Ok med kvot neråt 4....?

HannaZ

Trådstartare
Undrar vad ni tycker?

Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså.

Tidigare två år när jag haft henne har hon gått på hö med kvot på 13 och 10...

Hon har nu bantats ner en hel del efter lång betesgång och är rätt lagom i hull men jag tycker att hennes mage har vuxit lite den senaste tiden. Jag tycker att hon bör få nåt kraftfoder med extra mkt protein och gärna lite energi för att kunna ge så mkt grovfoder som möjligt. Har räknat lite på SLU och kommit fram till följande. (vikt ca 500kg, lätt-normalfödd, lättare hobbyridning).

7kg hösilage, 2 kg halm, 1,5 kg Salsa x-mix.
X-mix innehåller 120g smrp på bara 10 MJ.
Det hela landar då på (om jag räknar på att hon är lättfödd)

78,2 MJ (+ 16%)
Protein 390 (-3,4%)
Ca/p-kvot 1,9
P/MJ-kvot 4,9
Tycker detta verkar någorlunda rimligt men skulle kunna tänka mig att ge lite proteintillskott i form av lite lucernhack eller nån näve krafft-protein kanske.

Stallägaren hade pratat med nån foderkonsulent som tyckte att hon kunde gå på.
8kg hö, 2 kg halm och 1,5 kg Salsa Bas.
Det ger:
MJ + 18,7%
Protein -16,5%
Ca/p-kvot 2,1
Protein/MJ-kvot 4,2

Hon menade att det inte gjorde något om hon ligger lite lågt i protein och högt i energi för att energin kom från grovfodret främst.
Till saken hör att min dam lätt blir väldigt rund om magen, kan se ut lite som ett fölsto så att chansa med lågt protein är inget jag tycker lockar, speciellt inte eftersom det är lätt avhjälpt, hon har ju dessutom gått på monstruösa proteinmängder tidigare.
Jag känner dock att jag upplevs som lite jobbig som räknar och har åsikter och inte godtar en så låg kvot. Dessutom har vi delade åsikter om huruvida protein i sig gör hästen tjock....
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Det är väl troligt att 390 gram SMRP räcker åt din häst. Men varför krångla till det med halm som inte innehåller protein alls? Varför inte skippa halmen som dessutom ofta är av dålig hygienisk kvalité i år, ge mer silage och mindre Salsa?

Överskott av protein blir fett. HH
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Översott av allt blir väl fett. Protein kräver ju mer energi för att omvandlas än kolhydrater eller fett. Protein 4 kcal/g, kolhydrater 4 kcal/g, fett 9 kcal/g.

Höet är så dyrt och liten kvantitet i år så det går inte att få mer än ca 8 kg... Sen så ger ju höet bara 30g protein/kg så för att kompensera 1,5 kg salsa x-mix (180 g smrp protein) får jag ge 6kg hö extra och det ger 42 MJ till istället för 15, och då lär hon bli tjock.

Hur låg kvot kan normalhästen hålla sig på ungefär? Trodde rekommendationen var en kvot på ca 6. :confused:
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Det finns inga absoluta behov av en kvot! Däremot finns ett minimibehov av protein för tillverkning och reparation av vävnader. En vuxen häst behöver i storleksordningen 60 gram smältbart råprotein per 100 kg häst och dag i underhåll.

Men det är iofs baserat på ett slags genomsnittslig proteinkvalite på råvaran och ett surrogatmått för aminosyrabehov. Har man ett grovfoder med bättre än genomsnittet av aminosyreinnehåll, t ex mkt baljväxt i sitt grovfoder och mest timotej av gräsarter då kanske hästen klarar sig på mindre än 60 gram per dag.

Kvoten uppstår sen utifrån hur mkt energi hästen behöver och det kan ju variera väldigt mellan raser och individer. HH
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Ursäkta trådskapare att jag avviker från ämnet MEN HelenaHandberg kan inte du rensa bland dina PM? Jag skulle behöva lite tips o råd angående en fånghäst som jag vill öka energin på. Hoppas du har tid.
MVH
Sofia
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

jo jag trodde det också men har just kommit underfund med att kvoten egentligen är ett snabbt sätt att se hur grovfodret ligger till.
som mina som äter mer än sitt mj behov är och det gör dom ju oftast om dom går på fri tillgång tex så täcker man ju protein behovet ändå....fast risken är ju att dom blir tjocka av överskottet av mj.
menar bara att ta deras egentliga mj behov gånger 6 så ser du deras protein behov. sen får du ju räkna ut hur mycket protein du ger dom i g så ser du ju om det täcks upp eller inte.
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Lusern? Billigaste lösningen i år ser det ut som...

(snällt mot mage och plånbok, räknas som grovfoder och är mitt främsta alternativ i år liksom tidigare år)
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Jag vet att du skriver ofta om lusern. Jag ger det till min häst. Efter att ha varit och handlat ny mat igår så har jag insett att nu gäller det att tänka lite mer på vad det kostar. Jag har gett krafft hackad strå. Men vet att det finns alternativ som är billigare om man ser till proteinmängden. Har du något förslag?
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Jag föredrar billiga och högproteinrika Kvarnby Lusernpellets, men inte alla hästar gillar den (150/8)
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Jag vet att du skriver ofta om lusern. Jag ger det till min häst. Efter att ha varit och handlat ny mat igår så har jag insett att nu gäller det att tänka lite mer på vad det kostar. Jag har gett krafft hackad strå. Men vet att det finns alternativ som är billigare om man ser till proteinmängden. Har du något förslag?

Visst finns det billigare/drygare proteinfoder (som man kan använda om man har analys på sitt grovfoder och vet att det krävs mer protein) men i trådskaparens fall vill man ju helst ha in mer grovfoder utöver de där 8kg silage... och då skulle lusern vara mer passande till hennes silage än att ge halm.
Nu har jag inet alls räknat eller nåt men om hon skulle ge 1-2kg lusern istället så skulle hon därmed också kunna ge mindre av Salsan (eller kanske INGET av Salsan om hon ger lite mer lusern? *får räkna på det*).

Vet inte hur det är i DITT fall? Kanske finns en anledning till att just lusern rekommenderades? (behövde mer grovfoder? hade ingen analys på ditt hö/silage?)
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Visst finns det billigare/drygare proteinfoder (som man kan använda om man har analys på sitt grovfoder och vet att det krävs mer protein) men i trådskaparens fall vill man ju helst ha in mer grovfoder utöver de där 8kg silage... och då skulle lusern vara mer passande till hennes silage än att ge halm.
Nu har jag inet alls räknat eller nåt men om hon skulle ge 1-2kg lusern istället så skulle hon därmed också kunna ge mindre av Salsan (eller kanske INGET av Salsan om hon ger lite mer lusern? *får räkna på det*).

Vet inte hur det är i DITT fall? Kanske finns en anledning till att just lusern rekommenderades? (behövde mer grovfoder? hade ingen analys på ditt hö/silage?)

lite utanför tråden? Vilket jag glömde att skriva förra gången. Jag vände mig inte till ts. Är ledsen om det inte framgick.

Vi har inte tagit hem allt höet än. Hon går fortfarande på bete på dagarna. Jag ger henne lusern eftersom jag inte vill ge henne kraftfoder.Hon har haft fång. Jag har koll på läget på allt utom på de kraftigt höjda priserna på hästfoder. Jag känner alltså inte att jag behöver någon hjälp med hur mycket hon ska ha men tack i alla fall.
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

lite utanför tråden? Vilket jag glömde att skriva förra gången. Jag vände mig inte till ts. Är ledsen om det inte framgick.

Vi har inte tagit hem allt höet än. Hon går fortfarande på bete på dagarna. Jag ger henne lusern eftersom jag inte vill ge henne kraftfoder.Hon har haft fång. Jag har koll på läget på allt utom på de kraftigt höjda priserna på hästfoder. Jag känner alltså inte att jag behöver någon hjälp med hur mycket hon ska ha men tack i alla fall.

Jag svarade bara på detta:
"Jag har gett krafft hackad strå. Men vet att det finns alternativ som är billigare om man ser till proteinmängden." ;)
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Lusern? Billigaste lösningen i år ser det ut som...

(snällt mot mage och plånbok, räknas som grovfoder och är mitt främsta alternativ i år liksom tidigare år)

Hade varit det självklara valet om jag köpt in fodret själv men jag känner inte för att släpa hem säckavis med Lucernhack (tror inte hon skulle äta pellets, men kan ha fel) eftersom Salsan och halmen (gräsfröhalm) ingår i hyran och jag inte orkar diskutera hyresavdrag för att jag köper eget foder osv... Vill inte vara allt för jobbig vad gäller ihopblandningen av fodret heller.
Verkar som att det blir en annan höleverantör nästa år så jag får se det som ett mellanår. Det är inte så att hon dör av 1,5 kg krafftfoder om dagen.

Bra att få utrett det där med kvot. Misstänkte att det var behovet som var tvunget att vara täckt men det pratas så mkt om kvoter...
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Det finns inga absoluta behov av en kvot! Däremot finns ett minimibehov av protein för tillverkning och reparation av vävnader. En vuxen häst behöver i storleksordningen 60 gram smältbart råprotein per 100 kg häst och dag i underhåll.

Men det är iofs baserat på ett slags genomsnittslig proteinkvalite på råvaran och ett surrogatmått för aminosyrabehov. Har man ett grovfoder med bättre än genomsnittet av aminosyreinnehåll, t ex mkt baljväxt i sitt grovfoder och mest timotej av gräsarter då kanske hästen klarar sig på mindre än 60 gram per dag.

Kvoten uppstår sen utifrån hur mkt energi hästen behöver och det kan ju variera väldigt mellan raser och individer. HH

Okej, tack!

Om det är 60 g protein som är minimibehovet använder man då ett högre värde "för säkerhets skull" i programmet från SLU? Enligt det beräknas mitt sto behöva 404 g smrp. Det blir ju drygt 80g/100kg häst (lätt arbete).
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Om det är 60 g protein som är minimibehovet använder man då ett högre värde "för säkerhets skull" i programmet från SLU? Enligt det beräknas mitt sto behöva 404 g smrp. Det blir ju drygt 80g/100kg häst (lätt arbete).


Du verkar ha frågat programmet om behovet vid lätt arbete. Jag redovisade underhållsbehovet. I ärlighetens namn är hästens proteinbehov vid olika grad av arbete dåligt studerat så påslagen är litet schablonmässiga. HH
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Jag tycker kvot är ett jättebra hjälpmedel för att kolla grovfoderkvaliten till normalhästen. En hög kvot är för mig ett billigt år, men som HH redan diskuterat i ett flertal trådar är det ju främst behovet som ska tittas närmare på. Fyllt/inte fyllt.

Och så är det ju den där obehagliga tendensen. Att de är individer,de där kamelerna. Det som funkar på den ena funkar inte på den andra - men man får ju vara glad i korta stunder i alla fall :D
 
Sv: Ok med kvot neråt 4....?

Ja det ska bli intressant att se hur det funkar med en kvot på lite under 5 jämfört med tidigare år när hon fått kvoter på 10 och 13.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 802
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
727
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp