Bukefalos 28 år!

Ok med två medryttare?

Saile

Trådstartare
Hjälp mig med min ångest!
Jag har haft en tjej som ridit min häst 1-2 dagar/veckan ett tag nu. Hon är jätteduktig och min häst tycker om henne.
Men som småbarnsförälder så hade jag iaf velat ha hjälp tre, ibland fyra, dagar i veckan då min häst mår bäst av att komma ut regelbundet.
Nu har jag hittat en jättegullig tjej som klarar av honom bra och verkar vara väldigt vettig. Hon kan rida honom en dag i veckan, kanske två vissa veckor.

Jag är jätteglad över att jag har två tjejer som kan hjälpa mig rida honom så jag slipper ha dåligt samvete över att jag bara rider 2-3 dagar i veckan.
Men jag har även lite dåligt samvete och ångest över att vi kommer vara tre ryttare på samma häst... är det fler som har så?
Hästen i fråga är väldigt social av sig och gillar människor så jag TROR inte han tar skada av det?

Sedan undrar jag om ni tror det är ok att nya medryttaren rider själv utan att jag är här denna veckan som kommer, jag har vart med henne tre gånger innan när hon ridit...
 
Att vara tre på en häst är inget ovanligt. Alla hästar klarar det inte, vissa hästar tycker det är jobbigt med ryttarbyten och andra har inga problem (tänk bara på ridskolehästar!).

Verkar din häst nöjd och glad med de inblandade personerna kan du också vara det :) Du får väl ha koll på om han ändrar sig på något vis, till det negativa, så fall trivs han inte.

Och du är den enda som kan veta huruvida det är ok att din nya ryttare sköter sig själv framöver, förhoppningsvis har du ju valt en person du litar på och har förtroende för!
 
Vi är två medryttare på min medryttarhäst. Funkar mycket bättre än att bara vara en eftersom vi medryttare kan hoppa in för varandra om någon är upptagen på "sin" dag. :)
 
TS: jag hade nog tänkt såhär: om du ofta bara rider 2 dagar/vecka så blir du ju den som rider hästen nästan minst inte sällan . Dvs de två medryttarna har hästen flera dagar i veckan och de och hästen lär därmed känna varandra bra . Svårare om du hade två st som bara ridit en dag var/vecka. Det tror jag hade funkat mindre bra - ffa hade det tagit längre tid troligtvis för hästen "att skapa en relation" till ryttarna .

Jag hade inte velat ha två medryttare , men det är ju utifrån att jag själv rider och tränar aktivt . Hade tyckt det blivit svårt att få planeringen att funka för min egen del hur jag planerar/lägger upp min egen ridning, med två övriga.
(Jag har en medryttare (samma sen typ 7 år tillbaka) som rider min häst en dag/vecka - mer om jag ska resa bort/ är sjuk osv .)

Men utifrån ditt läge så hade jag inte sett ett stort problem med upplägget sålänge du har hittat personer du är nöjd med och som funkar med hästen !
 
Jag har sett andra som har haft flera, och det har faktiskt funkat över förväntan. Bra kommunikation, och att det ska klaffa med dagarna (så att ni inte vill ha hästen samma dagar allihop) är a och o. Har ju dock inte provat själv, men som sagt verkar det funka för en del där samarbetet går bra.
 
TS: jag hade nog tänkt såhär: om du ofta bara rider 2 dagar/vecka så blir du ju den som rider hästen nästan minst inte sällan . Dvs de två medryttarna har hästen flera dagar i veckan och de och hästen lär därmed känna varandra bra . Svårare om du hade två st som bara ridit en dag var/vecka. Det tror jag hade funkat mindre bra - ffa hade det tagit längre tid troligtvis för hästen "att skapa en relation" till ryttarna .

Jag hade inte velat ha två medryttare , men det är ju utifrån att jag själv rider och tränar aktivt . Hade tyckt det blivit svårt att få planeringen att funka för min egen del hur jag planerar/lägger upp min egen ridning, med två övriga.
(Jag har en medryttare (samma sen typ 7 år tillbaka) som rider min häst en dag/vecka - mer om jag ska resa bort/ är sjuk osv .)

Men utifrån ditt läge så hade jag inte sett ett stort problem med upplägget sålänge du har hittat personer du är nöjd med och som funkar med hästen !

Nu kommer ju inte jag rida hästen minst (den ena 1-2 ggr, den andra en gång - ytterst sällan två gånger och jag 2-3 gånger) men jag förstår vad du menar.
Känns svårt bara, från att ha vägrat medryttare till att ha två stycken... men hästen mår bäst av att komma ut ofta så det får vara så.
Tids nog kanske jag även ska ha ett till barn och blir graviditeten som den första så är det väldigt(!) bra att ha två medryttare...
 
Jag vet en som hade 3 betalande medryttare samt red själv på sin häst. Vissa dagar i veckan gick hästen två pass
 
Hade två medryttare till min gamla häst när mina barn var riktigt små, fick inte ihop det annars, det var det eller göra mig av med hästen (vilket inte var ett alternativ som jag såg det). Tyckte det funkade rätt bra, men det är klart att några direkta tränings-/tävlingsambitioner ska man kanske inte ha med ett sådant upplägg. Är man mest ute efter att hästen ska hållas igång funkar det bra, under förutsättning att hästen trivs med sina ryttare och att man är någorlunda överens om rutiner osv.
 
Sålänge hästen är tillfreds så blir det nog jättebra! Prova :)

Min ena medryttarhäst är vi två medryttare på, det går jättebra.
 
inga som helst problem! jag hade det så när min dotter var liten, ofta var det nån medryttare som var sjuk eller som inte kunde nån dag en vecka, då var det skönt att ha en "back-up". tänk på ridskolehästar som har flera olika ryttare varje dag - det är nog en vanesak och sen är det såklart att vissa hästar vänjer sig bättre med olika ryttare än andra gör. Sen tycker jag det är bra om olika ryttare rider hästarna, de gör att de inte slits så "ensidigt" ;)
 
Hjälp mig med min ångest!
Jag har haft en tjej som ridit min häst 1-2 dagar/veckan ett tag nu. Hon är jätteduktig och min häst tycker om henne.
Men som småbarnsförälder så hade jag iaf velat ha hjälp tre, ibland fyra, dagar i veckan då min häst mår bäst av att komma ut regelbundet.
Nu har jag hittat en jättegullig tjej som klarar av honom bra och verkar vara väldigt vettig. Hon kan rida honom en dag i veckan, kanske två vissa veckor.

Jag är jätteglad över att jag har två tjejer som kan hjälpa mig rida honom så jag slipper ha dåligt samvete över att jag bara rider 2-3 dagar i veckan.
Men jag har även lite dåligt samvete och ångest över att vi kommer vara tre ryttare på samma häst... är det fler som har så?
Hästen i fråga är väldigt social av sig och gillar människor så jag TROR inte han tar skada av det?

Sedan undrar jag om ni tror det är ok att nya medryttaren rider själv utan att jag är här denna veckan som kommer, jag har vart med henne tre gånger innan när hon ridit...


Så länge hästen verkar nöjd och trygg med henne så ser jag inget problem. Jag hade velat att de red för min tränare någorlunda regelbundet så att vi hade ungefär samma träningstänk. Det är nog det enda.

Men jag hade en medis som bara skrittade med min gamle sure. Han funkade nästan aldrig med nya men henne gillade han, så ok, va bra! Mocka och skritta en sväng då. ;)
 
Prova och utvärdera efter lite tid, så länge hästen är lugn och trygg och medryttarna rider med samma tänk som du tror jag det funkar!

Ang rida ensam så är det bara du som kan avgöra det. Kan ju säga att den senaste hästen jag var medryttare på red jag självständigt redan första passet. Eller jag fick börja med att sitta upp och rida lite så ägaren såg det funkade bra på en äng. Sen skrittade jag en grusväg bort och hon tog en annan som möts efter en bit. Så jag fick prova hur hästen är ensam i skogen utan matte vid sidan som stöd. Travade och galopperade lite (självklart ok av ägaren) och möttes upp lite senare. Så jag har alltså fått förtroendet direkt, då var det en tjej jag aldrig träffat innan men hade gemensamma bekanta (ej hästfolk). Hon var mer än nöjd med min ridning men då har jag referenser på min ridning av väldigt kunniga ryttare :)
 
Jag vet en som hade 3 betalande medryttare samt red själv på sin häst. Vissa dagar i veckan gick hästen två pass
Det beror ju på hästen också. Min förra medryttarhäst behövde gå två pass om dagen för att inte bli odräglig att rida (morgon och kväll), så vi var tre ryttare på den för att hinna med. Den behövde ju helst gå 14 timmar i veckan - ägaren, som jobbade heltid, hade aldrig hunnit det själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 067
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 719
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp