Okänt Paket

Har man skrivit fel tel.nr så får man ingen sms-avisering och motsvarande med epostadress om det aviseras per mail. Appen kopplas också mot tel.nr och epost.

Att Postnord jnte alltid är världsbäst på att leverera pappersavier är också något många varit med om.

Hänt mig ett par gånger att någon angivit min epost av misstag och själv har jag råkat skriva fel tel.nr en gång.

Så, många möjliga felkällor.
 
Inte postnord, de har ändrat till en vecka om man inte förlänger. Det fick jag bittert erfara härom veckan. 100 spänn för returen och så fick jag betala för den Alvedon och sånt jag beställt, eftersom den var tvungen att destrueras 🤷
Det visste jag inte, tycker nästan alltid att det står 2 veckor i smsen.
Tråkigt!
 
Kan knappt min mors tio första siffror. Så varför skulle det vara normalt ? Min son kan det absolut inte. Dottern kan mitt. Jag kan inte min särbos fyra sista. Dock har jag det uppskrivet.
Vad jag syftar på är att personnummer inte är hemliga. Det lät ungefär som att det var lika hemligt som koder och det är det såklart inte. Att man kan andras personnummer har nog mer med sifferminne än annat att göra för någon hemlighet är det inte. Dvs. det är helt normalt att kunna andras personnummer.
 
Vad jag syftar på är att personnummer inte är hemliga. Det lät ungefär som att det var lika hemligt som koder och det är det såklart inte. Att man kan andras personnummer har nog mer med sifferminne än annat att göra för någon hemlighet är det inte. Dvs. det är helt normalt att kunna andras personnummer.
Eller kunna ta reda på med en Internetansluten datorterminal och 3 minuter.
 
Vad jag syftar på är att personnummer inte är hemliga. Det lät ungefär som att det var lika hemligt som koder och det är det såklart inte. Att man kan andras personnummer har nog mer med sifferminne än annat att göra för någon hemlighet är det inte. Dvs. det är helt normalt att kunna andras personnummer.

Då är jag också med på hur du menar! Jag förstod ditt inlägg snarare som att de flesta ungdomar i dag har sina föräldrars personnummer memorerade utan särskild anledning. Att det är något som var och en förväntas kunna och att det vore konstigt om inte barnen kunde sina föräldrars personnummer.

I dag är det nog rätt få som tror att personnummer är hemliga, men det kanske är en fördom från min sida.
 
Nu har det fått en förklaring.
Killen fick inga aviseringar eller liknande varken på mobil eller e-mail.
Härom dan damp det ner en betalningspåminnelse från Klarna i brevlådan, så nu blev han lite nojjig.

Läste på lite hur vi kunde gå tillväga. Slutade att han laddade hem klarna appen och loggade in, vi gick in på betalningen och skulle rapportera ett problem, så fanns det en flik som hette ”identitets stöld” klickade in där och där kunde man se delar av eposten som använts och de sist siffrorna sv mobilnumret.

Jag fattade misstankar direkt jag såg början på eposten, då det stämde med tonåringens namn. Frågade vad hans mobilnummer slutade på å när vi kollade var det en match där med.

Så killen valde att betala de 129kr istället för att bråka och så får tonåringen betala det som läropengar å killen ska ta ett snack me tonåringen också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp