ok, hur skulle ni göra?

:o :o
tur att du stängt dörren iaf! själv blir jag vansinnig när folk här hemma öppnar stängda dörrar utan att knacka (dom brukar skärpa sig väldigt snabbt då :devil:)
 
Jag bor ju på landet och "spontan besök" får vi ju nästan bara på helgen... Jag brukar mest bli förvånad när det helt plötsligt står en karl i sovrummsdörren och flinar glatt... :D :angel:
 
hehe... omväxling förnöjer... :angel:
har varit ute två gånger och joggat på banan nu, i lördags gick det inte så bra... hade nästan ont i armarna efter ett varv och han vägrade skritta efteråt! Idag satte jag på honom en pullarnosgrimma (ist f den ganska löst spända engelska) för att se om den blev nån skillnad. han blev jättesur... och svarade med att om du ska ta upp det kriget så ska du bannemej få se på krig!!! :devil: ALLT var farligt... vi hamnade ute i en fd hage eftersom det låg en hög stakettråd 10 m innanför slingan... häst- :devil: :o
Vi lyckades ta oss runt 2 varv på banan i hyfsat lugn jogg, sen ut och gasa lite på sand (så han får springa av sig all energin som lagras på banan... :crazy:) och sen tillbaka för ytterligare ett varvs jogging. Då var han snäll. Vi var helt själva på den ödsliga banan och pållen joggade ganska snällt nästan hela varvet (spände sig sista långsidan) och sen skrittade han när vi kört av! :eek: visserligen med småhopp och huvudslängningar, men ändå!
e så tråkigt, i höstas var han ju jättefin att köra på banan ett tag. Har ingen ening varför han har börjat krångla igen... :(
 
Jag hade en "sån där" het och knasig pålle när jag jobbade i tyskland... Det var antigen full fart (han bestämde tempo) eller så studsade vi fram...
Jag slutade helt enkelt köra honom ett tag och han fick bara gå på släp bakom en annan häst och tillslut lugnade han sig faktisk..
kan vara något att prova kanske?
 
har ingen pålle som kan "dra" :D honom och skulle nog inte våga det heller... :crazy: han är ju väldigt fjöntig och rädd av sig, igår fick han för sig att bilar var läskiga... :crazy:
var ute på den stängda banan igår :o och han var ganska lugn och snäll, skrittade även snällt därifrån sen :)
börjar bli nervös, jag ska bort mån-ons nästa vecka och en kompis i stallet ska ta hand om sötnosen. Har sagt att han jättegärna får köra snutten om han har tid och lust :crazy: (han har två egna pållar, kör lopp och jobbar med trav). Jag kommer vara hypernervös, tycker inte om när andra kör min pålle... :p fast han verkade ganska sugen på att testa honom, alla vill väl provköra banans vilding :D :rofl:
 
Om det hade varit min häst hade jag provat att köra alla hästens jobb i rygg i lugna tempon på rundbana, det verkar som om det är där han har mest problem? Har du någon kompis du kan köra ihop med?

Jag försöker så gott det går undvika att börja dragkampen med heta hästar, man kan bara förlora... Prova att släppa upp honom i en rygg, var noga med att hålla honom rakt bakom "ryggen", kusken frfamfpör får ignorera att han puffar hjälm om han gör det. det är väldigt få hästar som försöker "klättra över"...det är viktigt att han aldrig går sig trött och inte känner något obehag. Kör så tills han lugnar ner sig. Om han inte gör det på två till tio gånger känner han nog obehag när han springer och du får kolla upp honom en gång till..
 
Om det hade varit min häst hade jag provat att köra alla hästens jobb i rygg i lugna tempon på rundbana, det verkar som om det är där han har mest problem? Har du någon kompis du kan köra ihop med?

Jag försöker så gott det går undvika att börja dragkampen med heta hästar, man kan aldrig vinna... Prova att släppa upp honom i en rygg, var noga med att hålla honom rakt bakom "ryggen", kusken framför får ignorera att han puffar hjälm om han gör det, det är väldigt få hästar som försöker "klättra över"... Det är viktigt att han aldrig går sig trött och inte känner något obehag. Kör så tills han lugnar ner sig. Om han inte gör det på två till tio gånger känner han nog obehag när han springer och du får kolla upp honom en gång till...
 
just nu kör jag in på banan alla träningspass (ok, hoppade över det idag då han vilat två dagar och det hade alltså blivit onödigt bråk inne på banan), joggar nåt varv, kör ut och sen ev. nåt varv till.
 
Kör du alltid i rygg när du kör på rundbanan? Det viktiga, som jag menade det var att släppa upp honom i rygg och vägra börja dragkampen... så han inser att det är OK att slappna av i rygg.
 
nej, jag kör oftast själv... :(
problemen är de att kompisen hinner sluta i stallet (annars hade hon kunnat ta en pålle därifrån) och de andra i stallet vill inte med ut och jogga ett varv på banan... ska prata med kompisen om hon kanske kan stanna längre nån kväll ibland och köra med mig (när banan är stängd :angel:)
förstår verkligen din poäng!
 
Det är kanske lite svårt att få andra att köra ihop om banan är stängd :D. På lördagarförmiddag kanske du kan hitta någon? Då brukar det vara en del, både proffs och amatörer, som kör jobb.
 
jo, man vill ju helst inte skrika ut högt heller att man kör då... :p
Kompisen jobbar ju på lördagsförmidagar, så så kan vi köra ihop. Problemet är bara att jag jobbar ofta då, och då kan jag inte komma loss för att köra min pålle...
Körde honom idag, vi lyckades skritta en halv sväng!!! :eek: Först joggade vi ett varv, vilket gick ganska bra, sen körde jag förbi utgången (det finns en traktorutväg mitt i svängen efter utgången (som ligger precis innan svängen)) den ville han gärna ut vid, så jag tänkte bara skritta en liten volt, så som man gör med unghästar. Då var han superlugn, så jag testade att skritta till den andra utgången, vilket gick!!! :eek: Han låg visserligen på lite, men inte alls farligt och han hoppade inte eller slängde med huvudet!!! :banana: Behöver jag säga att jag överöste honom med beröm??? Sen fick han beta lite i sommarhagen, med mig i vagnen... :D det va jättekonstigt!!! :rofl:
 
Om det hade varit min häst hade jag provat att köra alla hästens jobb i rygg i lugna tempon på rundbana, det verkar som om det är där han har mest problem? Har du någon kompis du kan köra ihop med?

Jag försöker så gott det går undvika att börja dragkampen med heta hästar, man kan aldrig vinna... Prova att släppa upp honom i en rygg, var noga med att hålla honom rakt bakom "ryggen", kusken framför får ignorera att han puffar hjälm om han gör det, det är väldigt få hästar som försöker "klättra över"... Det är viktigt att han aldrig går sig trött och inte känner något obehag. Kör så tills han lugnar ner sig. Om han inte gör det på två till tio gånger känner han nog obehag när han springer och du får kolla upp honom en gång till...

Det här har jag provat med min tokhäst ;-) och det fungerade rätt så bra på henne, vi körde långa och "långsamma" heat ca 35-40 tempo ca 2 x 4 km. Vi körde så här ca två månader två ggr/vecka och så när vi skrittade så gick vi alltid brevid hästen.

bör nämnas att jag inte vågat gå brevid min häst när hon skrittade med vagn tidigare eftersom jag var skit skraj att hon skulle hoppa på mig och sen sticka i väg i fall att hon fick frispel i hjärnan :) )
Det viktigaste är nog att vara konsekvent och våga prova olika metoder om det känns som att man inte kommer nån vart med hästen...
 
Liten uppdatering...

... från en början till nervös matte... :crazy:
Har hittat ett lopp... auto, så det är lugnt... :banana:
Har snart eliminerat alla möjligheter till att låta bli att anmäla honom... Det är 11 juni, den veckan jag är ledig mellan skola och jobb. Kalmar kommer man nog med till trots att det inte är p21 och där brukar ju inte superhästarna gå ut. :D det är som sagt auto, pållen har fått på sig tävlingsdojjor och kiropraktorn har varit ute! :eek: (det var inga större grejer :bump: ) Har även beställt hem doping från martha, så nu blir pållen supersnabb!!! :bump: Han var dessutom SKITFIN i senaste jobbet! Då hade han inte gått fort på 1½ månad ungefär, var visserligen lite pigg, men glad! kvastade och fjöntade sig och sprang som bara den, med väldigt låg puls efteråt! :) Nu blir det vila 3 dagar sen skritt 3 dagar (efter kiropraktorn), sen kör vi igen :smirk:
Nu ska jag bara berätta för förra tränaren att jag inte vill att han ska köra... :crazy:
Fast jag kommer väl vara mer än lovligt nervös redan efter anmälningarna... :crazy:
Funderar även på hur man ska göra, om man ska anmäla till p21 oxå, den är ju för dom som blir över, tillägg 16000:- (han har 15 nånting). Vad tror du martha, gör ditt undermedel så han kan trava iväg från den volten isf?? :D
 
Re: Liten uppdatering...

Jag skickar idag(sön) så har du på mån....fast du kanske skulle ta dig lite du med :angel: :angel: :D
 
Re: Liten uppdatering...

Lycka till, men du ska vara medveten om att det tuffat till sig även på Kalmar. Det är oftast bortåt 30 hästar anmälda även i den lägre klasserna. Så 0 poäng tror jag tyvärr inte du kommer med på om jag ska vara ärlig. Jag sitter själv med en häst med 58 poäng i samma klass så jag vet... :angel:

Men du slipper mig åtminstone att jag snor platsen för dig, för den helgen kopplar jag bort allt vad travhästar heter och lyssnar på rock'n'roll i stället. :p

Själv anmäler jag inte till pkt21:or längre bort än 15 mil, men det är jag det...

/// ghost
 
Re: Liten uppdatering...

joo... :p
fast om det är två doser så är det ju en till pållen och en till mig... :o
fast jag är alltid lugn så länge jag är med pållen, annars kan man äta vingummin!!! (funkar superbra!!!) :D
 
Re: Liten uppdatering...

neeej!!!
fast det är säkert inegn som vill anmäla till den dan... :crazy:
nu blir jag ju lessen i ögat...
har bestämt mig för att inte anmäla till p21:an, den var lite tuff.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp