Okapad ved, pris?

Snubbelfot

Trådstartare
Fråga till er som bor på landet och köper ved av grannar... vad är lagom pris för ved (barr respektive löv) i okapade färska stockar? Det finns ett antal skogsbruk inom nära räckhåll och jag behöver köpa sådär 8-10 m3 hemkört till min tomt.
Jag behöver köpa och lägga upp inför nästa vinter, har aldrig haft anledning att köpa okapad ved förut så det skulle vara bra att ha en grov aning om prisbilden. :)
 
@Snubbelfot: Först, behöver du 8-10 m3 staplad ved (dvs det du eldar) eller stjälpt ved? Om vi snackar kapad och kluven ved så motsvarar 10 m3 stjälpt ungefär 6 m3 (man brukar använda en faktor 0,6-0,7). Jag hittade att 30 cm kapad och kluven ved stjälpt motsvarar ca 50% av fast massa (dvs hela stockar). Här finns lite räkneövningar: http://www.skogssverige.se/omvandlare

1 m3 stjälpt färsk ved här kostar ca 350-450 kr beroende på om det är barr- bland- eller björkved. Då tillkommer frakten.
 
@Snubbelfot: Först, behöver du 8-10 m3 staplad ved (dvs det du eldar) eller stjälpt ved? Om vi snackar kapad och kluven ved så motsvarar 10 m3 stjälpt ungefär 6 m3 (man brukar använda en faktor 0,6-0,7). Jag hittade att 30 cm kapad och kluven ved stjälpt motsvarar ca 50% av fast massa (dvs hela stockar). Här finns lite räkneövningar: http://www.skogssverige.se/omvandlare

1 m3 stjälpt färsk ved här kostar ca 350-450 kr beroende på om det är barr- bland- eller björkved. Då tillkommer frakten.
Jo, jag vet att fyllnadsgrad och pris skiljer mellan de olika formerna. Men det jag är nyfiken på är alltså varken staplad eller stjälpt ved.
 
Då borde den där omräknaren i länken fungera bra :) med lite extra omräkningar då.
...fast där ser jag ju inga priser...?
Jag tänker att det handlar ju inte bara om att räkna om volymen från kapad och kluven ved.
Det borde ju bli ett helt annat pris beroende på om den är förädlad (kapad, kluven) eller ej.
 
Jo, och det var just precis det där "lite" som jag funderar på. ;) Om det handlar om några tior per m3 eller nån hundralapp eller två per m3...

Hur långt är ett snöre? ;) Det är väl bara att pruta tills du tycker det är ett vettigt pris och hoppas du får det. Räknar du om hur mycket det skulle kosta stjälpt har du ju iaf något att gå efter.

Personligen hatar jag att kapa/klyva, jag betalar gärna för att få en hög som det bara är att trava.

/säger hon som planerar att ta ner flera träd och hacka upp :meh: :wtf:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag hade verkligen sett fram emot att amma, mysa med min lilla bebis och ha maten med mig precis överallt lagom varm och perfekt...
2
Svar
24
· Visningar
2 164
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp