Ojämställd föräldraledighet för att ”vila”

Håller med.

@Cilla89a sedan är ju en aspekt till för staten och samhället att den absoluta majoriteten personer som jobbar för just dem, som sjuksköterskor, Uska, lärare, förskolepedagog och hälften av läkarna (väl?) är kvinnor. Så då slår helt enkelt samhällets egen generositet hårdast mot samhället i jämförelse med hur det slår mot företagen.

Dvs samhället har brist på sjuksköterskor, lärare, läkare och betalar samtidigt för att dessa ska vara hemma i 1,5 år. Samtidigt som folket på Eriksson (där det är fler män) i högre grad jobbar jämt, vabbar knappt, och tar ut tre månader, kanske. Samtidigt som de tjänar mycket mer. Så det kan absolut vara rationellt att sluta upp med att subventionera företag såhär på samhällsfunktionernas bekostnad.

Det är ju trots allt gamla Agda som jämt får vikarier, det är barnen som får tre nya lärare per termin. En lärare som får tre barn och är hemma 1,5 år med varje barn kommer ju alltså att ha olika vikarier i 4,5 år och under tiden jobba 1,5 år uppdelat på tre omgångar. Det är ju super för en individ och det är jättebra för Eriksson där hennes man jobbar, men för barnen, skolan, samhället blir det inte lika optimalt som om hon varit hemma 10 månader per barn och jobbat 1 år mellan barnen.

Ok det är ju iskallt tänkt för individen. Men vinsten för samhället, pappan, bebin, barnen i klassen är ju stor. Och samhället kan också vinna möjligheten att få fler män som lärare i nästa generation.
Så långt tänkte jag inte ens, men det är ju huvudet på spiken. Verkligen!

Det du tar upp är ju verkligen ett större samhällsperspektiv och med tanke på det är det så angeläget att vi blir mer jämställda.
Det är ju verkligen en klassiker, kvinnan jobbar i offentliga sektorn och mannen den privata.
Jag blir helt vansinnig ärligt talat när jag tänker på att staten subventioner de vinstdrivande företagen på den offentliga sektorns bekostnad.
I slutändan blir det ju vi, alla som blir lidande av det. Vi alla behöver bra vård, skola, barnomsorg och äldreomsorg någon gång i livet.

Jag tycker också det är tragiskt och fullt förståligt att en del kvinnor avstår från att skaffa barn för att det kommer bli mindre jämställt, sämre karriärmöjligheter mm.
Finns nog inte en enda man som resonerar så.

Sen ska jag tillägga att jag tycker naturligtvis att väljer man bort barn oavsett anledning så är det ju naturligtvis helt ok och upp till var och en.
 
Mitt äldsta barn blir 29 i år och det var enormt ovanligt iallafall häromkring att pappan var hemma någon längre tid då. Pappan jobbade då på en stor fabrik och han var den första man som tog ut längre föräldraledighet än de tio dagarna.
Jämnårig med min son. Vi delade ledigheten rakt av, pappan och jag. Det var nog riktigt ovanligt, men jag har aldrig bekymrat mig om (o)vanligheten på det sättet.
 
Även jag delade rakt av med fadern då avkomman föddes 1975, på den tiden var det 6 månader man kunde vara hemma sammanlagt. Jag heltidsammade i tre månader, pumpade ut o deltidsammade tills ungen var ca 10 månader.
 
Häromdan pratade jag med en äldre kollega (som har två barn) ang det här med föräldraledighet och deltidsjobb. Jag har själv inga barn men är väldigt intresserad av allt som har med könsroller, feminism osv att göra.

På mitt jobb (högskoleutbildad akademiker och därmed tillhör de flesta på jobbet övre medelklass) är det mer regel än undantag att mammor är föräldralediga minst ett år och sedan jobbar deltid. För mig är det väldigt konstigt att man inte delar jämnt med sin partner vilket jag och min kollega diskuterade igår. Hon menade att lång föräldraledighet och deltidsjobb är något mamman (hon i detta fall) ”unnar sig” som paus från jobb och möjlighet att prioritera sina barn.

För mig är det bara ett sätt att cementera könsroller eftersom pappan inte tänker lika. Eftersom jag är ung utan barn får man ofta kommentaren ”vänta tills du blir lite äldre och skaffar egna barn då ändrar du dig nog”.

Ni som har barn, hur resonerar ni kring det här med jämställd föräldraledighet? Min inre feminist dog lite när jag insåg att kvinnor med bra utbildning inte nödvändigtvis prioriterar sin karriär utan fortsätter att bemästra könsroller.
Skulle jag skaffa barn hade jag nog inte klarat att va hemma så länge. Saknar jobbet och klättrar på väggarna när jag har semester.
Så för mig hade det varit optimalt att dela lika, så båda kan jobba, men sen om det funkar i praktiken är en annan femma.
 
De som absolut inte kan dela föräldraledighet pga. ekonomin. Hur har de tänkt att klara sig om den som inte kan vara FL blir sjukskriven under en längre period? Då får man väl ännu mindre pengar per dag om jag förstått försäkringskassan rätt?
Nej mindre får man inte, förutsatt att man har en fastställd SGI - då får man lika mycket i sjukpenning som man skulle ha fått i FP om man tar ut fullt alltså 7 dagar per vecka.
 
De som absolut inte kan dela föräldraledighet pga. ekonomin. Hur har de tänkt att klara sig om den som inte kan vara FL blir sjukskriven under en längre period? Då får man väl ännu mindre pengar per dag om jag förstått försäkringskassan rätt?
Det där har jag funderat på också.
Nyligen var det ett par som sa att mannen enbart är FL två veckor i början och inte nåhot mer för det har de inte råd med. Vad händer om mannen blir sjuk och behöver vara sjukskriven några månader? Jag tror många lever på marginalen. Detta par ovan är inte låginkomsttagare och har stort hus/ en rätt dyr livsstil vad jag vet etc. Jag tycker det är fascinerande då jag tycker det låter så osäkert.
Sen är det ju vissa som är låginkomsttagare/unga då jag förstår det mer.
Men att välja en livsstil som innebär att man lever på marginalen om man ändå har bra inkomst...
 
Det där har jag funderat på också.
Nyligen var det ett par som sa att mannen enbart är FL två veckor i början och inte nåhot mer för det har de inte råd med. Vad händer om mannen blir sjuk och behöver vara sjukskriven några månader? Jag tror många lever på marginalen. Detta par ovan är inte låginkomsttagare och har stort hus/ en rätt dyr livsstil vad jag vet etc. Jag tycker det är fascinerande då jag tycker det låter så osäkert.
Sen är det ju vissa som är låginkomsttagare/unga då jag förstår det mer.
Men att välja en livsstil som innebär att man lever på marginalen om man ändå har bra inkomst...

Jag vet många som har pengar som argument för att (mannen) inte kan vara föräldralediga. Med två nya bilar, stort hus, köper gräsmatta på rulle osv osv.
De prioriterar alltså en 'fancy' livsstil över sina barn och jag tycker det är så sorgligt :cry:
Tar man FL är det bara ett par veckor på sommaren också, gärna samtidigt som mamman är hemma :grin:

Ibland känner jag mig elak och undrar om livsstilen är en ursäkt bara för att slippa :meh:
 
Nej mindre får man inte, förutsatt att man har en fastställd SGI - då får man lika mycket i sjukpenning som man skulle ha fått i FP om man tar ut fullt alltså 7 dagar per vecka.

Ja så är det ju förutsatt att man inte tjänar över taket som är lägre för sjukpenning (31 000/månad) än för föräldrapenning (38750kr/månad). Många arbetsgivare skjuter väl till på sjukpenningen men då gör de nog ofta det även på föräldrapenningen. Men visst får man betydligt mindre FP om man inte tar ut mer än ett par dagar i veckan.

Kl.

Några av min mans manliga kollegor har ju kommit på att de kan ta sina FP-dagar på helger och lediga dagar, så får de ju extra pengar istället för mindre som om de hade tagit de en vardag/arbetsdag och varit hemma själva med barnen :banghead: Alternativet var väl kanske att pengarna skulle brinna inne men det är väl i så fall kanske bättre när det handlar om skattepengar som betalas ut till de som redan tjänar väldigt bra.
 
Några av min mans manliga kollegor har ju kommit på att de kan ta sina FP-dagar på helger och lediga dagar, så får de ju extra pengar istället för mindre som om de hade tagit de en vardag/arbetsdag och varit hemma själva med barnen :banghead: Alternativet var väl kanske att pengarna skulle brinna inne men det är väl i så fall kanske bättre när det handlar om skattepengar som betalas ut till de som redan tjänar väldigt bra.

Nja, jobba fullt + ta ut fp på lediga dagar får man ju inte göra riktigt som man vill, det finns regler som begränsar det. Ska man ta fp på SGI-nivå på helg tex så måste man även ta det på anslutande fredag eller måndag.
 
De som absolut inte kan dela föräldraledighet pga. ekonomin. Hur har de tänkt att klara sig om den som inte kan vara FL blir sjukskriven under en längre period? Då får man väl ännu mindre pengar per dag om jag förstått försäkringskassan rätt?
En del har säkert försäkringar som täcker upp. Jag har en inkomstförsäkring via facket som går in vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Har även en försäkring via banken som går in och betalar lånen vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Inget av det täcker vid föräldraledighet.

Iofs så har jag, precis som många andra, kollektivavtal som innebär att jag får mer i föräldrapenning. Så argumentet håller ju ändå inte.

Inte för att jag tycker att ekonomiska argument är ok om det inte handlar om att man lever på existensminimum. Sälj en av bilarna eller nåt liksom.
 
En del har säkert försäkringar som täcker upp. Jag har en inkomstförsäkring via facket som går in vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Har även en försäkring via banken som går in och betalar lånen vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Inget av det täcker vid föräldraledighet.

Iofs så har jag, precis som många andra, kollektivavtal som innebär att jag får mer i föräldrapenning. Så argumentet håller ju ändå inte.

Inte för att jag tycker att ekonomiska argument är ok om det inte handlar om att man lever på existensminimum. Sälj en av bilarna eller nåt liksom.
Det här gör ju stor skillnad på ekonomin:
https://www.saco.se/karriar/jag-ar-eller-ska-bli-foralder/foraldralon---sa-fungerar-det/
 
Nja, jobba fullt + ta ut fp på lediga dagar får man ju inte göra riktigt som man vill, det finns regler som begränsar det. Ska man ta fp på SGI-nivå på helg tex så måste man även ta det på anslutande fredag eller måndag.
Nej första året får du ta ut lör-sön och jobba mån-fre. Efter första året så är det däremot som du säger, man måste ta en anslutande vardag.
 
Nej första året får du ta ut lör-sön och jobba mån-fre. Efter första året så är det däremot som du säger, man måste ta en anslutande vardag.
Det har jag aldrig hört förut och det finns heller inte att läsa på på FKs hemsida? Har lite svårt att tro det, för då skulle väl typ alla vars män inte "kan/vill" vara hemma ta ut sina öronmärkta dagar genom att plocka dem på helger.
 
Det har jag aldrig hört förut och det finns heller inte att läsa på på FKs hemsida? Har lite svårt att tro det, för då skulle väl typ alla vars män inte "kan/vill" vara hemma ta ut sina öronmärkta dagar genom att plocka dem på helger.
Jag vet flera som gjort så. Och fått ok från FK på det.
 
Det har jag aldrig hört förut och det finns heller inte att läsa på på FKs hemsida? Har lite svårt att tro det, för då skulle väl typ alla vars män inte "kan/vill" vara hemma ta ut sina öronmärkta dagar genom att plocka dem på helger.

Lägstanivå kan man ta på helger men inte SGI-dagar (om man inte skulle ha jobbat).

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

549CD9C5-80AF-4721-A5D2-FCBF412DCC32.png
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 097
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp