Ojämnt formad rygg - problem?

G

Gisburne

Sadelmakaren var förbi häromdagen och påpekade en sak som jag själv inte sett. Mitt sto är tydligen ojämnt formad i ryggen - ena sidan av tornutskotten är lite bullig, ungefär som de flesta hästar ser ut. Men den andra sidan sluttar ganska skarpt neråt! :eek: Hur kan det bli så? Hon är ganska omusklad överallt just nu, efter ett års skrotande i hage. Kan detta skapa problem på något sätt som jag bör uppmärksamma? Tips emottages tacksamt! :idea:

För ett år sedan lite drygt så kände stallets veterinär på den bulliga sidan av ryggen (i förbifarten, han brukar tydligen ha för vana att kolla främmande hästars ryggar) och då reagerade hon lite, varpå han sa "Den där hästen har ont i ryggen, kolla sadeln!" Vilket jag gjorde, naturligtvis. Sadelmakaren (samma som ovan) kände igenom henne, länge och väl, men hittade bara en liten reaktion på den bulliga sidan av ryggen, inte den sluttande. (Som veterinären inte ens kände på...) Efter att ha stoppat om sadeln sa sadelmakaren att hennes ryggsmärta berodde inte på sadeln, utan på något annat. Vad vet jag fortfarande inte, men nu har både jag och sadelmakaren känt igenom henne flera gånger utan att få en reaktion. Så hennes ojämnhet till trots så har hon inte ont nu i alla fall...

(Hon är under långsam igångsättning nu och rids i princip bara rakt fram på skogsstigar.)
 
Sv: Ojämnt formad rygg - problem?

Usch ryggproblem är inge kul!:(
Min häst har en väldigt tunn rygg och han har haft kotledsinflammationer ungefär 100 gånger.
Det visade sig senare att han hade en inflammtion i ligamentet mellan kors och bäcken. (Iliosacralis)
Jag har också hört att hästar som har problem med ryggen kan ha det pga problem med halskotor.
Har du röntgat/ultraljudat igenom din häst?
Alltid bra att utesluta fel.
Varför har hon gått ihagen i ett år?
Har hon varit dålig någon annanstans? Kanske detta kan hänga ihop i så fall?
 
Sv: Ojämnt formad rygg - problem?

Jag har en kompis med en häst som har sned rumpa.
En kinesiolog kunde rätta till den något så när.
Snedhet är ju aldrig bra. Det skapar förslitningar på andra delar av kroppen (oftast benen) som får kompensera.
 
Sv: Ojämnt formad rygg - problem?

Är det avsaknad av muskler på en sida eller är det ett skelettproblem? Oavsett vilket så blir det problem, det måste vara svårt att få sadeln att ligga mitt över hästen när hon sluttar mycket mer på ena sidan. Jag fick en jättebra förklaring av min sadelmakare på vad som händer och hur det påverkar hästen, tyvärr är jag inte kapabel att återge den. Men att din häst är lite öm på en punkt på den bulliga sidan stämmer precis överrens med vad han sa till mig. Det var något om att sadeln åker ner på den sluttande sidan och att det då uppstår ett tryck på den bulliga sidan och hästen kan bli öm i några ligament (?) eller nåt. Jag hoppas att någon annan kan förklara detta bättre.
 
Sv: Ojämnt formad rygg - problem?

Hon betäcktes förra året och skulle ha fölat nyligen, men trots positiva dräktighetsundersökningar blev det ingen liten... Jag gjorde Lumpen och hon stod först på bete, sedan hos en fodervärd, därav vilan. Hon hade också en skada i ett bakben (svårläkt sårskada) och ett brutet näsben (!) som behövde läka ut ordentligt, så det kändes rätt att ge henne ett år utan press. Satte igång henne för snart 2 veckor sedan, och det har hittills gått väldigt bra.

Alltså, ÄR hon sned? Hon är ojämnt formad, men ryggraden är helt rak. (Så rak att sadelmakaren inte kunde hitta nån sadel i hela stallet som låg bra, förutom min egen!) Nu sa inte sadelmakaren nåt om det, men kan hennes rygg ha blivit så för att hon har belastats snett under sin uppväxt, och därför fått kompensera med ena sidan av ryggen? Det är ju en snedhet, i och för sig... *Hmm.* Hon är ju f.d. galoppör, och reds till viss del av en karl som varken håller jockeymåttet eller jockeyvikten... Kan tänka mig att sånt kan påverka en växande unghäst som dessutom tränades för löp.

Nej, hon är inte röntgad eller så i ryggen/rumpan, och eftersom hon inte ger någon smärtreaktion just nu så känns det inte så aktuellt heller. Däremot om det framöver kommer en reaktion så är det klart att jag kommer kolla det. Men hon är "övervakad" av min sadelmakare och jag är toknoga med att inte sätta en sadel på henne som ligger fel. Letar just nu efter en hoppsadel, och tanken är att muta min sadelmakare att följa med när den inhandlas och provas - men säg inget så han hör! :D Det ska bli en överraskning... Han är helt kanon, faktiskt, ställer upp på omstoppningar m.m. närhelst jag tycker att det är nödvändigt. Tror att jag stoppade om samma sadel 3 eller 4 gånger mellan sommaren 2004 och våren 2005, allteftersom hon musklade om sig.
 
Sv: Ojämnt formad rygg - problem?

Aha! Jag kan tänka mig att det kan bli ett problem om det inte "sköts" så att säga, men min sadelmakare har uppmärksammat situationen och jag litar på att han stoppar om sadeln på ett sätt som passar henne rygg. Återigen, just nu har hon inte ont, jag känner igenom ryggen nästan varje dag.

Men jag är såklart nojjig, vill inte att min kära häst ska ha ont...
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 356
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp