Okänt Paket

”Posten” på Ica lämnade en gång ut mitt paket till en annan och försökte ge mig dennes paket. Jag hann se det så sa ifrån. Blev ganska sur! Men vi lyckades på något sätt kontakta den andra personen som motvilligt (!) kom till Ica så bytte vi paket… mycket märkligt var det. Upplevde inte att personalen tog det på större allvar tyvärr.

(Det var många år sedan, minns inga större detaljer)
 
Det får ligga i 14 dagar. Hade också hämtat ut paketet. Mest för att se vad det är och därefter försöka avgöra vem som kan ha beställt det, innan några barn pratas med.

Inte postnord, de har ändrat till en vecka om man inte förlänger. Det fick jag bittert erfara härom veckan. 100 spänn för returen och så fick jag betala för den Alvedon och sånt jag beställt, eftersom den var tvungen att destrueras 🤷
 
Inte postnord, de har ändrat till en vecka om man inte förlänger. Det fick jag bittert erfara härom veckan. 100 spänn för returen och så fick jag betala för den Alvedon och sånt jag beställt, eftersom den var tvungen att destrueras 🤷
Det är olika beroende på vart man beställer ifrån. Men det står tydligt i postnordappen när det går på retur
 
Oj det kan väl ändå inte vara normalt? Jag kunde iaf inte mina föräldrars fyra sista siffror, frågade även sambon och han kunde inte heller.
Jag tänker "normalt" som i att det inte är en hemlighet, men att det sedan knappast ligger i barnens intresse sådär generellt. Jag har ingen aning om mina föräldrars eller syskons personnummer, men det vore inte konstigt om jag visste det heller. Vare sig nu eller som tonåring.
 
”Posten” på Ica lämnade en gång ut mitt paket till en annan och försökte ge mig dennes paket. Jag hann se det så sa ifrån. Blev ganska sur! Men vi lyckades på något sätt kontakta den andra personen som motvilligt (!) kom till Ica så bytte vi paket… mycket märkligt var det. Upplevde inte att personalen tog det på större allvar tyvärr.

(Det var många år sedan, minns inga större detaljer)
Vilken miss!!
Jag stavade ett efternamn fel en gång, hade missat en bokstav men det var ju tydligt vilket efternamn som avsågs, det var dessutom ovanligt. Mottagaren fick inte hämta ut paketet. så jag fick ringa och tala om att det var rätt mottagare men en bokstav fel i efternamnet. Störigt men iallfall väl uppmärksammat och bra av posthanteringen 👍🏻
 
I detta fall var inte barnen de första misstankarna. Både killen och butiksbiträdet trodde ju att något fel inträffat. Killen är inte benägen att plocka ut en paket han inte beställt.
Inget är draget från killens konto heller. 🤷🏻

Sen som jag redan skrivit tidigare är det lite detektivarbete först för att ta reda på hur det ligger till innan man ev anklagar någon. Inte så schysst att anklaga någon utan att veta att det faktiskt är så först.
Men varför ska du ens rota i det? Är väl såfall din killes sak.
 
Är det nåt jag missar i den här tråden?
Ingenstans får jag det till att @TheRedLightning rotar nånstans, utan hon påpekar flera gånger att det just är hennes killes sak (som förälder) att reda ut.
Ok jag tolkade det som att han inte brydde sig nämnvärt men ts vill veta hur det var med paketet. Däremot att det var killens sak att ta det med tonåringen om det visade sig vara hen.
 
När jag gick i lågstadiet på 80-talet, hade jag i läxa att lära mig mitt personnr. Glad i hågen rabblade jag upp mammas, som jag tydligen kunde före mitt eget. Läraren köpte inte att jag var född 1950 dock 🤔
I klass med när min pappa skrev hans sista siffror istället för mina (en siffra skiljer) när jag skulle på ridläger. Ridlägret resulterade i ett besök på akuten och där tillverkade de en patientbricka och skrev journal med min pappas sista siffror ...
 
I klass med när min pappa skrev hans sista siffror istället för mina (en siffra skiljer) när jag skulle på ridläger. Ridlägret resulterade i ett besök på akuten och där tillverkade de en patientbricka och skrev journal med min pappas sista siffror ...
Eftersom jag utgår ifrån att du är kvinna med tanke på ditt nick :D så är det ju häpnadsväckande att vården kunde göra en sån miss iom att det är skillnad på de fyra sista för kvinnor och män! :crazy:
 
Eftersom jag utgår ifrån att du är kvinna med tanke på ditt nick :D så är det ju häpnadsväckande att vården kunde göra en sån miss iom att det är skillnad på de fyra sista för kvinnor och män! :crazy:
Så samma födelseort och slumpen gör att det blir samma kontrollsiffra så är det ju bara ett siffra som skiljer.

Hade kunnat vara jag som skrev att det bara skiljer en siffra på mig och pappa då vi har samma kontrollsiffra och kunde ha haft samma födelseort om det inte var så att gränsen för halland flyttades mellan min och hans födelse.
 
Så samma födelseort och slumpen gör att det blir samma kontrollsiffra så är det ju bara ett siffra som skiljer.

Hade kunnat vara jag som skrev att det bara skiljer en siffra på mig och pappa då vi har samma kontrollsiffra och kunde ha haft samma födelseort om det inte var så att gränsen för halland flyttades mellan min och hans födelse.
Fast näst sista siffran är ju ojämn för män och jämn för kvinnor. Att som vårdpersonal ta fel på det är ju nästan ett tjänstefel.
 
Viss risk att han har personnumret? Det är väl helt normalt att barn kan sina föräldrars personnummer i tonåren?!
Kan knappt min mors tio första siffror. Så varför skulle det vara normalt ? Min son kan det absolut inte. Dottern kan mitt. Jag kan inte min särbos fyra sista. Dock har jag det uppskrivet.
 
Om jag ska va ärlig är det rätt oväsentligt hur tonåringen kommit över personnumret, det är snarare grejen med att beställa saker som är väsentligt om det nu är så i detta fall.
Paketet har kommit med postnord, bara deras paket som kommer till den utlämningen, så nog inte fel sändningsnummer som dhl råkat göra. Såvida inte det händer för postnord också. 🤔
Har han postnord appen så står ju alla paket med där. Ibland får jag ingen avi utan det står bara i appen att paketet har kommit. Sen att dom har skrivit att det lämnat i ''brevlådan '' när det ligger på verandan till att hus med 16 rum är en annan sak....
 
Eftersom jag utgår ifrån att du är kvinna med tanke på ditt nick :D så är det ju häpnadsväckande att vården kunde göra en sån miss iom att det är skillnad på de fyra sista för kvinnor och män! :crazy:
kontrollsiffran hade ju också bara 10% chans att stämma…
 
Så samma födelseort och slumpen gör att det blir samma kontrollsiffra så är det ju bara ett siffra som skiljer.

Hade kunnat vara jag som skrev att det bara skiljer en siffra på mig och pappa då vi har samma kontrollsiffra och kunde ha haft samma födelseort om det inte var så att gränsen för halland flyttades mellan min och hans födelse.
Nej, kontrollsiffran är bara ren matematik. Den bygger endast på vilka övriga nio siffror personnumret innehåller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp