.
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Jo det är ju lite svårare att låta vovve rasta sig själv om man inte har inhägnad gård hemma :D

:D Visst är det! haha har dock en jättefin stor inhägnad uteplats i lugnt område som vi softar på :) Hon älskar att ligga och bara va....sola eller ligga i skuggan...:D
 
Sv: Oj vilket kaos...såå kluven.....

Skillnaden mellan dig och TS är att du valt att behålla dina hundar och TS vill omplacera en hund TS själv tagit emot som omplacering och skriver detta som en nackdel hunden har/haft.

jag har inga funderingar om att omplacera tiken......en omplacering är som sagt inte aktuellt för henne.
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Caps
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Laa
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 318
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp