Ok, en för-NH-tråd då!

Dreamer

Trådstartare
Jag har en i övrigt underbart lätthanterad häst men EN sak går jag bet på. Sprayflaskan. Hon blir totalt panikslagen så fort jag sprayar på henne. Hon gillar att bli duschad, så det är inte vattnet hon är rädd för. Det går bra att stå och spraya bredvid henne, hon tittar misstänksamt men blir inte rädd. Att spraya luft på henne går också bra.
Men så fort där är nåt i behållaren så blir hon panikslagen. Jag har försökt att göra det successivt så att jag börjat med att spraya på min öppna hand som jag lagt mot henne och sedan låta det komma utanför lite, men det går bara inte. Hon är övertygad om att jag försöker mörda henne. Det verkar inte spela någon roll att jag i alla andra sammanhang är hennes klippa som hon litar fullständigt på. :confused: Så nu struntar jag i det och stryker på det som behöver strykas på, men det hade ju varit smidigare om hon accepterat sprayflaskan....
 
Gud vad kul! NU blir jag lite lycklig faktiskt, ett problem!
Som med alla problem så måste vi förstå vad som är läbbigt och hitta en lösning som inte stressar ihjäl hästarna.
Såsom jag har upplevt det med spraysaker så är det ofta ljudet som är det läbbiga, inte att det kommer något ur flaskan. Om hon inte har några problem med att bli spolad så låter det troligt i alla fall. Ljud imunisering är svårt då man inte kan kontrollera graden av det direkt. Om det är så att det är ljudet så kommer jag att tänka på en lösning som Mark Rashid skrev i en av sina böcker. Han hade en häst som var livrädd för ljudet av en rakapparat. Det han gjorde var att han tog in hästen i en paddock (helst inte allt för stor) och satte igång rakapparaten när han själv kommit in. Hästen började springa och så fort hästen visade något tecken på acceptans av ljudet så eftergift, av med ljudet. Upprepade detta ett antal ggr i några dagar och hästen vande sig vid ljudet. Kanske man kan göra något liknande med sprayflaskan?

Om det inte är ljudet så kan man kan spraya ovanför hästen och låta det droppa ner långsamt. Kul med en NH-diskus :)
Niklas
 
Det är dessvärre inte ljudet eftersom jag kan stå och spraya bredvid henne. Det är det som kommer ur sprayflaskan, när det kommer i form av "spray" som orsakar rädslan. Hon drar undan den kroppsdel jag sprayar på, en gång trodde jag hon skulle låta magen snudda vid marken när jag sprayade en liten lätt puff på hennes rygg. :crazy:
 
Hmmm...
Finns det ingen del som är mindre känslig? Som vid hovarna och benen. Är det en vanlig vattensprayflaska eller en som med hårspray?
Niklas
 
Hmmm, kan du t ex spraya på hovarna? Min blev lite skeptisk mot sprayflaskan ett tag, men då sprayade jag mig uppåt från hovarna och upp på benen ungefär som när jag spolar. Kanske kan immunisera bort det lite?

Annars brukar jag dra handen över huden i ett par tryckande / masserande klappar, spraya kvickt när handen passerat och dra handen direkt över det sprayade området igen så fort dropparna nuddar huden för att ta bort känslan - jag tror att det kan kittlas lite nämligen, och att den känslan går bort när huden är varm och samtidigt får beröring som stimulerar andra nervtrådar.

Men förre stallägaren ställde sig helt sonika i boxen och sprayade på även om hästen skuttade lite åt olika håll (det var flugsommar... jag godkände förfarandet) och det verkade hjälpa såtillvida att hon först surade lite när hon klev in i boxen, men snart gav upp och lät sig sprayas, det gick fort över ju... Omoraliskt? Jag hade iallafall inte problem med sprayandet senare.

En tanke - har hon sprayats på ett sår någongång med typ jodopax? Det kanju svida en del, och kanske hon minns det? Jag har använt ett milt sårspray rätt ofta, och kom att tänka på att pålla aldrig reagerat på det när jag såg vilka problem en stallkamrat hade med sin häst som skulle sårtvättas.

------------
PS Såg att horsewhisperer redan föreslagit detta - sorry! Min härmapa! :p
 
Jag kan spraya på hovarna och långt nere på benen, men bara lite i taget och bara sådär plötsligt, överraskande liksom, då hinner hon inte reagera.

Det där med att spraya på och strunta i att hästen dansar runt har funkat när det gällde duschningen, fast då såg ju jag att hästen blev lugnare efterhand som jag duschade på, och började tycka om det. Här blir det åt andra hållet, hon blir mer och mer rädd, så det har jag lagt ner.

Inte jodopax, men en gång har vi sprayat blåspray i ett sår. Fast jag tror inte att hon förknippar det med det.

dra handen över huden i ett par tryckande / masserande klappar, spraya kvickt när handen passerat och dra handen direkt över det sprayade området igen

Ja, ungefär så har jag provat att göra också, men hon blir supermisstänksam och så står hon där och är helt stel och skiträdd och så fort jag trycker på sprutan så viker hon sig..... :crazy:
 
Malte var också sån... Jag började helt enkelt längst bak, längst ner på svanstippen och jobbade mig centimeter för centimeter upp för svansen, bakdelen, bakbenen, ryggen osv osv. Nu kan vi faktiskt spraya pälsglans i luggen, om än det inte är alldeles jätteuppskattat ;) Det tog några månader, kanske ett halvår till och med, men det var den enda metod som funkade på honom.

Men en tanke till... Du säger att hon bryr sig inte om ljudet i sig eller om vatten i sig, men när det sprayas så reagerar hon. Det kan inte vara så enkelt att det kittlas? :confused:
 
Om jag var dig skulle jag nog försökt lösa det enligt följande. Jobba mig långsamt uppåt från benen och belönat jättemycket om hanterar det ok. Hade hon hoppat runt då hade jag försökt behålla "trycket" tills jag kunde få en respons att belöna. Om det inte hade fungerat hade jag kanske fått nöja mig med att det är ett onödigt ont ibland. Om det inte går att applicera på annat sätt.

Niklas
 
Tassetass och Horsewhisper - ska prova era metoder, och annars så får det helt enkelt vara.

Tror inte att det kittlas förresten, för då hade hon reagerat med att flytta undan sig kanske, och flänga lite med huvudet på det där irriterade sättet som bara hästar kan =)
Hon blir verkligen rädd, alltså ögonvitorna kommer fram och hon skulle hellre knäcka sin rygg rakt av än att låta det hemska landa på den....
 
Precis. Så viktigt är det inte. Jag har också mina fobier och jag skulle inte bli glad om någon tvingade på mig dessa saker när jag verkligen skriker i högan sky :crazy:
 
Fick just en hemsk sinnesbild av mig sittandes i en stol och någon står bredvid mig och ska lära mig av med min nålskräck... :crazy: Nej fy fasen!
 
Jag är skiträdd för maskar. Nästan värre än sprutor. Fast jag reagerar lite annorlunda, när jag ser en spruta blir jag mest gråtfärdig och skakis, lite svimfärdig sådär. När jag ser en mask kopplar värsta flyktdjursreflexen på och jag vill tokspringa all världens väg därifrån. Inte vet jag varför jag blev sån? :confused: :D
 
när det kommer i form av "spray" som orsakar rädslan.

Det är inte en sådan sprayflaska som man kan "byta" stråle på? Kanske gillar hon en annan typ av stråle bättre :confused:
Kom inte på något bättre.

Mvh/Marie
 
Jag har också maskfobi. Lite ovanligt kanske, de flesta verkar ju ha spindelfobi eller liknande, men till saken. Såg att någon annan föreslagit det jag tänkte föreslå. Ändras strålen på sprayflaskan till ösregn/spridda skurar efter behag :rofl:
 
Jösses! Fler med mask-skräck! Det trodde jag inte fanns! Jag hoppar också högt och springer all världens väg, iaf om de överrumplar mig.
När jag var och masserade häst en gång så tog hästen tag i en grästova utanför stallet och drog upp den med rötterna, sedan släppte hon en stor mask mitt framför fötterna på mig i stallgången! Där fick jag hålla mig väldigt cool för att inte skämma ut mig inför min klient :o

Lite of topic kanske, men det var u kul att höra att jag inte är ensam om min löjliga fobi :D

Mvh/Marie
 
Dreamer, titta på Shines inlägg i tråden om Ellen Warren (Motivera din häst)!

Min häst är precis som din. Jag började med att spraya i handen och stryka på, sen spraya närmare, sen stryka henne med flaskan och spruta då och då. Det var ingen bra lösning. Hon är inte LIKA rädd längre men tycker fortfarande att det är obehagligt och jag har liksom låtit det vara där.

I Shines inlägg ges ingen jättekonkret lösning men hon beskriver hur Ellen Warren delar upp processen - siktande, lukt, ljud, stråle som träffar kroppen osv... Jag fick en liten :idea: av det, därifrån går det kanske att pröva igen och ta det stegvis.

mandalaki
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 540
Senast: scizofren
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 467
Senast: Freyja_bus
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp