okoncentrerad hund

doleron

Trådstartare
vad kan man göra med en hund som är totalt obrydd om en när man är ute och promenerar.
kollar på allt och alla runt omkring och det är mycket mer spännande än att lyssna på vad jag säger.
grejen är den att han KAN gå fint, sitta när man ber osv osv, men bara när man har med godis, annars bryr han sig inte.

nån som har något tips?

kan ju tillägga att hunden är 2 år så det är ju ingen valp längre...
 
Sv: okoncentrerad hund

Jag skulle ställa mer krav kombinerat med att bli en roligare person. En resurs i hundens liv, den som tar intiativ till alla roliga saker. Spåra, söka, hoppa upp på saker, spexa, plötsligt hitta godis under en rot osv. Du är vägen till allt roligt, och när hunden förstår det kan du också kräva lite skärpning.
 
Sv: okoncentrerad hund

Gör lite oförutsedda saker, ändra riktning helt plötsligt, om du går på en större stig i skogen så vik in i skogen och låtsas att du ser ngt jättespännande!

Du kan i förväg lägga ut godsaker, sen går du där med hunden och "upptäcker" en massa skatter, hunden ser då dej som en spännande person som hittar på en massa kul!

Lycka till!
 
Sv: okoncentrerad hund

Förutom som dom tidigare har svarat dvs. var rolig, oväntad och intressant. Så kan jag säga en jätteviktig sak. Var inte för rolig då kommer hunden tröttna på tre millisekunder, utan var lite hemlig. Och om du vänder tvärt... släpa med dig hunden om den inte vill med och börja spring tills det slackar i kopplet... En ointresserad hund vänder sällan på en femöring och blir hyperintresserad... Det krävs lite tålamod. Man kan inte tro att allt går på en dag så i början kan man känna sig rätt så tråkig när man försöker vara rolig om du förstår vad jag menar...
 
Sv: okoncentrerad hund

Att var arolig behöver inte betyda att man hoppar upp och ner och flaxar med armarna, utan att vara en resurs för hunden betyder för mig mer att jag förser den med allt som är roligt. Hunden aktiveras via mig. Den får inte hänga och slänga i kopplet och nosa som den vill, utan ska vi nosa så nosar vi på det spår jag bestämmer, när jag bestämmer, slutar när jag bestämmer och får belöning när jag tar fram den.

Genom att alltid ta intiativ till de roliga aktiviteterna kan man också få en hund som vänder sig till en för att man ska ta intiativ till nåt kul.
 
Sv: okoncentrerad hund

svarar alla

tack för tipsen, har provat lite av det nu och det märks att han lyssnar bättre, men det tar väl ett tag innan man märker större skillnad.
har provat saker som att gå konstiga vägar, byta håll helt plötsligt, hoppa upp på bänkar man går förbi och lite annat
är roligt när man märker skillnad som sagt :)
 
Sv: okoncentrerad hund

Du har redan fått några tips, men även jag tänkte komma med ett...:)

Jag är personligen inte så positiv till tänket "du måste vara roligare/intressantare än omgivningen" för att din hund skall vilja vara med dej!

För mej handlar det mer om att ta reda på vad som "tänder" just min hund! Vilken upplevelse/handling/sak som gör att min hund säger "Yippie matte! Jag gör vad som helst för att vi ska brottas/du ska jaga mej/jag får jaga dej/vi bär en sak tillsammans/jag får kampa med en boll i ett snöre - eller vad det nu är som triggar MIN hund!
Det är så himla lätt att vi belönar hunden med det VI tycker är den bästa belöningen, medan hunden kanske egentligen gillar något HELT annat bättre.

Sedan drar jag ner på rasnings-rundorma MYCKET under en period och jobbar på hundens och min relation.
Mitt mål är att hunden ska anstränga sej för att VI ska göra saker tillsammans - för att den skall få komma i åtnjutande av MINA resurser - samt att den skall respektera de gränser jag sätter upp!

Genom att intensiv-träna detta så får man SNABBT resultat och kan börja ställa högre och högre krav på vad hunden skall göra för att nå sin "dröm-belöning".

Genom att "Gasa och styra" - skapa förväntan om kommande belöning och ge tydliga signaler på vad jag vill/förväntar mej - kan jag snabbt komma till en fas där jag kan ställa krav på hundens uppmärksamhet gentemot mej på ett mycket positivt vis!

Tuta och kör! :D

/Swat
 
Sv: okoncentrerad hund

låter som ett väldigt klokt tillvägagångssätt. skulle du kunna tänka dig att vara lite mer utförlig i hur man bygger en bra relation (har första hunden och är novis på allt vad träning och inlärning heter), och hur man sedan använder trigga-grejen i praktiken? (jag har hittat min hunds sådan... boll... vad som helst med boll :D) jag vill verkligen lära mig olika typer av approacher och hur man kan använda dem! blir det för mycket text får du jättegärna skicka ett pm istället :D
tacksam för minsta halmstrå av hjälp!!!! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 305
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 988
Senast: ako
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp