Ojämnt stallgolv

klasselover

Trådstartare
Hyr en lösdrift sedan några månader tillbaka och har halmbädd där. Bädden har legat ett par år (låg alltså när jag kom) och ska till sommaren ut och läggas om. Har dock märkt att golvet under är ojämnt, det är ett gammalt kostall.

Försökt rita upp någorlunda i paint, den under bilden visar lösdriften ovanifrån (10x3m). Den mörkgrå delen är alltså 1 dm högre och den ljusgrå lägre.

r929mc.jpg


Hur löser man det här? Allra helst hade jag velat lägga torvbädd, men det lär ju kosta multum att täcka upp. Nån som har koll på kostnad för att gjuta? Det är alltså en yta på ca 10kvm. Annars får jag väl fortsätta med halm (som jag har gratis i mängder), helst vill jag inte ha bädd då utan mocka ur varje dag, men är så rädd att hästarna ska trampa snett när det inte är jämnt.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Jag hade absolut gjutit nytt golv. Veterinärräkningarna riskerar att bli väldigt stora annars. Kostnaden har jag inte koll på men det lär bli billigare att gjuta en gång än vad det blir att fylla upp med torv en gång.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Om du ska gjuta så tänk på att det krävs en del förarbete om det ska hålla. Att golvet legat under en massa gödsel under lång tid är inte direkt någon fördel heller. Du kommer att behöva torka upp golvet och göra det riktigt rent. Sedan ska du helst rugga upp ytan på något sätt eller sätta ner armering så att den nya gjutningen håller sig på plats.

Det absolut mest arbetskrävande men bästa sättet är inte att gjuta upp den biten av golvet som är lägre, utan att ta bort den som är högre och ev gjuta hela golvet i en enda platta. Då får du det hållbaraste och jämnaste golvet.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

fylla upp med grus och sen lägga ett lager torv över hela golvet och sen halm som mockas dagligen på det??
eftersom du hyr lösdriften så är det ju inte säkert att du får gjuta om golvet, men fyller du bara på med grus så går det ju att ta bort ändå. och torven på det stabiliserar allting.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Bädden ska mockas ur, stallet ska högtryckstvättas och torkas oavsett om vi ska gjuta eller ej, så rent kommer det bli :)
Att ta bort den andra delen är nog inget jag ger mig på, eftersom jag enbart hyr stallet och inte vill hyra några dyra maskiner.

Buck - Tror inte man kan få gruset att ligga kvar, då måste man i vilket fall gjuta någon kant.

Eftersom det som sagt inte är mitt eget stall vill jag inte kosta på alltför mycket, men jag ska diskutera med ägaren om de kan bekosta!
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Det är långt ifrån säkert att högtryckstvätt räcker som rengöring av golvet. Beror en hel del på kvaliten på gjutningen som finns och hur urin och gödsel har påverkat den.
Sedan får du nog fundera på någon typ av utfyllnad om du tycker det är dyrt att hyra maskiner, för det är nog den lägsta kostnaden i det här projektet. Gjutningen kommer att kosta mer speciellt om du vill att den ska hålla och inte spricka upp med en gång.

Såg nu att du tycker att en torvbädd skulle kosta multum. Men det är inget mot vad att gjuta nytt golv kommer att kosta utan det blir nog det billigaste alternativet i det här stallet.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Vad menar du med "multum"?
Att lägga några balar torv på den lägre ytan, som du uppsattar till 10 kvadrat?
Om höjdskillnaden är 10 cm är det en kubik det handlar om, dvs runt 4-500 kr, max.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Jag hade nog också satsat på grus i botten, som Buck föreslår. Tror att det kan bli riktigt bra, och är antagligen det material som faktiskt "stannar kvar" bäst.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Jag skulle ha lagt i med träplankor som jag sedan torkade på sommaren och bytte ut vart efter som de gick sönder.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Jag menar att det kostar multum att torva hela lösdriften när jag har gratis halm :) Kalla mig snål, men är man student så är man oerhört glad för att få nånting gratis, i det här fallet halm.

Kan tillägga att med bädden som ligger nu kan man inte för fem öre känna att golvet är ojämnt! Den är inte speciellt hög, packad jovisst. Ca 1 dm på högre delen och 2 dm på lägre.

Tack för alla tips, ska diskutera med stallägaren om de kan sponsra med lite!
Ni som föreslår grus, tips på hur det ska ligga kvar? Öppningen ut ligger på sidan som är lägre, så jag känner att allt kommer åka ut där..
 
Senast ändrad:
Sv: Ojämnt stallgolv

Trä planka i dörr öppningen? Sen kan ni ju fråga bönder i närheten om de har mindre sten från åkrarna du kan få, att fylla upp botten med och sen ha grus gå det, blir billigare än att fylla hela med grus.
Är så vi gjort vid gjutning av stall golvet, och när vi byggde en sluttning upp mot stallet, så det bara behövdes makadam de översta 5 cm.
 
Sv: Ojämnt stallgolv

Är det ens godkänt att ha en lösdriftshall utan gjuten botten i din kommun?
Brukar väl inte vara så vanligt att de godkänner annat än gjuten botten, o makadam + grus är väl det enda de godkänner utom gjuten platta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp