Okonomiyaki -ultimata receptet?

Milosari

Trådstartare
Nyss hemkommen från malmöfestivalen och fortfarande lyrisk över smaken. Rätten fick full pott av den lokala matkritikerguden och jag var (nästan) benägen att hålla med. Men det var verkligen galet gott för så lite pengar och nu vill jag göra det hemma.

Jag har provat någon gång och fått till bra konsistens på kålen men önskar tips på mjölsort, yay/nay till mosad silken tofu i smeten och vilka tillbehör är bäst? Hur får man tag på den där torkade fisken?
 
Nyss hemkommen från malmöfestivalen och fortfarande lyrisk över smaken. Rätten fick full pott av den lokala matkritikerguden och jag var (nästan) benägen att hålla med. Men det var verkligen galet gott för så lite pengar och nu vill jag göra det hemma.

Jag har provat någon gång och fått till bra konsistens på kålen men önskar tips på mjölsort, yay/nay till mosad silken tofu i smeten och vilka tillbehör är bäst? Hur får man tag på den där torkade fisken?

Jag äter det inte pga kan inte äta kål men fisken (som inte är tvunget att vara med, det finns ju en uppsjö av olika okonomiyaki) heter bonito och ingår också i dashi. Jag har aldrig sett flagad bonito (katsuobushi) i Sverige, jag har köpt min från UK. Det borde kunna gå att få tag på hos en välsorterad japansk butik här men jag har aldrig hittat någon.

Edit: Fanken, nu när jag googlade så kom det upp att det ska finnas hos Kryddlandet och Feskarn O_o Den sistnämnde hade också kombu :up:
 
Nyss hemkommen från malmöfestivalen och fortfarande lyrisk över smaken. Rätten fick full pott av den lokala matkritikerguden och jag var (nästan) benägen att hålla med. Men det var verkligen galet gott för så lite pengar och nu vill jag göra det hemma.

Jag har provat någon gång och fått till bra konsistens på kålen men önskar tips på mjölsort, yay/nay till mosad silken tofu i smeten och vilka tillbehör är bäst? Hur får man tag på den där torkade fisken?
Vet tyvärr inte hur man lagar det men den var sjukt god :d
 
Jag hade tänkt prova att laga den efter att ha läst om den i en bok. Men insåg att det var helt kört, för 50% av ingredienserna var sjukt svåra att få tag i och väldigt nödvändiga.

Men så såg jag nu plötsligt ett recept på ICA, som typ inte innehåller en enda av ursprungsingredienserna :p utom kål och ägg, men som verkar gott. Så jag ska prova, trots att det nog egentligen är en annan sak.

https://www.ica.se/recept/okonomiyaki-722536/

Det lustiga i det hela är att i början av sommaren när jag googlade kom det inte upp, utan bara japanska recept. Nu kom det på första träffen :D måste nått plötslig popularitet i Sverige.
 
Var det en restaurang från Sverige som hade det? :d

Jag har letat, men närmaste favorit-okonomiyaki har än så länge funnits i Berlin. Är helt klart beredd att åka till Malmö emellanåt. :angel: Lyckas inte få den bra själv heller (Fast förmodligen bättre än det där Ica-receptet. Ketchup??)
 
Jag hade tänkt prova att laga den efter att ha läst om den i en bok. Men insåg att det var helt kört, för 50% av ingredienserna var sjukt svåra att få tag i och väldigt nödvändiga.

Men så såg jag nu plötsligt ett recept på ICA, som typ inte innehåller en enda av ursprungsingredienserna :p utom kål och ägg, men som verkar gott. Så jag ska prova, trots att det nog egentligen är en annan sak.

https://www.ica.se/recept/okonomiyaki-722536/

Det lustiga i det hela är att i början av sommaren när jag googlade kom det inte upp, utan bara japanska recept. Nu kom det på första träffen :D måste nått plötslig popularitet i Sverige.
Jag har bara ätit okonomiyaki på en japansk restaurang här i stan, men jag tycker att Icas recept är jättebra! :)
 
Jag testade också den på Malmöfestivalen igår. Jättegod, nästan lika god som i Tokyo.
Angående recept för att göra själv så köpte jag med bentoflingor från Japan så det ska jag testa. Upplevde möjligen att den här var lite osalt?

I Tokyo åt jag på en restaurang där man fick smeta ihop sin okonomiyaki-smet själv och steka på ett litet stekbord man satt vid på golvet. Var tvungen att leta upp fotona! Det ser ut att vara ganska mycket lök i (smeten är i botten, sedan vitkål, ett ägg och så alla dessa grejer på toppen. Allt rördes ihop innan man började steka). Det är torkade miniräkor, kan varit de som gjort salt-umamismaken. Det röda tror jag är paprika? Och sedan verkar det vara fiskflingor även i smeten.
 

Bifogade filer

  • 274495D3-C066-4A12-826E-A37CBA58C0CF.jpeg
    274495D3-C066-4A12-826E-A37CBA58C0CF.jpeg
    265,4 KB · Visningar: 105
Och färdigstekta! Algerna ovanpå skakade man ut ur en kryddburk, som finfördelad torkad alg bara.
 

Bifogade filer

  • 15387125-A6AA-43D1-ACD9-1F7F2FF7DB3C.jpeg
    15387125-A6AA-43D1-ACD9-1F7F2FF7DB3C.jpeg
    277,6 KB · Visningar: 106
I det okonomiyakimjöl man kan köpa brukar det vara någon fiskprodukt för att ge sälta och umami. Det borde vara lättare att få rätt balans på det med den genvägen? Själva fluffet vet jag dock inte hur man får till.

Både såsen och majjon är ganska lätt att hitta i webbshoppar, tycker det är svårare att koka själv när man inte har smakreferenserna helt i huvudet (annars är det ju inga jättekonstiga ingredienser just i såsen).
 
Fick detta svar från Malmöfestivalen :

Hej NN! Visst är de smarriga de där japanska pannkakorna. Det är en Göteborgsaktör som står bakom men de gör annars mexikanskt, så enda chansen är nu på festivalen. Mvh Malmöfestivalen
 
I det okonomiyakimjöl man kan köpa brukar det vara någon fiskprodukt för att ge sälta och umami. Det borde vara lättare att få rätt balans på det med den genvägen? Själva fluffet vet jag dock inte hur man får till.

Både såsen och majjon är ganska lätt att hitta i webbshoppar, tycker det är svårare att koka själv när man inte har smakreferenserna helt i huvudet (annars är det ju inga jättekonstiga ingredienser just i såsen).
Jag har som sagt dashi hemma, men det är någon sorts pellets? Väldigt små men inget pulver. Kan det funka?

Och ja håller med om att man behöver ha någon sorts referens. Har gjort det några gånger men utan rätt tillbehör blir det inte rätt smakbalans och inte riktigt samma sak.
 
Jag har som sagt dashi hemma, men det är någon sorts pellets? Väldigt små men inget pulver. Kan det funka?

Och ja håller med om att man behöver ha någon sorts referens. Har gjort det några gånger men utan rätt tillbehör blir det inte rätt smakbalans och inte riktigt samma sak.
https://www.japancentre.com/sv/recipes/1-okonomiyaki-japansk-matpannkaka
Om man googlar finns det en uppsjö av försvenskade recept samt om du söker på engelska hittar du ett antal ickeförsvenskade. Bara att testa sig fram ;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp