Okej att omplacera hundar? (utbruten från Vilken ras passar mig?)

Bara fel

Trådstartare
Har som sagt haft amstaff och självklart är det superviktigt att hitta rätt individ, därav jag också skulle skaffa en 1år+ för att veta om hur den beter sig. Träffat många av denna ras som inte har några problem med andra hundar.

Är inte supersugen på labbe tyvärr, aldrig vart ett stort fan av den rasen, men iom att många skriver just den så kanske jag får kolla närmre på dem. Om inte labbe har du några andra tankar?
Känns rent spontant som du inte ska ha hund om du vill ha en färdig uppfostrad och även få prova hur det går och sen placera bort ytterligare en hund när den inte är som du tänkt
 
DEt är väl toppen att man omplacerar om man inte känner att man klickar med hunden, elelr att det inte blev som man tänkt med just den hunden?
Precis.
Som uppfödare skulle jag inte ens sälja hund till någon som inte var öppen för omplacering om de inte klickade med hunden eller att livet förändrades.
Jag anser att det är att sätta hunden främst med att kunna omplacera. Hunar är mycket anpassningsbara och de flesta har inga som helst problem med att finna glädje och kärlek i ett nytt hem.
 
DEt är väl toppen att man omplacerar om man inte känner att man klickar med hunden, elelr att det inte blev som man tänkt med just den hunden?
Om man tar på sig ett djur kan man inte bara skicka bort det när det inte passar. All djurhem är fulla med stackars djur som (inte passade ägaren) det är inte djuren det är fel på. Uppfostra dina djur eller köp en kaktus...
 
Om man tar på sig ett djur kan man inte bara skicka bort det när det inte passar. All djurhem är fulla med stackars djur som (inte passade ägaren) det är inte djuren det är fel på. Uppfostra dina djur eller köp en kaktus...
Jo det kan man och bör man beroende på "vad som inte passar".
Hunden mår väl inte bra i ett hem där det inte funkar?
Det ska vara roligt BÅDE för hund och människa annars blir det ingen skön kemi. Utan kemi mår ingen bra.

Jag har bla omplacerat vuxna hundar ur min uppfödning när de inte funkat för avel, tagit tillbaka sålda hundar och omplacerat samt sålt vuxna hundar till samhällsnytta. Det har varit 100% lyckat varje gång.
 
Om man tar på sig ett djur kan man inte bara skicka bort det när det inte passar. All djurhem är fulla med stackars djur som (inte passade ägaren) det är inte djuren det är fel på. Uppfostra dina djur eller köp en kaktus...

Det är precis det man kan och många gånger är det vad som är bäst både för djuret och för ägaren 😊
Livet är inte så svartvitt som du vill tro.
 
Jag har hjälpt till att förmedla flertalet omplaceringar, det har blivit fantastiskt bra. Hundarna har gått från hem där de av någon anledning inte haft det bra längre (oftast att familjen förändrats på något sätt så att det inte längre gått att lägga tillräckligt med tid på hunden) och istället hamnat i hem som passat dem utmärkt. Det har varit hem där de levt långa, lyckliga liv med människor som älskat dem fullt ut och tagit hand om dem på bästa tänkbara sätt.

Några gånger har det också lett till att nya personer fått upp ögonen för rasen, fått lära sig av en redan vuxen och klok individ och sedan när de köpt valp fått det betydligt enklare än många förstagångsköpare.

Även jag började min "hundkarriär" med en omplacering, en tik som bodde på kennel innan men trivdes bättre hos mig. Idag har jag hund nr 3 och 4, där även 3an är en omplacering. Hon bodde innan i ett hem som inte passade henne bra och jag är otroligt glad åt att hon fick komma till mig istället. Det råder ingen som helst tvekan om att den hunden inte passade så bra ihop med sin tidigare matte som alla hoppats på. Hon beskrevs som jobbig och "omöjlig" på alla tänkbara sätt. Av mig beskrivs hon som den enklaste hund jag någonsin mött, just för att vi passar så otroligt bra ihop. Inte sjutton var det dumt av hennes tidigare ägare att omplacera, tvärt om var det ett oerhört bra beslut för samtliga inblandade.
 
Alla mina 5 hundar har varit omplaceringar.

Nuvarande blev lite stressad när kenneln växte. Hon ville ha koll på alla och det var inte helt 100 att ha henne med så många andra hundar.
Uppfödaren hade väldigt starka band till min hund. Men IOM att ”min” uppfödare övertalade fd ägaren att släppa hunden just till mig iom att hon bland annat sa ”jag skulle släppa vem som helst av mina hundar till tuaphua” så fick jag ta henne på prov först. Fd ägaren ville vara säker på att vi funkade. Annars skulle de ta hem henne igen.
Vi klickade kanon och hunden blev min.
Fd ägaren saknar så klart hunden. Men hon är SÅ glad att min uppfödare övertalade henne. Hon är helt 100 på att min hund fått bästa hemmet för henne.

Även kunnigt och engagerat folk kan ju behöva omplacera pga att liv och förutsättningar ändras.
Jag är jätteglad över att jag fått mina 5 kompisar på så vis. ❤️
 
Vi tog hand om svärmors fyraåriga saluki när svärmor inte kunde längre. Hon var van vid milslånga koppelpromenader bredvid permobil i stadsmiljö. Så blev hon skitig bondhund med en mastiffsyrra och 500 kvm trädgård och skogspromenader under ett halvår. Till slut förstod hon sig faktiskt på det där med att vakta...typ. Hon slutade springa in när mastiffen skällde. Sen var hon tillbaka till svärmor igen för något år. Då tog min svägerska henne. Så är hon stadshund igen. Får långa cykelturer och lever familjeliv. Hon trivdes finemang på alla ställen.
 
Kompisen tog över en 9 årig taxdam när hennes husse blev akut sjuk. Tanken från början var ett tillfälligt hem, men när det visade sig att husse hade lång tid innan han kunde ta hand om henne på bästa sätt om ens alls fick kompisen hunden. Verkligen en lyckträff eftersom han då nyligen hade fått tagit bort sin taxdam pga hjärtfel vid 14 års ålder.
 
Min pappa omplacerade sin schäfer när han först flyttade från hus till lägenhet och sedan även pajade en axel som behöver opereras, även med op är det oklart hur bra det kommer bli efter minst 1 års rehab. Det skulle verkligen inte vara schysst att ha en bruksavlad schäfer där man knappt fixar en promenad utan smärta. Uppfödarna blev jätteglada när han hörde av sig för de tyckte att det är för få som går den vägen (omplacerar via uppfödaren), de ville absolut inte ha någon uppfödning på annons på blocket. Nu är schäfern hos ett ungt par som tränar bruks och pappa ska rehabba.
 
Vilken märklig attityd. Det är väl toppen om både hund och ägare hittar ny lösning om nuvarande situation inte fungerar. Du behöver inte vara sämre ägare eller ha en dålig hund för det. Seriösa omplaceringar tycker jag fungerar fint. Just nu är jag i en sits med 2 hundar som tillfälligt skulle vara hos mig och där tragiska händelser hos ägarfamiljen gjort att de är kvar. Så nu ska de omplaceras, vet att de kommer få det toppen hos en som har tiden och kunskapen för dem!
 
Jag omplacerade min förra hund, var givetvis inget lätt beslut men någonstans måste hundens mående komma först. Har inte ångrat det en sekund - vi drog inte jämnt och då är det ju bättre att hunden får vara i en vardag där den accepteras för vad den är.

Har en omplacering på prov nu, förvisso inte för att hon inte funkar hos sin ägare utan av andra orsaker. Funkar hur bra som helst och jag har känslan av att ha träffat en bästa kompis.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 555
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 829
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 812
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 025
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp