Okänd hudinfektion?

EllenCla

Trådstartare
Hallå där! Hade behövt lite hjälp med en skada eller snarare sjukdom kanske som min pålle fått på halsen
54A375F1-9243-4103-B2CF-60AD36789026.jpeg

På bilden ovan är hon blöt på halsen eftersom det syns lite tydligare då. När man känner på halsen reagerar hon och det känns som långa rivmärken nästan, fast som fått en sårskorpa på sig. Aldrig varit med om något liknande tidigare och har ingen aning om vad det kan va. Hon har haft det nu i kanske 7-8 veckor och i samband med vaccination har veterinär kollat på det och rekommenderade att tvätta med klorhexidin, vilket jag nu gjort under en tid och delvis har det blivit bättre men samtidigt är det till stor del kvar. Veterinären trodde på någon slags hudinfektion. Ingen aning vad det beror på eller något, för då 7-8veckor sedan tog jag in henne en dag och det hade regnat hon hade täcke och så bara var det där. Tar tacksamt emot hjälp om vad det kan vara eller behandlingstips.
Det
 
Har hon något i hagen som hon rivit sej på? Träd? Gått omkull?
Ganska säker på att hon stod i en hage utan träd när detta inträffade och har med funderar om hon kan ha trillat och rivit sig på stenar eller så men det känns osannolikt och de har inte så mycket sånt i hagen🤔
 
Hallå där! Hade behövt lite hjälp med en skada eller snarare sjukdom kanske som min pålle fått på halsenVisa bifogad fil 67397
På bilden ovan är hon blöt på halsen eftersom det syns lite tydligare då. När man känner på halsen reagerar hon och det känns som långa rivmärken nästan, fast som fått en sårskorpa på sig. Aldrig varit med om något liknande tidigare och har ingen aning om vad det kan va. Hon har haft det nu i kanske 7-8 veckor och i samband med vaccination har veterinär kollat på det och rekommenderade att tvätta med klorhexidin, vilket jag nu gjort under en tid och delvis har det blivit bättre men samtidigt är det till stor del kvar. Veterinären trodde på någon slags hudinfektion. Ingen aning vad det beror på eller något, för då 7-8veckor sedan tog jag in henne en dag och det hade regnat hon hade täcke och så bara var det där. Tar tacksamt emot hjälp om vad det kan vara eller behandlingstips.
Det
Har ni Lokatt i trakten?
 
Hallå där! Hade behövt lite hjälp med en skada eller snarare sjukdom kanske som min pålle fått på halsenVisa bifogad fil 67397
På bilden ovan är hon blöt på halsen eftersom det syns lite tydligare då. När man känner på halsen reagerar hon och det känns som långa rivmärken nästan, fast som fått en sårskorpa på sig. Aldrig varit med om något liknande tidigare och har ingen aning om vad det kan va. Hon har haft det nu i kanske 7-8 veckor och i samband med vaccination har veterinär kollat på det och rekommenderade att tvätta med klorhexidin, vilket jag nu gjort under en tid och delvis har det blivit bättre men samtidigt är det till stor del kvar. Veterinären trodde på någon slags hudinfektion. Ingen aning vad det beror på eller något, för då 7-8veckor sedan tog jag in henne en dag och det hade regnat hon hade täcke och så bara var det där. Tar tacksamt emot hjälp om vad det kan vara eller behandlingstips.
Det
Jag hade provat badda med äppelcidervinäger.. Jag vet att det kanske låter konstigt, men att surgöra bakteriers miljö kan göra att de trivs sämre. Och om det är en bakteriell infektion kan det hjälpa, eller så gör det inte det men inte farligt alls att prova.
Varför det kan funka ser du på länken nedan.
Vinäger innehåller ättikssyra och det är det som sänker pH, så teoretiskt sett kan man väl späda ut ättika och ha på med, men verkar lättare att bara ta vinägern...
Prova lite försiktigt först så att det inte svider för mycket för hästen.

https://fof.se/tidning/2015/8/artikel/lagt-ph-haller-bakterierna-borta
 
Jag hade provat badda med äppelcidervinäger.. Jag vet att det kanske låter konstigt, men att surgöra bakteriers miljö kan göra att de trivs sämre. Och om det är en bakteriell infektion kan det hjälpa, eller så gör det inte det men inte farligt alls att prova.
Varför det kan funka ser du på länken nedan.
Vinäger innehåller ättikssyra och det är det som sänker pH, så teoretiskt sett kan man väl späda ut ättika och ha på med, men verkar lättare att bara ta vinägern...
Prova lite försiktigt först så att det inte svider för mycket för hästen.

https://fof.se/tidning/2015/8/artikel/lagt-ph-haller-bakterierna-borta

Så fick jag lära mig att göra som ung hästskötare. Fanns alltid små petflaskor i stallet med ättika + vatten, kommer dock inte ihåg hur utspätt det var🤔
 
Jag hade provat badda med äppelcidervinäger.. Jag vet att det kanske låter konstigt, men att surgöra bakteriers miljö kan göra att de trivs sämre. Och om det är en bakteriell infektion kan det hjälpa, eller så gör det inte det men inte farligt alls att prova.
Varför det kan funka ser du på länken nedan.
Vinäger innehåller ättikssyra och det är det som sänker pH, så teoretiskt sett kan man väl späda ut ättika och ha på med, men verkar lättare att bara ta vinägern...
Prova lite försiktigt först så att det inte svider för mycket för hästen.

https://fof.se/tidning/2015/8/artikel/lagt-ph-haller-bakterierna-borta
Tack för tipset. Ska testa
 
Så fick jag lära mig att göra som ung hästskötare. Fanns alltid små petflaskor i stallet med ättika + vatten, kommer dock inte ihåg hur utspätt det var🤔
Skönt att höra att fler vet om detta.
Av ren nyfikenhet,
Hur länge sedan var det du var ung hästskötare?
Det här är nämligen något som en del äldre tycks känna till 😊.
Vinägern har jag använt outspädd i alla fall 😊.
 
Skönt att höra att fler vet om detta.
Av ren nyfikenhet,
Hur länge sedan var det du var ung hästskötare?
Det här är nämligen något som en del äldre tycks känna till 😊.
Vinägern har jag använt outspädd i alla fall 😊.

Hmmm, det här med tal.. 😅🤔 var väl ca 20-25 år sen, är född -85 , vad räknas som äldre? :p
 
Hmmm, det här med tal.. 😅🤔 var väl ca 20-25 år sen, är född -85 , vad räknas som äldre? :p
Haha, äldre än mig som är född några få år tidigare än dig 😁.
Inte många vår ålder som tycks veta om det där med ättika/vinäger tycker jag?
Eller, jag har inte stött på mpnga som anävder det i alla fall 😇.
 
Haha, äldre än mig som är född några få år tidigare än dig 😁.
Inte många vår ålder som tycks veta om det där med ättika/vinäger tycker jag?
Eller, jag har inte stött på mpnga som anävder det i alla fall 😇.
Hehe ^^

Nä, jag tror inte heller så många vet om det, men har funkat bra för mig iaf. Det var många gamla (typ runt 60 när jag var 12) i det stallet jag var mkt i då. Borde ha nått å göra med vilka kunskaper dom runt en har/har haft, känns iaf lite som ett husmorsknep för hästar ☺️
 
Haha, äldre än mig som är född några få år tidigare än dig 😁.
Inte många vår ålder som tycks veta om det där med ättika/vinäger tycker jag?
Eller, jag har inte stött på mpnga som anävder det i alla fall 😇.
Kanske för att det finns lite bättre saker idag att använda 😇😉
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 274
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp