Bukefalos 28 år!

Okastrerad hanhund på 2 år flåsar & skakar

ryujaneiro

Trådstartare
Hej där,

Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna.

Vi kom hem ifrån mitt lantställe för ca 2 veckor sedan (där det endast finns 2 hundar i området) och ca 2 dagar efter det börjar han flåsa och skaka när vi är inne, han visade på att han ville gå ut, och vi gick ut. Han gjorde sina behov, vi kom in och han var som normal igen. Sedan har det kommit o gått, ibland har det varit efter jag gett han blötmat, så då har jag skippat det i några dagar och då har han slutat skaka..

Nu sen 3 dagar tillbaka har han börjat streta emot mer än vanligt när vi ska gå hem från promenader, och när vi är ca 10 meter ifrån vår lägenhetsdörr så blir han *väldigt* stretig, lägger sig bara pladask på golvet så att jag får bära in honom.

Och när vi väl är inne så börjar han flåsa och skaka på direkten, han har ingen aptit då han inte ens vill ha köttbenen jag ger honom. Han är ändå närvarande för att han reagerar på vissa ord jag säger som han kan reagera på, t.ex "vem är det?" och då tror han att någon kommer och han blir direkt uppmärksam. Han följer mig vart jag än går och söker min närvaro. Detta pågår i kanske 2-3 timmar, tillslut är han så trött så han däckar.

Han brukar slicka väldigt mkt på tikarnas urin när vi är ute, och då drar jag honom utifall att han slickar på något som faktiskt är giftigt. Han har haft en tendens att jucka på kuddarna när jag har varit iväg, detta har han nu dock slutat med. Vi träffade en gemensam hundvän som vi ej sett på länge som är kastrerad, och då ville min hund och jucka på honom väldigt mycket. (Kan bara ha varit av glädje då de är bra vänner..) Har ibland slickat på sitt underliv efter en stund då jag missat att han har slickat på något urin, och det har han väl fått lite fjång av. Har ibland försökt jucka på lite gäster, men det händer inte ofta och han förstår ganska så snabbt att det ej är ok.

Ingenting har förändrats de senaste 2 veckorna, jag är givetvis inte på något sätt våldsam eller hotfull mot han. Jag var på akutveterinär igår och hon var lika förbryllad och höll med mig om att allt annat ser bra ut.

Han var hos min f.d som han är uppvuxen med igår en kort stund, och där var han helt som normal när de hade varit ute en kort promenad, ska lämna honom där igen ikväll för att verkligen dubbelkolla så att att han inte börjar flåsa och bli skakig där också.

I princip så är de enda kvarstående teorierna att det är så pass jobbigt med alla tikar som löper ute just nu, eller att det rör sig om någon infektion eller liknande. Känns dock som han skulle betett sig annorlunda ute eller hos min f.d igår om han skulle lida av något internt. Jag jobbar även hemifrån på heltid, så han blir väl kanske lite ensam på det sättet. Men när jag har gäster över brukar han mest hälsa på dom och efter några minuter så går han o vilar någon annanstans. Vi umgås knappt med några hundar, han är väldigt social av sig. Men detta har han alltid varit okej med. Skulle han plötsligt vantrivas vid vår lägenhet så känns det ändå lite konstigt att han blir helt ställd och flåsar och skakar, när han har varit vid dörren och visat att han vill gå ut så har vi alltid gått ut.

Den teori som jag själv mest tror på är med tikarna, men är det verkligen så pass att de kan börja skaka & flåsa, tappa aptiten, och verkligen inte vilja gå tillbaks till lägenheten av detta? Är det något som har haft något erfarenhet av detta?

Ursäktar för den långa texten, jag är bara väldigt orolig.

Stort tack till er.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 483
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp