ok, hur skulle ni göra?

jo, jag förstår det! De e bara att komma och hälsa på och köra superhästen bra nån gång så är du känd! :banana:
du är så välkommen så! :)
 
nej nej!! du skulle ju ha känsliga händer!!! :confused: :D *börjar titta på propparna tills dess...* :rofl:
men om du har lust så får du gärna titta inom :)
 
i vilket fall som helst så skulle nog inte dom andra tycka att det var särskilt roligt... :crazy: Har ju aldrig ens suttit i sulky/sulkett... :D
 
Hehe...jag förstår dig!!
Jag har oxå Btränar licens, och folk tydker jag ska köra mina provlopp...hmmmmm..ALDRIG! uuuuu, va ja tycker sulky e läskigt....hihi....trivs bäst i min speedcar....hmmmm :banana: :angel: :angel:
 
Ja? Kan väl ha känsliga händer och starka armar.. :D Känns som det finns en risk att jag skulle få ligga raklång *svag*

Se upp, en dag kanske jag står på farstun :rofl: :D
 
Skiljer från bana till bana, hos oss får du absolut inte köra provlopp utan KÖR-licenskursen...

///ghost
 
jo, jag håller helt med... :)
Dessutom är ju inte min pålle den snällaste att köra ett första provlopp med... :crazy:
 
jaha! hmm, känsliga händer och starka armar kanske är en bra kombination på honom? :p
Varför ska jag titta upp om du står på farstun? :D :angel:
 
När jag jobbade med travare så fick jag oftast hand om "knäppskallarna" som var ungefär så som du beskriver och värre ändå ibland.
Vad som är effektivt är att flytta in den till banan i låt oss säga en månad, låta den bo på tävlingsplatsen och låta den få all sin motion på tävlingsbanan. Inte så mkt hage om man är blödig nog att stå ut med det, helst ingen alls.
Man ska göra banan till det trevligaste stälet i hela världen.
En eller två gånger om dan går man upp på banan i grimma och grimskaft och äter morötter, både häst och människa tuggar på morötter och står och tittar. Hur hysterisk hästen än blir fortsätter man att tugga morötter, andas lugnt och med hela sitt kroppsspråk vara uppenbart road och intresserad av vad som händer på banan.
Är banpersoalen av det snälla slaget så går man en runda uppe på banan och man går med långa, lugna kliv och hängande huvud. Gäspa gärna och tugga morötter och bjur pållen.
Körturen , all motion ska vaa på banan. Första gångerna kan man kanske inte begära skritt men låt den gå så lugnt det går utan att bråka med den.
Så fort du upplever nån form av positiv känsla hos hästen så stannar du den och om det är möjligt så kliver du ur vagnen och leder den hem, galningar blri ofta lugna när man leder dem med vagnen på.
Sela av och pyssla om den och gå ut en runda i grimskaft.
Upprepa varje dag , sluta så fort det är kul så kommer snart hästen att längta dit, där var ju så trevligt.

Vänta in i det längsta med snabbjob men låt hästen gärna på eget initiativ dra en repa då och då men stoppa den från att gå för fullt (utan våld)
När månaden är slut så har du en positiv häst oftast.
 
tack för ett innehållsrikt svar! :)
att flytta in honom till banan är inget alternativ, då han trivs mycket bra i sitt stall. däremot är det ju endast 2 km in till banan, vilket gör att jag kan köra dit ofta.
hmm, jag kan ju faktiskt köra in med honom när jag ska ridträna "mina" pållar oxå. då kan han få stå inne i stallet och så kan jag gå promenader med honom mellan pållarna. :idea:
banpersonalen kan jag nog muta, dom äger gården jag har pållen på :devil: :)
börjar nog imorrn, då ska jag ju in och rida.
 
vet du vad som funkar bra mot sånt? (du kan ju även använda dig av det om du besöker andra)
att ringa på dörrklockan!!! :idea:
 
Näää?? :eek:
Det ska jag vidarebefodra till sambons kamrater som knackar och öppnar samtidigt :( :o Lätt pinsamma situationer har uppstått... :angel: :crazy:
 
Jag känner igen det här betendet...
Äger själv ett idiot förklarat och utdömt sto som var rent livsfarlig när vi tog henne. Hon har stått hos en tränare och var och är fortfarande en häst av den nervösare sorten, skit i stallgångn, stress, hovskarpningar, hon kunde böka upp och ner på ströet i boxen på tävlingar, hon blev helt galen när man ledde henne på trav eller på banan när man var och gjorde snabbjobb och omöjlig att rida för hon är vääärldens avkastare, stirrig, studsig och tvär nitar för osynliga monster. I körning hemma går hon bra men stirrade och väjde för ingenting, hon är även känslig i munnen.

Hur som helst förra sommaren/hösten hade vi provat allt, jag menar verkligen allt och det var nästan så att vi tänkte skicka henne med änglabilen.
Men vi bestämde oss för att ge henne en sista chans och prova att plocka bort kraftfodret helt och hållet och bara låta henne ha fri tillgång till hö /hösilage bal i hagen.
Jag trodde inte att det skulle gå eftersom hon är en liten spinkig räka och har haft lite problem med att hålla hull vid hård träning, men se där hade jag fel... Hon förvandlades på ett par veckor, nästan alla dumheter försvann det gick att leda henne ut och in i hagen i grimma, på banan verkade hon mest njuta hon bara stod och tittade på allt som vanliga hästar och bara skrittade efter mig när jag ledde henne, hon började tycka om att jag ryktade henne, i skogen slutade hon att stirra och väja och i loppen minskade hon gallopperna. (visst galloperar hon ju i bland, men inte längre omotiverat och så att hon bromsar sig i gallopp för att hon är tjurig). Dessutom har hon tagit sitt förnuft till fånga och börjat visa lite tävlings resultat också och jag tror och hoppas inte att hon kommer att återgå till sina gamla vanor för hon har faktiskt blvit en fantastiskt mycket finare och gladare häst, det syns på henne om inte minst i hennes egna ögon.

Förresten, det kanske ligger nått i det där med att vi övergöder dagens hästar med kraftfoder...!?

Lycka till och hoppas att det löser sig för er !!
 
jo, det blir faktiskt trevligara situationer så! :D
aj då, du får helt klart informera dom om det här! :cool:
 
Ja... det verkade bara inte ha gått in... :(
Idag rusade en "kompis" bara rakt in och jag satt på hemlighuset och hade för ovanlighetens skull faktiskt stängt dörren helt... :o :o :o
 
kul!
Skulle gärna ha honom på fri tillgång på hö/hösilage (i dagsläget står han på ca 8 kg hö, 400 kg häst) men tror inte det funkar i stallet tyvärr... :cry: Alla andra i stallet är såna som överutfodrar med kraftfoder. Om jag vill att min pålle ska ha fri tillgång på hö måste han nog isf stå själv, vilket jag absolut inte vill... :( I dagsläget står han på en uträknad foderstat.
Fast din häst låter väldigt lik min, det kanske finns hopp för honom ändå! :idea:
Får se hur jag gör, de håller på att renovera en hästgård typ 2 km från mig som är till salu (är såld???). Man kanske skulle kunna flytta dit honom? :confused: Fast skulle ju sakna träningsmöjligheterna... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp