Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

S

ScareCrow

Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst + ägare med ingen erfarenhet, men vad gör man? Hästen är här nu och jag är tvungen att lära mig för hans bästa!
Så nu önskar jag att få svar av er som kan och har erfarenhet av det här. Vill ju inte göra "fel" så han får det värre :/

Svansroten har han ju redan hunnit kliat sönder, tyvärr. Stort sår som såg rätt otäckt ut, MEN det har börjat läka nu. Smorde med zinksalva (tjockt lager) 2 gånger om dagen, och det verkar ha hjälpt.

Nu upptäckte jag att han har fått en rand utmed hela magen som är hårlös samt att det har börjat komma små sår där. Den är ca 1-2cm bred och sträcker sig ungefär från skapet och framåt NÄSTAN ända in mellan frambenen. Hänger detta ihop med eksemhästar också? Förstår inte vad annat det skulle kunna vara...

Han har nu också lyckats klia bort en del av manen. Vid manken finns det kvar ännu men sen är den borta på cirka 10cm och så kommer den igen. Då man tittar nämare på mankammen på båda sidorna så ser man att den är "bucklig" (vet inte riktigt hur jag ska förklara.) Det är som om den skulle gå i "vågor" med kraftiga lodräta sträck mellan varje "våg". Detta är väl också tecken på eksem har jag förstått, för den är ju som uppsvälld, eller hur?

Nu vill jag veta vad ni använder för salvor? Behöver ju något för att stilla klådan. Vilka fungerar och vilka kan man stryka från listan direkt?
Och hur gör ni då ni smörjer, bara tar ni en klick och gnuggar in mankammen/svansroten med det eller?

Flugmedel? Tycker jag har använt de flesta men inget verkar fungera....

Täcke har han på sig ute hela tiden (eksemtäcke)

Och hur gör jag med den uppsvällda mankammen? Kan man smörja/spraya på något som tar ner svullnaden?

Han kliar sig mot en rätt så "vass" träkant i boxen, kan jag klä in den med gummi kanske? Eller är det bara att bjuda in honom till att klia ÄNNU mer? Tycker själv att det kanske skulle vara bättre att klia sig mot gummi än direkt mot en träkant, men jag kan ju ha fel. Vad anser ni?

Till natten brukar jag ta in dem, men då är det så dumt att min andra häst skulle behöva få vara ute dygnet runt på grund av problem med luftrören. Hur gör man? Går det att bygga vind/regnskydd i hagen? Hjälper det för en eksemhäst att "bara" kunna gå in i ett sådant, eller är det stallet som gäller? Alltså jag tänker på ett sådant skydd med 3 väggar och tak.

Sen undrar jag också hur ni gör med tvätt. Hur ofta tvättar ni och med vad?

Hur ofta tvättar ni täcket, och vad använder ni?

Äppelcidervinäger har jag hört att man kan lägga i manen/svansen. Hjälper det? Varför lägger man det? Och hur ska man spä ut det?

Bra sårsalvor till en kliare? Själv använder jag mest zinksalva till mindre sår.

Hur är det med linfröolja? Fungerar det? När ska man börja ge det i så fall? Fungerar linfrön lika bra?

Omega-3 läste jag någonstans skulle vara bra att ge eksemhästar (och andra med för den delen) på grund av förbättrat immunförsvar. Någon som testat? Resultat?

Jaa, jösses! Jag har 1000 frågor och inga svar... Har känts rätt så hopplöst en tid nu måste jag erkänna, men nu har jag dragit mig upp ur mörkret och gett mig tusan på att det här ska vi klara av att bekämpa! Tänker inte ge upp och "göra mig av" med honom (måste erkänna att det var en tanke som fanns i mitt huvud då jag förstod att han hade eksem. Skäms att erkänna det :( ) Men nej, han stannar här och nu skulle jag bli väldigt glad att få svar av er, så jag kan hjälpa honom på absolut bästa sätt!
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Din häst kommer att må bättre när såren läks.
Använd ingenting som svider i såren.
Tvätta man och svans när det behövs, 1 ggr veckan . Beror lite på hur skitig hästen är av smuts och salvor.
Känn igenom mankammen efter skorv, peta bort försiktigt det får inte bli sår och smörj just där varje dag.
Magranden är vanligt på eksemhästar och mellan frambenen.
Jag använde olivolja på magranden varje dag.
Du kan använda olivolja eller annan fet produkt i små mängder i mankam och svansrot om du smörjer på kvällen och det inte är för soligt nästa dag.
smörj gärna efter tvätt på ren häst eller om hästen är regnblöt.
Du behöver minst 2 täcken så att du kan byta vid regn och alltid ha ett rent.
Köp ett gäng på höstrean.
Jag tvättade ca 1 ggr veckan.
Vindskydd kan fungera men det måste vara nån typ av barriär för knotten.
Det behövs inte dyra specialkrämer. Ren häst,nått att smörja med, täcke + spray, skydd mot knott för natten räcker oftast. Min häst gick från oridbar pga av sår till symtomfri.
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Vi använde oss av probolja och prodschampoo till våran B-ponny som hade eksem och de funkade väldigt bra !
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Fungerar på en del hästar. Dock inte på min som inte tålde det + många andra starka saker typ horsol, swich och tjärprodukter. Absolut inte på hästar med sår.
En del specialmedel till eksem/ flygfän mm är starka och kan ge reaktioner. I andra änden av skalan är dom helt verkningslösa men luktar gott.
Pälsglans i manen gör att manen inte slits lika hårt av täcket.
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Jag använde tjärsalva och salicylsyrevaselin på svårt angripet i mankammen. Jag har beckolja+olja utblandat som också funkar. Horsol använder en del också. Probolja har jag också använt med gott resultat. Zinksalva har jag aldrig provat.
Den vassa kanten skulle jag åtgärda eller inte ha den installad alls om det inte är så att du har en massa träd ute att klia på. Hydrocortisonsalva har jag om det kliar väldigt mycket.
Har du magtäcket på? Magranden är rätt vanligt problemställe. Jag hade täcket på i boxen också när han kliade som värst. Täcket tvättar jag i vanligt milt tvättmedel så fort det börjar bli skitigt , jag har fem täcken som varvas.
Linfröolja ska man tydligen börja i god tid med innan sommaren, inget jag har erfarenhet av men ska vara bra.
Jag switchar min redan i april och sen hela sommare och flugmedel på varje dag. Renons funkar bra på min men det är en smaksak. Det är ju knotten som ska hindras, broms och flugor får dom inte eksem av.
Ökozon säger min kompis funkar på hennes häst som är värre än min. Inget jag provat för mina behandlingar funkar på min så han är idag helt symptomfri.

Det är ett jäkla pyssel varje dag, en missad dag och du kan få börja om från början.

Sen är det viktigt att det inte är för mycket växtlighet som han inhysa alla insekter, blåsigt och öppet landskap är en fördel.
Lycka till och läs alla eksemtrådar!
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Misströsta inte, tänk positivt: i år får du göra det bästa för att lindra, till nästa år har du hunnit bli påläst och kan vara ute i god tid och förebygga så att eksemen inte blossar upp.
Jag har bara erfarenhet av eksem från min ena häst (inne på tredje sommaren nu), min häst håller jag symptomfri med följande skötsel:
- ger linfröolja året om
- eksemtäcke dygnet runt under knottsäsongen (dock ingen maglapp inne i boxen)
- stallas in nattetid (insektsrika dagar så kommer de in redan tidig em)
- går dagtid i en stor öppen beteshage där det sällan blir helt vindstilla
- Smörjer med Killitch i början av säsongen (bara kring midsommar när knotten är som värst här)
- Sprayar med Absorbine Ultra Shield (sprayar både på häst och täcke)
- tvättar man och svans med Prob-schampo en gång i veckan (från ca jun-sep)
- maskintvättar täckena flera gånger i veckan, med endast gulsåpa
- har flera olika täcken att växla mellan för att undvika skav/tryck (eksemtäcken från boett, jacson och hööks samt flugtäcken såsom bucas buzz off och bucas buzz off rain och rambo sweet itch hoody)
- smörjer torra partier så ofta det behövs, med AVS14 eller Equie-lotion (som tyvärr har slutat tillverkas) Jag lägger en sträng med lotion längs mankammen på både höger och vänster sida och gnider in lite försiktigt med fingrarna.
- duttar, tvättar och smörjer så snart jag ser en tendens till lite mjällighet eller torrhet
- borstar häst och skakar ur täcket minst 2 ggr per dag, jag har märkt att hygienen är A och O på min häst, ren häst och rena täcken = inget kli.

Enligt förra ägaren så får min häst bara eksem i man och svans, men jag har läst att magsträngen, huvud och öron kan vara hårt ansatta på vissa eksemhästar, så det är nog viktigt att skydda en sådan häst från topp till tå.

Ska erkänna att det är ett pyssel och som Korven skriver; man får inte missa en dag.. Men jag verkligen älskar att vara i stallet och min eksemhäst älskar all uppmärksamhet och duttande :) Skulle för inget i världen byta bort denna pärla till häst!
Lycka till med din häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Min häst var helt symtomfri förra sommaren utan någon som helst behandling bortsett flugspray. Med tanke på alla träd så borde det inte ha fungerat. Men då hade han blivit bättre med åren efter 12 års noggran vård.
Han hade fång på vintern och fick gå kvar i skogshagen vid stallet med tillgång till box.
Inget täcke ingen smörjning och tvättades ibland.
Att det fungerade berodde mest på att han gick in i boxen när det var knott.
Alla hästar är dock inte så smarta att dom går in så fort det är knott ute.
De flesta gör det men vi har en häst i stallet som måste stå på box annars springer hon runt i hagen utan att använda boxen när det är knott.
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Det jag kan tillägga bland alla bra svar du fått ,
så skulle det vara Ringblomsalva att lägga på som läkande salva så fort en "krusta" dyker upp !
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Våran eksemhäst blev helt symtomfri efter att vi gett kiselgur. Det bygger upp motståndkraften i huden innifrån så det tar ett tag innan det ger effekt. Vi började ge på hösten och märkte skillnad nästa vår. År 2 var allt hysteriskt kliande borta. Vi gav honom det varje dag året om. Bra hovar fick man på köpet. :banana:
Han fungerade jättebra på kisel, AVS14 och ett bra insektsmedel US i vårat fall. Märkte att AVS14 fungerar bäst om man smörjer på morgonen innan de går ut, på kvällen mest när det var knottsäsong. Tog också in honom runt 18.00 innan knotten blir som värst.
Har provat Ökozon som nämnts, svindyrt, ett grejande och kladdande utan dess like och ingen större effekt mer än högst tillfälligt.
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Jag har två hästar med tendens till eksem.
Den ena är en islandshäst, import. Hon går med täcke på.
När hon kliar, smörjer jag med kortison.
I hennes fall har hon kliat av svansrot och ett parti av manen, men inte utvecklat svullnader eller sår. För henne har det räckt med enstaka kortisonsmörjningar för att hon ska sluta klia sig. Jag använder elocon lösning, vilket är lätthanterat då det är ganska lättflytande.

Den andra är en basjkir. Han har också täcke på. Han har mest svullnader i mankammen, inte så mycket klåda. Manen ramlar av sig själv. Förra sommaren hade han också randen under magen men i år är det bara mankammen som är drabbad.
Förra sommaren smörjde jag med kortison, men det gjorde ingen verkan.
I år har jag smörjt med Helosansalva, rejäla mängder, och efter ett par omgångar har huden på mankammen blivit mjuk och fin och ser ut att hämta sig.

Fast jag tycker inte att mina hästar verkar ha så typiska eksem i och med att det inte har blivit sår. Tydligen olika typ också, med tanke på att basjkiren inte alls svarar på kortison men desto bättre på helosansalva, och islänningen svarar väldigt bra på enstaka kortisonsmörjningar.
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Ett tips om hästen har en del man och svans. En spruta som man drar upp de man smörjer med. Smorde en häst med massor av man och svans och de mesta fastna innan mankammen. Började fundera om de inte fanns ett smidigare sätt och de fanns sprutor kvar efter en pencillinkur så provade.

De funkar kanon med Moskitozon i alla fall och borde funka med de flesta om de inte är väldigt fasta smörjor
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Vi tar in hästarna innan knotten börjar på efter middagen/ kvällen och släpper ut efter knotten slutat på morgonen.
Isisen hade alltid boettt täcke med huva o magdel på från aprill när det blev runt+7 +8 grader och till nån gång i oktober när det blev för kallt för knotten.

Tvätta täcket ofta minst 1-2 ggr i veckan. Blir mycket svett och "smöjra" på täcket. Tvättade även hästen ca 1 ggr i veckan.

Du får prova dig fram till vad för medel din häst tål. Prob och swich fungerar inte i hop här. Det verkar som tjäran reagerar med scwich och andra medel med samma aktiva substans.

Har har örter hjälp min isis. Men som sagt du får prova och det är mycket pyssel.

Mvh
pudlan
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Jag har just nu en häst på träning med eksem.
Han går ute dygnet runt, har eksem täcke jämt.

Jag smörjer med hästsalva vid alla "veck" och utsatta områden, som ex skapet, mellan frambenen osv. Har även lite i ansiktet på honom. Har probdeo, probolja & schampo. Han kom för 1½-2 veckor sedan och har ännu inte schamponerat honom nån gång, men ska göra det om 2dar. Deon har jag på ca 4 dagar i veckan och oljan ca 2-3 dagar i veckan.
Har han kliat sig lite någonstanns har jag haft på kylbalsam, som man kan köpa på apoteket. Lindrar om det kliar.

Än så länge har han hållt sig symptom fri (peppar peppar)
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Vet många i stallet som använder ökozon och det verkar fungera bra! är 3st och alla är symptom fria än så länge (peppar peppar).

Har även nångång blandat vitlök och vatten och sprayat på. Vitlök håller mygg och knott borta ganska bra. Dock är det inte bra för hästen att äta det, men smeta in dem lite kan man göra.
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

När jag skött om en eksemhästar har vi tvättat man och svans med hexocil nästan varje dag. (gör man det fortfarande eller var det bara vi?)
Gnussa in (masserade ordentligt för det var ju så sköönt! :d) lät verka i 5-10 minuter, och sköljde noga.

På detta ett eksemtäcke med både mage och hel huvudluva:

4201326-origpic-d0dc32.gif

eksemtdcke_brons.jpg


Lipizzanern behöll sin man och svans på den här behandlingen, var nästan helt kli-fri, vi började förebyggande redan i första vårsolen, men New Forresten hade det redan brytit ut på när hon kom så vi snaggade ner man och svansrot för att lättare hålla rent och kunna smörja. Minns tyvärr inte vad vi använde för salva, men har för mig vi testade kortison vid tillfälle när det var som värst.

Pilligt som sagt, men vad gör man inte för sina hjärtevänner!
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Wiemerskamper Pflegeö är en jättebra olja som faktiskt verkar lindra kliandet. funkar på min häst (som har rätt lindriga problem, men trots de saknas halva svansen i tjockleken) med denna olja insmord och flugtäcke på har vi än så länge svansen i behåll, trots att hon för första gången på många år står inne nattetid ännu (mera klimöjligheter)
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

En bekants häst har svår sommareksem, hon kliar sönder sig totalt bara hon får chansen, därför är hon ute dygnet runt, hon kan inte vara inne då hon kliar sig helt sönder. Hon hade också ganska otäcka sår över hela kroppen, och hennes ägare försökte med alla möjliga salvor, som gav varierande resultat. Men det som till sist faktiskt fungerade, var helt vanligt vatten. Detta sto hade insekttäcke på dygnet runt, och då salvor sattes på alla sår, och sedan täcket på, blev det motsatt effekt än vad som var önskat; såren började riktigt ''jäsa'' under täcket av salvorna och medlen. Så hon gjorde så att hon spolade alltid av stoet med rent vatten innan hon satt insekttäcket på, utan några salvor eller tvålar etc. Det dröjde inte länge förrän alla såren nästan var läkta. Så jag rekommenderar vatten. :)
Mina egna hästar har inte sommareksem *peppar peppar* men när deras manar/svansar kliar så de håller på att skrapa sönder dem, brukar jag gnida in ett medel som heter AVS 14, det hjälper! Som flugmedel gillar jag Flystar, det är dyrt, men det fungerar, och man behöver inte sätta varje dag på nytt. Lycka till! :)
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Du har fått en del bra svar från bl a Korven.

Med hästar som reagerar mycket så är det viktigt ha fler eksemtäcken och tvätta dem emellanåt. Jag hade sex täcken med huva och maglapp (ja magranden är typiskt för rena eksemhästar) och tvättade dem med såpa i maskin 40 grader. Täcket var på oavsett hästen var ute eller inne. Insläpp innan knotten kom - olika beroende på var man bor samt väder o terräng och försökte ta ut kring 8 då det lugnat sej men det gick ju inte alltid pga arbete, dock med bra repelleretande medel o öppen hage klarade sej hästen okay. Finns det inga som helst möjligheter ta in hästen så ska man ha ett väl fungerande lösdriftsskydd där hästen skall kunna söka skydd, knotten går inte in i stall o dyl. Bra idé att lägga på mjuk gummi på hårda kanter. Man kan sätta upp en kvastborste eller annat lättare att klia sig på.
Ju snabbare man är med att skydda hästen tidigt på våren och är snabb ha framåttänk kommer hästen att klia sig mindre och må bättre.

Jag har haft stor hjälp av linfröolja, ju bättre magen mår desto friskare häst, inget stärkelserikt foder typ havre korn majs utan bra grovfoder, lite betfor och mineral samt linfröolja.

Den salva jag mest använt har jag gjort själv av jojobaolja med eterisk olja bl a citron/eycalyptus samt MJ-salva som finns att köpa, Hälsingehonungs superbra salva påminner om den salva jag gör själv. Att jag gjorde egen salva berodde på det gick åt mycket, hästen hade grav eksem.

Jag tvättade varje dag vår-sommartid med äppelcidervinäger som blandades ut med ljummet vatten, ca 1 dl till halv hink. Det rengör och lindrar. Pälsen blir mjuk.

Det finns mycket att söka för eksemhästar och du måste hitta något eget. Horsol hjälper vissa, Grolisal vissa. Prob-produkterna är det många som använder och hjälper också. Jag har undvikit klass 3-produkter (Switch, US mm) eftersom huden är känslig på eksemhästen och använt dessa jag nämnt.

Skall man tvätta hästen med schampo skall det inte ske varje dag. Äcv/ljummet vatten är en sak, schampo helt annat som torkar ut och det är inte bra. En gång i veckan räcker helt och det är det många som använder Prob gör och det fungerar för dessa. Lactacyd är bra samt mjällprodukter som finns på Apoteket.

Jag har undvikit cortisonsalvor mm eftersom det på min häst går åt mycket och det gör huden tunnare. Då fungerar "mina" salvor bättre. Dock har jag behandlat hästen med cortison invärtes som har fungerat bra. Detta är dock ingen självklar lösning eftersom det finns risker med cortison.

Gör det bästa du kan nu och tänk framåt till hösten. Se till få ett bra grovfoder, undvik stärkelserikt foder, börja med linfröolja redan nu och håll i det. Låt hästen vara häst så mycket det går under vintern :-) Så fort värmen kommer på våren, blir det +10 grader så på med täcket!! Lycka till!!
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR!!! :bow:

JAg TROR att jag har hittat ett sätt att åtminstone någorlunda lindra klådan nu. Varje dag då han kommer in så smörjer jag hela mankammen och svansroten med aloe vera gel. Han kliar sig nog fortfarande, men det är inte alls på samma sätt som förut, då han näst intill hysteriskt stod och kliade sig så man trodde boxväggen skulle stjälpa! :eek: Och då kunde han stå och hålla på i en halvtimme då han en gång började. Nu kan han klia sig någon minut med mankammen och sen någon minut med svansroten mot väggen och sen går han och lägger sig i boxen för att vila :banana: Jag håller tummarna att detta fortsätter, och att klådan ska avta mera, och att det inte blir som tidigare. Men blir det så, så är jag ju tvungen att prova andra medel. Tyvärr har han nu också fått sår i ansiktet av dom förba**ade knotten! :mad: Så nu ska jag inhandla en bättre flughuva till honom.
Linfröolja har jag börjat ge honom nu också, och det kommer jag att fortsätta med, kanske det skulle hjälpa till nästa sommar.
Tvättning har jag inte hunnit med ännu :( men IDAG har jag bestämt att det ska fixas! Och sen MINST 1 gång i veckan, så han alltid är ren och fin! Svansen har jag dock sköljt ur med ljummet vatten lite nu som då.
Jag har också inhandlat ett till täcke så nu har jag åtminstone två att byta mellan. Bara det blir höstrea på någon av alla dessa hästsportbutiker på nätet så ska jag köpa en hel bunt så man har skåpet laddat inför nästa sommar. För DÅ ska det inte gå så här långt med hans klåda, stackarn....
Jag har också ordnat med en ny hage till honom och hans kompis. Nu går de båda två i en hage där det inte finns en massa som kan stoppa vinden. Blåser det så BLÅSER det där de är nu, men det finns skydd också så de slipper undan vädret. De får också komma in i stallet under de värsta timmarna och det verkar som att de båda njuter av det. Varje dag så står de färdigt vid grinden och väntar då man kommer, och sen är det full fart in i stallet och där ligger dom sen bara i boxarna och slappar :love:

En sak har jag dock funderat på: ska jag klipp bort manen eller låta den vara kvar? En del säger att "klipp bort den så är det lättare att smörja och hålla rent" medan andra säger "låt manen som finns kvar vara kvar, den skyddar lite så kan dom inte bita lika lätt". Vad säger ni här inne?
 
Sv: Okej, en gång för alla: MINA frågor om eksemhästar (långt inlägg)

Inte klippa manen, den skyddar ju skinnet under.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp