ojordad lampa i jordat uttag

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla

Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa?

Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har ojordat uttag. Kan man bara byta kontakten eller måste hela lampan bytas ut? Någon som har koll?

Tacksam för svar
 
Hej alla

Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa?

Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har ojordat uttag. Kan man bara byta kontakten eller måste hela lampan bytas ut? Någon som har koll?

Tacksam för svar

Byt sladd och kontakt. Elfirmor fixar det lätt. om man är det minsta osäker lämna in till elekriker så byter de sladd och kontakt.
 
Hej alla

Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa?

Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har ojordat uttag. Kan man bara byta kontakten eller måste hela lampan bytas ut? Någon som har koll?

Tacksam för svar
Är jordgloben dubbelisolerad, vilket den troligen inte är, får den användas i jordade uttag med ojordad kontakt, annars inte som jag förstått. Så hela armaturen behöver nog bytas.
 
Kan man göra. Inte tillåtet dock.
Men i en lampa som inte har metall i delar man vanligtvis rör hade jag inte känt problem med att göra det. Dock inte lämnat den vidare till någon som inte förstår att den är modifierad.

Annars låter jordglob inte som något speciellt svårt att dra ny el i om man vill göra det .
Om den ser ut som jag tänker med träfot, och hela globen löstagbar när man ska byta lampan?

Det blir så trevligt ljus av det blå-gröna från jordglobar. :)
 
Om lampan är av metall (läs: har ledande åtkomliga delar) så räcker det inte med att bara byta stickpropp, eller stickpropp och kabel, utan man behöver också se till att ansluta skyddsjorden till lampan på lämpligt sätt. Mitt förslag är att låta en elektriker bygga om lampan till jordad.
 
Om lampan är av metall (läs: har ledande åtkomliga delar) så räcker det inte med att bara byta stickpropp, eller stickpropp och kabel, utan man behöver också se till att ansluta skyddsjorden till lampan på lämpligt sätt. Mitt förslag är att låta en elektriker bygga om lampan till jordad.
Eller bygga om den till dubbelisolerad. Kan vara enklare, beroende på konstruktionen.

Om jag förstått rätt är integrerade strömbrytare den (enda) kritiska punkten i en hel del äldre lampor. Och om man drar ny sladd direkt från lamphållaren med sladdmonterad strömbrytare så blir de ok med eurokontakt (den platta)

En del lampor kan väl i princip duga som dubbelisolerade som de är också, fast de bara är byggda innan det systemet fanns. Då kan man sätta dit en sladdströmbrytare för att få eurokontakten istället för den jordade. Kan tänkas att en jordglob hamnar i den gruppen.
 
Hej alla

Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa?

Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har ojordat uttag. Kan man bara byta kontakten eller måste hela lampan bytas ut? Någon som har koll?

Tacksam för svar
Jordgloben ska definitivt fortsätta upplysa sin omgivning!
Men om inte du eller nån annan omkring dig vet riktigt hur man ska göra (det är absolut inte svårt, men skyddsjord är fel grej att fucka upp...), lämna in den nånstans (lampaffär, elektriker) för kostnadsförslag. Det ska inte behöva kosta mer än ett par hundringar, beroende på vad ni kommer överens om att ska bytas ut.
 
Ska kika lite närme på lampan i helgen men det blir nog till att lämna in den. Den är inte så stor och från 60-talet så mestadels i plast
https://www.instagram.com/p/2EXvugF-tG/?taken-by=diabetikern Bild på den, Skulle vara trevligt att ha den igång hemma.

Inte värd någonting mer än nostalgi/minne från farmor

Tack alla för svar!
Strömbrytaren på sladden?
Då har den där en sammanhängande dubbelisolerad kabel hela vägen till lamphållaren.
Rent säkerhetsmässigt är det inte något problem att bara byta stickproppen då.
 
Fast det är såvitt jag vet fortfarande inte ok (läs: tillåtet) att montera en jordad stickpropp på en ojordad kabel. Vill man stödja sig på (mer eller mindre verklig) dubbelisolering så behöver stickproppen vara av den flata typen, de förekommer såvitt jag vet bara gjutna.
 
Fast det är såvitt jag vet fortfarande inte ok (läs: tillåtet) att montera en jordad stickpropp på en ojordad kabel. Vill man stödja sig på (mer eller mindre verklig) dubbelisolering så behöver stickproppen vara av den flata typen, de förekommer såvitt jag vet bara gjutna.
Absolut.
Jag sa inte att det var lagligt, kan vara värt att förtydliga det.
Men jag kan inte se att det är mindre säkert, så länge det är för eget bruk.

Enkla sättet att få dit en eurokontakt är att skarva i strömbrytaren. Men eftersom det var en brun sladd här tänkte jag att det kanske var mindre önskvärt.

Men självklart ska TS göra en större omdragning av hela elen om det är vad som känns mest rätt för henne.
Oavsett vilket tycker jag globen är fin och det är en välgärning att behålla den i bruk. :up:
 
Även lamphållaren och hur dess dess infästning ser ut har betydelse, inte bara strömbrytaren och sladden.
 
Hej!

Inte riktigt svar på din fråga men en spännande konstruktion som han som hade lägenheten innan oss hade. Ett stort glaskylskåp för läsk och öl, stående i klädkammaren, jordad sladd såklart, kopplat till jordat uttag, som inte var kopplat till någon jord (det fanns alltså ingen jord in i uttaget...). *facepalm*.

Elen i badrummet var kopplad så att om vi drog igång eluttaget i badrumsskåpet (rakapparat) samtidigt som tanten i lägenheten under duschade, då hade hon fått en stöt som heter duga. Så glad att vi inte har någon rakapparat!!!

Är du minsta osäker, lämna in lampan, så slipper du riskera ditt eller andras liv i onödan :-). Så värt det!

/Lavinia
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 259
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 763
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 507
Senast: sjoberga
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp