OK att betäcka ett 3-års sto?

copernica

Trådstartare
Som rubriken säger, är det helt okej att bedäcka ett sto som är 3 år, eller bäst att vänta tills hn är 4? Om stoet är bra utväcklat i kroppen..
 
Sv: OK att betäcka ett 3-års sto?

Är stoet tidigt utvecklat tycker jag det är ok om det är ett i avel "värdefullt" sto. Då får man en avkomma tidigt o kan se om det är "nåt att ha" s a s, ändå hinner man m kvalitet, Breeder's osv. :banana:
 
Sv: OK att betäcka ett 3-års sto?

Det är väldigt vanligt att man betäcker första gången när de är tre år. Och så länge de är normalt utvecklade och friska så brukar det inte vara några problem.

personligen tycker jag tre år är väldigt 'praktisk' tid att ta föl på dem. Inridningen och den första vinterns träning 'störs' inte speciellt av dräktigheten. Och det de missar året efter betäckningen är inte så himla farligt. Halvblodens unghästtester är ju också gjorda för att premiera föl som treåringar.
 
Sv: OK att betäcka ett 3-års sto?

Jag håller med här och tycker att tre år är en bra ålder om de inte är efter i utvecklingen....

Jag har betäckt min egen.

Dessutom finns ju mkt som lockar nu m stimulanspaketet om man får diplom på treårs och det bör man ju utnyttja om man har den möjligheten....
 
Sv: OK att betäcka ett 3-års sto?

Det man kan tänka på (lite sent nu kanske) är att 3 åringar ibland är svåra att få dräktiga under högsommaren, för då sätter de ofta igång att växa istället, och stänger ner fölfabriken ett tag. Störst dräktighetschans på 3 års märrarna brukar man ha tidigt eller sent på säsongen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: Habina
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 528
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 872
Senast: Stereo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp