Bukefalos 28 år!

Okastrerad devon rex- hane

nellie96

Trådstartare
Min okastrerade devon rex hane har blivit så smal på sista tiden. Han är 1,5 år, väger nu 3,4 kg. Tidigare har han varit mycket mer muskulös och har vägt mellan 4 och 4,2 kg. Han är pigg och glad, har aptit och det verkar inte vara nåt fel på hans allmäntillstånd. Man känner inga revben på honom men däremot är ryggraden framträdande.
Är det vanligt att okastrerade hanar är smala? El bör jag uppsöka vet.? Det är så svårt att veta när en rex blir för smal, de är ju smala och slanka till naturen.
 
Sv: Okastrerad devon rex- hane

jag har en okastrerad Devon å en kastrerad, den kastrerade är den smalare av dom två. Låter inte bra om katten gått ner så mycket i vikt om den nu inte var fet innan, å ryggraden ska ju inte vara framträdande... Tycker du borde gå till veterinär.
Hur har du gjort med avmaskningar och så? Har du bytt foder nyligen?
Föresten, varför är han okastrerad? Ska han användas i avel?
 
Sv: Okastrerad devon rex- hane

Han var väldigt matfixerad när han kom och det höll i sig bra länge men har lugnat ner sig nu. Han kastar sig inte längre över maten och han lämnar även lite till min andra kattkille också vilket han inte gjorde tidigare (blötmaten).
Han är inte avmaskad, min lokala vet tyckte inte det var nödvändigt, men kanske det kan vara dags nu.
Jag har inte bytt mat.
Jag vill behålla honom okastrerad till nästa utställning för det är tänkt att han ska få en kull innan kastrering, om nån är intresserad av honom.
Magkänslan säger mig att det är nåt som inte står rätt till. Min andra hane är perfekt i hull och de har samma matvanor.
Bäst att uppsöka vet då kanske.
Det är lite svårt att väga dom ordentligt hemma också på människovågen.
 
Sv: Okastrerad devon rex- hane

Fertila hanar har oftare svårt att hålla hullet eftersom de gärna blir lite oroliga nu på våren. Ge honom ett mer energitätt foder (tex burkmat för konvalecenter eller ungar) och göd honom lite extra med godbitar :d Det är ju bra om du inte håller honom fertil för länge eftersom han går ner i kondition, men det har du väl redan tänkt på själv.
 
Sv: Okastrerad devon rex- hane

Fertila hanar kan som sagt lätt gå ner i vikt. Ge honom energirikt foder eller kastrera honom. Inte både och ;)
 
Sv: Okastrerad devon rex- hane

Svar till både Sassy och Sol. Tack för hjälpen.

Ok, jag testar med att göda honom :) Jag har misstänkt att det har med fertiliteten att göra, men han är inte speciellt orolig av sig och därför blev jag rädd att det kunde finnas annan orsak.
Går det bra med vanlig kattungemat som man kan köpa i affären?
Torrfodret vill jag helst inte byta ut eftersom min kastrerade hane äter samma.
Jag har tänkt att han ska vara okastrerad fram till nästa utställning i juli. Finns det en dam som gillar honom så får han en kull och jag kastrerar direkt efter. Till hösten kastreras han i vilket fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 613
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp