Okänd katt på besök

Kimson

Trådstartare
En okänd katt har börjat spendera mer och mer tid på min veranda (ungefär 7 dagar) och jag börjar fundera på om den är vilsen eller om den bara gillar att sova på min mjuka fåtölj.

Vad är bäst att göra i detta läge, köpa säkerhetshalsband med tub och skriva ett meddelande eller ta katten till veterinären för att se om den har chip (får man ens göra så)?

Jag har många grannar så den kan mycket väl ha ett hem, men nu börjar jag bli osäker.
Katten har tagit skinkan som jag hade på mackan när jag lämnade tallriken på bordet för att gå in och hämta något.
Den har fått vatten nu och druckit lite.

Jag har tittat igenom annonser på bortsprungna katter och det finns en del gråa, så det är omöjligt att veta 100 %.

Kan någon vänlig själ råda mig hur jag ska göra?
Har inte så mycket kunskap när det kommer till katter och deras liv utanför hemmet. :)

Jag har iallafall känt igenom den, inga tovor, sår, fin i munnen, klara ögon, rena öron. Kan känna lite revben, men ryggen är fin och rund.
 
Tack för hjälpen! :heart Imorgon ska jag köpa halsbandet och om det inte hjälper sätter jag upp lappar i området och lägger en bild på nätet.
 
Jag har 3-4 katter som med jämna mellanrum huserar på min gård. En av dom är här dagligen och han tillhör grannen (jag förföljde honom hem en dag eftersom han var okastrerad o pinkade ner allt).
En av katterna som var här stannade en gång närmre tre veckor och började bli väldigt kontaktsökande. Då sökt jag ägare på fb och satte upp lapp i lokala butiken och hittade ägaren. Katten hade helt enkelt tagit semester från sin familj.

Katter som går lösa blir självständiga och går dit dom känner för att vara. Jag hade nog slängt ut en blänkare på fb bara för att få koll på vem som äger den. Kan vara bra för både dig och ägaren att vet om det skulle hända katten något.
 
Jag har 3-4 katter som med jämna mellanrum huserar på min gård. En av dom är här dagligen och han tillhör grannen (jag förföljde honom hem en dag eftersom han var okastrerad o pinkade ner allt).
En av katterna som var här stannade en gång närmre tre veckor och började bli väldigt kontaktsökande. Då sökt jag ägare på fb och satte upp lapp i lokala butiken och hittade ägaren. Katten hade helt enkelt tagit semester från sin familj.

Katter som går lösa blir självständiga och går dit dom känner för att vara. Jag hade nog slängt ut en blänkare på fb bara för att få koll på vem som äger den. Kan vara bra för både dig och ägaren att vet om det skulle hända katten något.
Skönt att veta att det förekommer fast dom har ett hem. Jag har ingenting emot att den är här och sover, men att vara säker att den tillhör någon granne hade varit en sådan lättnad! Jag ska ta tag i sökningen idag. :)
 
Katter tenderar att vara där de vill vara, om de får chansen :D En katt som bodde nere i samhället flyttade på egen hand bort till vår by ett par kilometer därifrån, ägarna till katten kom överens med vår granne om att katten skulle få bo där i stället efter att ha tröttnat på att hämta hem den stup i kvarten.
 
Hej har rätt så bra erfarenhet när det gäller ute katter, den kan mycket väl tillhöra någon i närheten och mest vara ute efter att sno några bekvämligheter då jag själv varit med om sådant men ingen större skada skulle kunna ske det värsta hade isåfall varit om den började tro att den bestämde eller att den skulle smyga in i ditt hus, men det kan också vara så att den har tappat bort sig, en rekommendation är att kanske sätta upp lappar i ditt område eller sätta upp en offentlig annons typ på Facebook eller något om någon känner igen katten och isåfall så får du förhoppningsvis svar av ägaren som klara upp lite saker som till exempel om den är på rymmen och ägaren letar efter den eller om den bara är en vanlig ute katt men om du vill vara helt säker så kan du ju åka in till veterinären och chip kolla den 😊🙂🐱🐈
 
En okänd katt har börjat spendera mer och mer tid på min veranda (ungefär 7 dagar) och jag börjar fundera på om den är vilsen eller om den bara gillar att sova på min mjuka fåtölj.

Vad är bäst att göra i detta läge, köpa säkerhetshalsband med tub och skriva ett meddelande eller ta katten till veterinären för att se om den har chip (får man ens göra så)?

Jag har många grannar så den kan mycket väl ha ett hem, men nu börjar jag bli osäker.
Katten har tagit skinkan som jag hade på mackan när jag lämnade tallriken på bordet för att gå in och hämta något.
Den har fått vatten nu och druckit lite.

Jag har tittat igenom annonser på bortsprungna katter och det finns en del gråa, så det är omöjligt att veta 100 %.

Kan någon vänlig själ råda mig hur jag ska göra?
Har inte så mycket kunskap när det kommer till katter och deras liv utanför hemmet. :)

Jag har iallafall känt igenom den, inga tovor, sår, fin i munnen, klara ögon, rena öron. Kan känna lite revben, men ryggen är fin och rund.
Halsband med ett meddelande till ägaren är en bra början. Får du inget napp där så åk in och kolla chip (självklart får du det!). Ett tips är också att lysa genom öronen bakifrån, katten kan ha en märkning i örat som syns bättre om du lyser med ficklampa.
 
Tyvärr är inte särskilt många katter chipmärkta men du kan inte säkert veta utan att ta med den till någon som kan läsa av.
Många katter är chipmärkta numera och hittar man en bortsprungen katt så är chipet det första man ska kolla. Jag vet personligen flera katter där chipet eller tatuering inte har kollats och när det väl har kollats efter månader eller år så finns det ett chip och ägaruppgifter som stämmer i registren. Det är onödigt att utgå ifrån att katten inte är märkt innan man ens har kollat. Häromkring finns det numera privatpersoner som ställer upp och läser av chip eftersom det är den vanligaste märkningen på katt.
 
Tyvärr är inte särskilt många katter chipmärkta men du kan inte säkert veta utan att ta med den till någon som kan läsa av.

Numera så chippar eller märker alla vettiga kattägare och uppfödare sina katter, de flesta även de med huskattungar så de levereras till sina nya ägare chippade/märkta, vaccinerade och besiktigade.

@Kimson av vad du beskriver, eg att du kan komma katten så nära att du kan känna på den och klappa + att den är i bra skick så gissar jag på att den har en ägare och vandrat iväg på äventyr. Mata den bara inte tills du vet om den har en ägare eller inte annars finns risken att du har fått en ny familjemedlem :)
 
Köpte halsbandet igår och skrev en lapp, blev kontaktad samma kväll av grannen 150 m bort. Jättetrevlig äldre par som blev oroliga ifall katten på något sätt störde, men jag förklarade att det är bara mysigt med sällskap och tryggt att veta vem katten tillhör.

Idag kom kvinnan förbi med hemmagjorda kakor för att visa uppskattning.
Självklart var katten (som heter Mika) redan på ”sin” fåtölj. :)

Det här kunde inte ha slutat bättre och stort tack till er alla som har skrivit i tråden! :heart
 
Köpte halsbandet igår och skrev en lapp, blev kontaktad samma kväll av grannen 150 m bort. Jättetrevlig äldre par som blev oroliga ifall katten på något sätt störde, men jag förklarade att det är bara mysigt med sällskap och tryggt att veta vem katten tillhör.

Idag kom kvinnan förbi med hemmagjorda kakor för att visa uppskattning.
Självklart var katten (som heter Mika) redan på ”sin” fåtölj. :)

Det här kunde inte ha slutat bättre och stort tack till er alla som har skrivit i tråden! :heart

Så skönt att det inte var en "hemlösing"! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 125
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp