Oklar sjukdom på kattunge

hinderhopparen

Trådstartare
Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande erfarenhet. Hon bor tillsammans med en annan hona på 10 månader och de har tillsammans 3 olika modeller på kattlådor, pedantstädade.

I Januari slutade katten kissa och ut kom små små mörkrosa droppar. Fick akuttid hos veterinären som konstaterade att hon fått Ideopatisk cystit (inflammation i urinblåsan) och fick utskrivet metacam. Dagen efter fick hon sitt första löp så vi drog slutsatsen att det hörde ihop.

I mars kom det tillbaka igen så vi åkte ännu en gång på akuttid, en söndag. I samråd med veterinären fick vi utskrivet metacam ännu en gång istället för att gå vidare med undersökning, eftersom att metacam fungerat innan. Denna gång fick hon istället diarre efter två dagar så då slutade vi. Hon var bra i 2 dagar och igår 1/4 kom det tillbaka. Då värre än tidigare.
Åkte på ännu en akuttid och hon blev inlagd på dropp över dagen. De ultraljudade urinblåsa och njurar samt tog urinprov.

De kunde hitta kristaller (påbörjan till urinsten) i blåsan och kraftig inflammation.
Nu ska hon få sprutor var 8e timma i 3 dagar och blir det inte bättre efter det är det väldigt oklart vad vi ska gå vidare med. Vi kommer inte låta henne lida för våran skull om det inte hittar någon behandling.


Veterinärerna hade diskuterat henne på kliniken och ingen hade erfarenhet av detta på såhär ung katt. Speciellt inte innekatt som går på bra foder.

Hemgångsråden var att låta henne gå på magert kattungefoder och blötfoder/färskfoder tills det är helt bra.

Finns det någon här som har erfarenhet av samma/likande på UNG katt? Vad gjorde ni? Blev katten bra?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
932
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp