Oklar hovhälta, utreda eller vänta?

Vira

Trådstartare
Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få till vidare utredning med en MR eller ett ultraljud eller något.

Bakgrund: Snart 20-årig ponny som i yngre dagar haft en hel del ledinflammationer, men som fungerat bra i ridningen de senaste 6 åren. Böjprov ua har gjorts ett par gånger de senaste åren vid tillfälliga ojämnheter/skador (pga smällar) som gått över. Hon har mycket kraftig hovbroskförbening, men det är inget som har påverkat henne.

Efter att hon känts ojämn fram och tillbaka en tid gjordes böjprov, och kotledsinflammationer på tre ben konstaterades och behandlades med kortison. I ett framben fanns dock förutom kotledshältan en hälta till som inte släcktes förrän bakre delen av hoven bedövades. Veterinären menade att det inte var mycket att göra åt annat än att ge Fenylbutazon i två veckor, och att prognosen var mycket osäker. Röntgen gjordes och var ua förutom hovbroskförbeningen.

Vid återbesöket idag 3 veckor senare fanns endast en svag reaktion på böjprov i en tidigare behandlad kotled bak. Frambenet med hovhältan var ua vid böjprov, men vid longering syntes en liten hälta. Veterinären behandlade därför återigen kotleden fram och bak. Rekommendation från veterinären är att komma på återbesök om 3 veckor och då se om hovhältan finns kvar eller om den försvunnit med de andra hältorna. Han pratar nu om antingen strålbenshälta eller något med fästena till den djupa böjsenan, och eftersom han menar att inget av det går att behandla är det ingen mening med att göra MR annat än för att få diagnos. Han förordar att man, förutsatt att hon är bra vid nästa återbesök, ska göra en långsam igångsättning och se om det håller.

Jag vet varken ut eller in. Det här är en äldre småstadsveterinär som är väldigt bra på ledinflammationer men kanske inte så mycket mer. Närmaste klinik med kapacitet för mer utredning ligger 25 mil bort, och eftersom mitt schema har varit rätt vansinnigt fick det bli den lilla kliniken den här gången. När jag läser på om hovhältor verkar det ju dels finnas flera olika behandlingar, men också flera olika diagnoser som vår veterinär inte ens verkar ha tänkt på. Jag är beredd att lägga alla nödvändiga resurser på att få hästen på banan igen, men är samtidigt inte särskilt sugen på att åka 50 mil och betala 15 000 för en MR som försäkringen inte täcker om det ändå inte påverkar behandlingen.

Om hästen fortfarande är halt om 3 veckor är det självklart att vi utreder vidare med MR, men om hon skulle vara ohalt då? Skulle ni sätta igång långsamt, eller skulle ni ändå vilja ha en MR? Ska en ytterligare utredning göras när kotledsinflammationerna är borta, eller ska man försöka påbörja redan nu? Med tanke på hur mitt schema ser ut så är det möjligt att vi inte kommer iväg till MR förrän hästen ändå har vilat i nästan 3 månader, och då är frågan om det ens syns något längre även om det fanns något från början...? Jag försöker att läsa på om olika diagnosförslag, och vissa verkar ju hävda att MR i sig ändå inte räcker för att sätta diagnos och att man behöver ha en ytterligare utredning, som bara går att göra om hästen har symptom.

Vad säger ni med kunskap om och erfarenhet av hovhältor? MR och utredning nu, MR och utredning om 3 veckor-ett par månader, eller igångsättning om någon månad enligt veterinärens rekommendation?
 
Min gamling har en del problem med dålig elastisk puta i ena fram. Det kan man känna vid palpering. Han behöver boots med stötdämpande sula för att hoven och lederna inte ska ta stryk av vibrationerna.

Har någon hovis utvärderat din hästs hovar och röntgenbild? Hur ser dom ut? Hornkvalitét, vinklar, brosk och puta, stråle?

Googla navivular disease :).
 
Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få till vidare utredning med en MR eller ett ultraljud eller något.

Bakgrund: Snart 20-årig ponny som i yngre dagar haft en hel del ledinflammationer, men som fungerat bra i ridningen de senaste 6 åren. Böjprov ua har gjorts ett par gånger de senaste åren vid tillfälliga ojämnheter/skador (pga smällar) som gått över. Hon har mycket kraftig hovbroskförbening, men det är inget som har påverkat henne.

Efter att hon känts ojämn fram och tillbaka en tid gjordes böjprov, och kotledsinflammationer på tre ben konstaterades och behandlades med kortison. I ett framben fanns dock förutom kotledshältan en hälta till som inte släcktes förrän bakre delen av hoven bedövades. Veterinären menade att det inte var mycket att göra åt annat än att ge Fenylbutazon i två veckor, och att prognosen var mycket osäker. Röntgen gjordes och var ua förutom hovbroskförbeningen.

Vid återbesöket idag 3 veckor senare fanns endast en svag reaktion på böjprov i en tidigare behandlad kotled bak. Frambenet med hovhältan var ua vid böjprov, men vid longering syntes en liten hälta. Veterinären behandlade därför återigen kotleden fram och bak. Rekommendation från veterinären är att komma på återbesök om 3 veckor och då se om hovhältan finns kvar eller om den försvunnit med de andra hältorna. Han pratar nu om antingen strålbenshälta eller något med fästena till den djupa böjsenan, och eftersom han menar att inget av det går att behandla är det ingen mening med att göra MR annat än för att få diagnos. Han förordar att man, förutsatt att hon är bra vid nästa återbesök, ska göra en långsam igångsättning och se om det håller.

Jag vet varken ut eller in. Det här är en äldre småstadsveterinär som är väldigt bra på ledinflammationer men kanske inte så mycket mer. Närmaste klinik med kapacitet för mer utredning ligger 25 mil bort, och eftersom mitt schema har varit rätt vansinnigt fick det bli den lilla kliniken den här gången. När jag läser på om hovhältor verkar det ju dels finnas flera olika behandlingar, men också flera olika diagnoser som vår veterinär inte ens verkar ha tänkt på. Jag är beredd att lägga alla nödvändiga resurser på att få hästen på banan igen, men är samtidigt inte särskilt sugen på att åka 50 mil och betala 15 000 för en MR som försäkringen inte täcker om det ändå inte påverkar behandlingen.

Om hästen fortfarande är halt om 3 veckor är det självklart att vi utreder vidare med MR, men om hon skulle vara ohalt då? Skulle ni sätta igång långsamt, eller skulle ni ändå vilja ha en MR? Ska en ytterligare utredning göras när kotledsinflammationerna är borta, eller ska man försöka påbörja redan nu? Med tanke på hur mitt schema ser ut så är det möjligt att vi inte kommer iväg till MR förrän hästen ändå har vilat i nästan 3 månader, och då är frågan om det ens syns något längre även om det fanns något från början...? Jag försöker att läsa på om olika diagnosförslag, och vissa verkar ju hävda att MR i sig ändå inte räcker för att sätta diagnos och att man behöver ha en ytterligare utredning, som bara går att göra om hästen har symptom.

Vad säger ni med kunskap om och erfarenhet av hovhältor? MR och utredning nu, MR och utredning om 3 veckor-ett par månader, eller igångsättning om någon månad enligt veterinärens rekommendation?
Enligt din beskrivning tycker jag det är ganska tydligt när hältan släcktes. 20 år är en bra ålder på en häst, inse det också.

Jag tycker att du ska lyssna på din veterinär och följa hens råd.

Is i magen, ge kanske extra biotin till hovens uppbyggnad. Bra för pälsen nu också.

Det är jättejobbigt men det är så det är. Lugn och fin.
 
Tycker det låter som det är hovbroskförbeningen som spökar.En del kan ha mkt och det påverkar dem inte, men en del har lite men påverkar dem mycket.Hon kan ju belastat de andra benen för att hovbroskförbening gör ont.
 
Min gamling har en del problem med dålig elastisk puta i ena fram. Det kan man känna vid palpering. Han behöver boots med stötdämpande sula för att hoven och lederna inte ska ta stryk av vibrationerna.

Har någon hovis utvärderat din hästs hovar och röntgenbild? Hur ser dom ut? Hornkvalitét, vinklar, brosk och puta, stråle?

Googla navivular disease :).
Tack! :) Ska läsa på om det! Well, hon har dålig hovkvalitet och skos med hovvinklar anpassat efter det och efter hovbroskförbeningen. Hennes hovslagare sedan 10 år tillbaka är riktigt bra (alltså inte bara riktigt bra som i utbildad utan riktigt bra som i att de större klinikerna anlitar honom vid problem, så jag litar på honom :) ), så om det är något som syns utanpå så bör han ha koll. Däremot så har han inte sett några röntgenbilder.
 
Enligt din beskrivning tycker jag det är ganska tydligt när hältan släcktes. 20 år är en bra ålder på en häst, inse det också.

Jag tycker att du ska lyssna på din veterinär och följa hens råd.

Is i magen, ge kanske extra biotin till hovens uppbyggnad. Bra för pälsen nu också.

Det är jättejobbigt men det är så det är. Lugn och fin.
Hmm, jag förstår vad du menar med att man inte kan förvänta sig att en häst kommer att vara ridbar för alltid. Däremot så vill jag ju hästens bästa, och OM det går att få henne frisk och ridbar så tror jag ju att det oavsett ålder är det bästa för henne och vill lägga ned vad som krävs för att utreda och behandla rätt (om så bara med tillräckligt lång vila). Skulle hon få bli pensionär så är det ju så, men även veterinären håller med om att det bästa för äldre hästar är om de kan hållas igång och att vi om inte annat därför bör försöka få henne ridbar igen :)

Tack för tipsen! :)
 
Tycker det låter som det är hovbroskförbeningen som spökar.En del kan ha mkt och det påverkar dem inte, men en del har lite men påverkar dem mycket.Hon kan ju belastat de andra benen för att hovbroskförbening gör ont.
Det kan det absolut vara. Dock så verkar ju åsikterna gå isär ganska mycket om hovbroskförbeningens påverkan, även bland olika veterinärer, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Men det är ju åtminstone sannolikt att den gör henne mer sårbar för andra problem.
 
Tack! :) Ska läsa på om det! Well, hon har dålig hovkvalitet och skos med hovvinklar anpassat efter det och efter hovbroskförbeningen. Hennes hovslagare sedan 10 år tillbaka är riktigt bra (alltså inte bara riktigt bra som i utbildad utan riktigt bra som i att de större klinikerna anlitar honom vid problem, så jag litar på honom :) ), så om det är något som syns utanpå så bör han ha koll. Däremot så har han inte sett några röntgenbilder.
Hovvinklar anpassade efter hovbroskförbening? Berätta, utbilda mig, gärna mer om detta sjukdomstillstånd. Jag hittade ingen bra länk nu. Röntgenbilder om en har problem med hovarna är väl grundkurs.

Men då har du ju problem och diagnos i hoven. Hovbroskförbening är väl som jag förstod det ganska vanligt på tyngre hästraser, det ska väl alla veterinärer kunna hantera en vetenskapligt vedertagen metod för behandling och kanske i kombination hovslagare???? Jag vet inte berätta mer.
 
Jag har inte så mycket att säga men kan dela med mig av mitt fall som har flera likheter med ditt.
Mitt sto blev akut halt v.f under ett ridpass i augusti. Hon hade visat lättare svullnad i kronranden ett par dagar innan, men ingen hälta. (10 årig KWPN)

Veterinär kom ut tre dagar senare, hästen var fortfarande halt men reagerade inte på böjprov. Vet. misstänkte hovböld. Ordinerade besök av hovslagare.

Hovslagare kommer ut, hittar ingen hovböld men en koncentrerad smärta i trakterna vid visitering. Ordinerar vila ett par dagar till. Is i magen.

2v. senare är vi på klinikbesök nr.1 på klinik nummer 1. De hittar ingen hovböld men släcker hältan genom bedövning av kronleden/ballar. Vet. utesluter inte hovböld, nämner ligamentskador. Skriver ut 7 dagars metacam och ordinerar vila.

4v. Efter skadetillfället är vi på besök nr. 2 på klinik nr.1. Svullnaden vid kronranden har kommit och gått de senaste veckorna men hästen visar ingen hälta. Vet. rekommenderar igångsättning. Jag håller inte med p.g.a. den diffusa svullnaden och vi kommer överens om ytterligare 2 veckors is i magen.

6v. Efter skadetillfället. Svullnaden har spökat ett par tillfällen. Vet. skriver remiss på MR på klinik nummer 2. Agria tar notan, även om det var obetydligt för mitt beslut att röntga.

10v. Efter skadetillfället. Hästen visar nu liknande svullnad på h.f. Hon magnetröntgas på klinik nr. 2.

11v. Efter skadetillfället. Veterinär nr. 2 på klinik nr. 2 bekräftar att MR'en inte visar några defekter alls. Hen är clueless. Hästen blockhalt, ohalt efter två dygn på box.

12v Efter skadetillfället. Hästen är ohalt. Reagerar ingenting på böjprov. Veterinär nr. 3 & 4 på klinik nr.3 Hittar ökad smärta i trakterna bägge fram. Hästen röntgas för fjärde gången, nu med fokus på vinklarna. Vet. konstaterar att bägge hovbenen fram är sneda som ett resultat på sned-skoning. Kronlederna är tighta i ytterkant och läderhuden kraftigt inflammerad.

13v Efter skadetillfället. Hästen blockhalt. Körs till klinik nr.3 samma dag. Hästen röntgas för femte gången och inga nya konstateranden kan göras. Hästen får en spruta med antiinflammatoriskt. Ohalt 48 timmar senare efter att ha stått på box.

14v. Efter skadetillfället. Hästen ohalt. Skos rakt av klinikhovslagare. Vet. ordinerar skritt på raka spår och mjuka underlag. Höjdskillnad på över 7mm på in och utsida konstateras i trakterna.

20v. Efter skadetillfället. Hästen fortfarande ohalt. Skos igen efter samma princip. Vi får börja jogga och variera underlaget mer.

Idag. 6 månader senare är hästen fortfarande ohalt. Vi är numer 100% igång, det senaste återfallet var fortfarande innan den första vinkel-korrigeringen gjordes.

Det tog tre olika kliniker och tre olika veterinärer för att konstatera felet och jag är bara oändligt tacksam för att:
1.Ingen behandlat henne för ledinflammationer eller åkommor som hon inte har. Känns som om många "sprutar bara för att".
2. För att jag inte lyssnade på veterinär nummer 1 när denna tyckte att jag kunde sätta igång min häst.
3. För att jag bestämde mig för att göra en MR så snart som möjligt.
4. För att jag, för andra gången valde att byta klinik för att få så bra hjälp som möjligt.
 
Vi har tyvärr erfarenhet att hovbroskförbening från en dag till annan kan komma att bli mycket smärtsam. På två hästar har det räckt med väldigt lite för att få en plötslig snedbelastning och trots att röntgenbilderna inte visar nya fynd av förbening har hästen blivit påverkare av det som tidigare inte gett påverkan.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 014
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp