Okopplad hund aggressiv

MyM

Trådstartare
hej! Jag har ett problem med min Grand Danois, som ni förstår är han en riktigt stor hund och väger nästan dubbelt så mycket som mig. Han är min lilla älskling och jättesnäll, vilket är typiskt för den rasen. Han är min första hund och nu har ett problem uppstått, eller har hållit i sig ett tag nu, och jag behöver hjälp att lösa detta..

Han kan gå jättefint i koppel vid min sida, sen är det som att han som en blixt från klar himmel blir helt utbytt. Han hoppar och bits i armar och händer (inte så det skadar, men det ser ju så illa ut, och har gett ett par blåmärken bara) och detta sker även framförallt när vi släpper han lös. Vi bor på landet och han får ofta springa lös här hemma, och ibland får han som ett dampryck och blir helt galen, han kan kuta iväg och 50m bort tvärvända och springa mot en i full hastighet och hoppa mot en och bita i luften och morra. Jag börjar bli rädd för honom och han lugnar sig inte vad jag än gör. Min svärmor som alltid varit lite hundrädd tar hand om honom när vi jobbar på dagarna och dom är bästa vänner, men hon blir jätterädd för honom när han blir så här. Vet inte vad jag ska göra.. Han stänger helt av öron och inget vi gör hjälper. Har testat att avleda honom och få han att fokusera på något annat, har testat att ryta till så han ska förstå att han gör fel, har testat att brotta ner honom och lugna honom, har testat att ignorera. Inget funkar. Hjälp mig :'(
 
Hur gammal är han? Det låter som tokryck snarare än aggressivitet. Hur aktiveras han?

Ja tokryck kan det gott vara, men han kan ju tyvärr göra mer skada än han förstår då han är så stor och stark. Han är 14 månader gammal, vi går några promenader om dagen för att rasta honom, sen får han springa lös mycket och busa. Det beror lite på väder, han tvärnitar i dörren om det regnar ute t.ex. Han kan bli sån här även om han varit väldigt aktiv på dagen så tror inte det är understimulans..
 
Och jag skulle vilja påstå att det är rastypiskt.Ta hjälp innan du har ett monster!

Åh, nu blev jag rädd.. Hur ska jag ta hjälp? Finns inga hundexperter häromkring.. De jag pratat med på brukshundsklubben tycker bara hans ras utvecklas sent och kommer bli mindre valpig med tiden..
 
Ja tokryck kan det gott vara, men han kan ju tyvärr göra mer skada än han förstår då han är så stor och stark. Han är 14 månader gammal, vi går några promenader om dagen för att rasta honom, sen får han springa lös mycket och busa. Det beror lite på väder, han tvärnitar i dörren om det regnar ute t.ex. Han kan bli sån här även om han varit väldigt aktiv på dagen så tror inte det är understimulans..

Jag menar självklart inte att han ska få fortsätta som han göra bara för att det eventuellt inte handlar om aggressivitet.

Tränar ni något alls, eller går han bara promenader? Att springa lös och busa lär honom inget värdefullt om självkontroll, gränser och acceptabla beteenden, det ger honom heller ingen egentlig sysselsättning. Att kuta runt och roa sig skulle jag snarare säga hissar upp de flesta unghundar. Nu är väl inte rasen direkt känd för att kräva särskilt mycket mental stimulans, men någonting tycker jag han borde sysselsättas aktivt med.

Men jag kan hålla med tidigare inlägg i tråden också, att vända sig till en tränare irl är sannolikt behövligt. Det funkar ju inte att du/ni är rädd för honom, ni behöver nog hjälp att få kontroll över situationen.

Till dess ni hittat någon som kan hjälpa er hade jag i alla fall dragit ner på lösspringandet rejält (frihet under ansvar, lyssnar han inte lös så är han inte lös) och börjat träna på behärskning och kontakt.
 
Ta kontakt med en tränare och aktivera även hunden mentalt. Finns ingen tränare så skriv in dig på någon brukshundsklubb och gå lite kurser. Att bara fysiskt röra på sig och stimulera sig själv med att springa lös är sällan tillräckligt. Din hund är ung. Han behöver träning, vägledning och mental stimulans. Om du inte ger honom något kul att sysselsätta hjärnan med kommer han hitta egna roliga saker för att få utlopp för sin mentala energi. Det är sällan vi ägare tycker det hundarna väljer göra är så kul.

Att brotta ner och hålla fast en hund är det sämsta man kan göra för tilliten. Avstå gärna från det. Det kan även sluta illa.
 
Jag menar självklart inte att han ska få fortsätta som han göra bara för att det eventuellt inte handlar om aggressivitet.

Tränar ni något alls, eller går han bara promenader? Att springa lös och busa lär honom inget värdefullt om självkontroll, gränser och acceptabla beteenden, det ger honom heller ingen egentlig sysselsättning. Att kuta runt och roa sig skulle jag snarare säga hissar upp de flesta unghundar. Nu är väl inte rasen direkt känd för att kräva särskilt mycket mental stimulans, men någonting tycker jag han borde sysselsättas aktivt med.

Men jag kan hålla med tidigare inlägg i tråden också, att vända sig till en tränare irl är sannolikt behövligt. Det funkar ju inte att du/ni är rädd för honom, ni behöver nog hjälp att få kontroll över situationen.

Till dess ni hittat någon som kan hjälpa er hade jag i alla fall dragit ner på lösspringandet rejält (frihet under ansvar, lyssnar han inte lös så är han inte lös) och börjat träna på behärskning och kontakt.
Vi har gått valpkurs och allmänlydnad steg 1 nu i vår och höst, sen har vi även börjat med blodspår vilket jag märker att han älskar. Jag försöker stimulera honom när jag är ledig, jag jobbar en del och vill inte ställa för höga krav på svärmor som passar honom att hålla på med aktiviteter.

Att ha honom lös med ansvar tror jag vi får bli bättre på då, han kan få ett ryck men sen blir han jätteduktig och kommer med överallt och har koll på vart jag är hela tiden, efter han sprungit av sig.. Men att aktivera honom istället för att leka kanske också är nåt att ha i åtanke då :) tack för dina tips! Jag önskar bara det fanns någon expert i närheten som skulle kunna träffa oss och se honom på riktigt..
 
Ta kontakt med en tränare och aktivera även hunden mentalt. Finns ingen tränare så skriv in dig på någon brukshundsklubb och gå lite kurser. Att bara fysiskt röra på sig och stimulera sig själv med att springa lös är sällan tillräckligt. Din hund är ung. Han behöver träning, vägledning och mental stimulans. Om du inte ger honom något kul att sysselsätta hjärnan med kommer han hitta egna roliga saker för att få utlopp för sin mentala energi. Det är sällan vi ägare tycker det hundarna väljer göra är så kul.

Att brotta ner och hålla fast en hund är det sämsta man kan göra för tilliten. Avstå gärna från det. Det kan även sluta illa.
Nä att hålla fast honom var bara något jag testade, känns som jag testat allt för att lugna honom. Inget jag håller på med annars. Vibbar gått två kurser på brukshundsklubben, mer än så har vi inte hunnit än :)
 
Vi har gått valpkurs och allmänlydnad steg 1 nu i vår och höst, sen har vi även börjat med blodspår vilket jag märker att han älskar. Jag försöker stimulera honom när jag är ledig, jag jobbar en del och vill inte ställa för höga krav på svärmor som passar honom att hålla på med aktiviteter.

Att ha honom lös med ansvar tror jag vi får bli bättre på då, han kan få ett ryck men sen blir han jätteduktig och kommer med överallt och har koll på vart jag är hela tiden, efter han sprungit av sig.. Men att aktivera honom istället för att leka kanske också är nåt att ha i åtanke då :) tack för dina tips! Jag önskar bara det fanns någon expert i närheten som skulle kunna träffa oss och se honom på riktigt..

Alltså, expert och expert, jag tycker i ärlighetens namn inte han låter så illa. Givetvis kan jag ha fel dock!

Att ni går kurser låter bra, att du försöker tänka på sysselsättning likaså. Jag skulle tippa att du kan komma långt genom att börja göra er vanliga träning mer fokuserad och utmanande. Inte nödvändigtvis mer tid, bara högre kvalitet. Lägg till självbehärskning på det så tror jag ni kommer väldigt långt.
 
Alltså, expert och expert, jag tycker i ärlighetens namn inte han låter så illa. Givetvis kan jag ha fel dock!

Att ni går kurser låter bra, att du försöker tänka på sysselsättning likaså. Jag skulle tippa att du kan komma långt genom att börja göra er vanliga träning mer fokuserad och utmanande. Inte mer tid, bara högre kvalitet. Lägg till självbehärskning på det så tror jag ni kommer väldigt långt.
Tack, jag försöker lägga så mycket tid jag kan på kurser och aktiviteter! Jag ska kolla lite på brukshundklubben om de har några tips på övningar och hur vi ska öva bättre!
 
Vi hade en dobermann på klubben här som gjorde något liknande i samma ålder. Men han gjorde det även när han var kopplad. Han gick på sin mattes armar/jacka och bet/drog/slet. Det slumpade sig vid ett kurstillfälle att vi kom samtidigt alldeles för tidigt till kursen. Jag satte min hund i bilen och sen tränade vi honom på ett sätt hon inte hade vågat innan. När han gick igång så sa jag till henne att stå nu bara alldeles stilla och vänd ryggen åt. Och eftersom jag stod vid sidan om och kunde dra bort honom vid behov så stod hon stilla. Det tog 10 sekunder första gången innan han kom på att det här var inte kul, min matte kämpar inte emot idag. Matte fick färre och färre, kortare o kortare påhopp och till slut slutade han helt med det. Så jag skulle säga ignorera, men se till att ha någon med dig som kan ta honom vid behov så du inte står där alldeles själv om han går helt överstyr. Det tar ett tag innan han fattar att du inte vill, så du har varit inne på rätt spår där med att ignorera. Brotta ner, skrika eller ryta är det sämsta du kan göra, då tycker han det är extra kul när du hakar på hans "lek".

Eftersom du har börjat med blodspår så gör som så att när du är ledig en dag så lägger du 2 olika spår och låter honom gå det ena spåret den dan. Nästa dag kanske du jobbar och då kan du prova att släppa på honom på det andra spåret. De ska kunna klara blodspår som är ett dygn gamla.
 
Jag sällar mig till skaran som uppmuntrar att söka hjälp av tränare/gå kurser. Jag har själv en stor hund (borzoi) som väger ca 40-45 kilo och där har det varit -vitalt- att han lärt sig att man håller sig på marken när man är runt människor. Att hoppa och flyga på folk är helt oacceptabelt när man är så stor så vida personen inte inviterar till att hoppa upp. Nu är ju GD också ofta i en helt annan viktklass än Borzoi och en fullvuxen GD kan med lätthet slå en vuxen människa till marken om den är på det humöret.

Ignoreringsmetoden är effektiv på många hundar, men som någon redan påpekat, så är det bra att ha en extra person med sig när man tränar det med stora hundar så att någon kan hugga tag i hunden om han övermannar dig helt. Är man inte så stor själv är ju risken att hunden väger mer än man själv gör, och då kan man få sig en rejäl omgång om det vill sig illa, även om hunden inte medvetet vill skada en.

Tycker du ska börja jobba med problemet så fort som möjligt, medan det fortfarande är "lindrigt". Risken är att om hunden lär sig att det är okej att hålla på så, och är givande, så kommer det att befästa sig ordentligt ju längre tiden går, och till slut står man där med en stor hund som är rent av farlig att hantera när den lärt sig att den kan använda sin kropp, tyngd och storlek för att få som den vill. En hund som lärt sig att den kan skrämma sin ägare och därigenom får göra som den vill är -inte- rolig att handskas med och kan vara rent av farlig.
 
Tack för era svar! Och tack dpmatte för tipset med blodspåret, då kan svärmor gå ut med han och spåra när jag jobbar :) ska jobba mer med att ignorera, gäller bara att bita ihop och ha tålamod.. Han fick en tokryck på promenaden tidigare idag och gå lät jag han hålla på och bara fortsatte att gå, när jag sen sa "nej" lugnt och fint så slutade han. Är nog som ni säger att han vill trigga igång mig..

När vi busar vanligt brukar det räcka att säga "nu är det slut" eller "nej nu är det bra" så slutar han, men vid dessa ryck stänger han helt av öronen..
 
Min unghund kan göra så när han är frustrerad (vill leka), jag ser det inte som något stort problem men då väger han bara lite drygt 17 kg och slutar när jag säger till.

Jag tror som de andra att de är bara att träna vidare och försöka ge hunden en uppgift som du sen kan belöna på ett tillåtet sätt. Det låter som en hund med en del driv så det kanske inte räcker med vardagslydnadsträning som träning, han kanske behöver svårare utmaningar. Spår är bra, personligen föredrar jag personspår då det är svårare för hunden men lättare för föraren. Andra enkla saker är att leta efter och apportera olika föremål, kan göras både inne och ute. Klickerträning om ni inte redan gör det. Försöka lära hunden olika tricks/övningar med hjälp av klickern, ex ställa sig med frambenen eller bakbenen på olika föremål (pall blir det väl till en så stor hund). 10 minuter intensiv träning med klickern delar på ett par minuter åt gången brukar göra de flesta hundar trötta i huvudet.

Angående att din svärmor ska "stimulera" hunden utöver promenader kanske det inte behövs om hunden verkligen får blåsa ut huvudet och gärna även kroppen en gång per dag. Med min unghund som kan bli rätt destruktiv och störig om han är understimulerad blir det värre om jag delar upp och tränar honom halvtrött flera gånger under dagen jämfört med om han får ett riktigt ordentligt träningspass i princip varje dag.

Träna in en brytkommando med hög belöningsförväntan kan kanske vara bra att göra om ni inte redan har gjort det.

Sen mognar han nog så småningom...
 
Jag säger som flera av de som svarat tidigare - det låter som busryck. Min storpudel har också sånna ryck men då hon är mycket mindre är det såklart inte lika jobbigt. Min tycker om att bära på saker och om man ger henne något att bära på så fokuserar hon på det, istället för att busa med mina armar. Gillar din att bära på saker?

Min är glad i att bära på pinnar eller vantar så oftast kan jag hitta något att ge henne. I bland slänger jag lite godis på marken istället, då söker hon efter det och släpper värsta busrycket.

Jag ser att mina lösningar kanske kan låta som mutor och det kanske kan vara ett problem om hunden börjar använda sitt beteende för att få saker. Min är som sagt inte lika stor som din och om hon blir för jobbig så tar jag tag i halsbandet och kopplar henne, men det kanske inte är något alternativ för dig...

Jag tycker iaf att det låter som att du är på rätt väg med kurser och att gå spår. Jag skulle tro att han kommer att lugna sig och sluta med de värsta rycken, men ni måste såklart ha det bra fram tills dess.

Förresten, om svärmor tycker det är läskigt just att han tar tag i armar och händer kanske man kan sätta på honom en munkorg på promenaden? Så att hon kan känna sig säker främst men det kanske kan få honom att vänja sig av med beteendet? Jag vet egentligen ingenting om användandet av munkorg så det kanske är en dålig ide, var bara en tanke som ploppade upp :)
 
hej! Jag har ett problem med min Grand Danois, som ni förstår är han en riktigt stor hund och väger nästan dubbelt så mycket som mig. Han är min lilla älskling och jättesnäll, vilket är typiskt för den rasen. Han är min första hund och nu har ett problem uppstått, eller har hållit i sig ett tag nu, och jag behöver hjälp att lösa detta..

Han kan gå jättefint i koppel vid min sida, sen är det som att han som en blixt från klar himmel blir helt utbytt. Han hoppar och bits i armar och händer (inte så det skadar, men det ser ju så illa ut, och har gett ett par blåmärken bara) och detta sker även framförallt när vi släpper han lös. Vi bor på landet och han får ofta springa lös här hemma, och ibland får han som ett dampryck och blir helt galen, han kan kuta iväg och 50m bort tvärvända och springa mot en i full hastighet och hoppa mot en och bita i luften och morra. Jag börjar bli rädd för honom och han lugnar sig inte vad jag än gör. Min svärmor som alltid varit lite hundrädd tar hand om honom när vi jobbar på dagarna och dom är bästa vänner, men hon blir jätterädd för honom när han blir så här. Vet inte vad jag ska göra.. Han stänger helt av öron och inget vi gör hjälper. Har testat att avleda honom och få han att fokusera på något annat, har testat att ryta till så han ska förstå att han gör fel, har testat att brotta ner honom och lugna honom, har testat att ignorera. Inget funkar. Hjälp mig :'(
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 400
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 981
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp