OK för hästar med färska lucernväxter?

Xenom

Trådstartare
Känns som en otroligt dum fråga... men frågar man inte får man aldrig ett svar! :o

Är det okej för hästar att äta levande/färska lucernväxter?

Jag får upp reklam från en hemsida som säljer fröer, och ramlade då in på växten Blålucern (Medicago sativa). Då den både var vacker och bra dragväxt för bin blev jag intresserad av att köpa, men vill inte köpa något som kan vara skadligt för hästar, då de ibland får beta i trädgården. Tänker då vissa växter är dåliga att konsumera när de lever, men går bra som torkade. 😄
 
Det är okej och görs utomlands men som jag förstått det är växten lite känslig på flera sätt och kommer ta skada av att betas för hårt, ha fel pH-värde i jorden m.m. Men tar man bara bra hand om betet och skiftar hästarna ofta så det inte stressar växterna, mockar/sprider gödslet samt kalkar/håller rätt pH så ska det funka.
 
Det är okej och görs utomlands men som jag förstått det är växten lite känslig på flera sätt och kommer ta skada av att betas för hårt, ha fel pH-värde i jorden m.m. Men tar man bara bra hand om betet och skiftar hästarna ofta så det inte stressar växterna, mockar/sprider gödslet samt kalkar/håller rätt pH så ska det funka.
Toppen! Tänkte bara plantera den i trädgården, så det blir inte så många dagar per år som den skulle bli betad av hästarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 190
Senast: Lobelia
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 303
Senast: Buck
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 922
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp