Bukefalos 28 år!

B

Bonzaij

visst är det förbjudet att ta en bild och lägga ut den på internet utan den som blivit fotograferats tillstånd?
 
Ja, i princip är det så.
Enda gången man kan låna bild/ljud/text utan speciellt tillstånd är såvitt jag vet om författaren/låtskrivaren/fotografen har varit död i mer än 75 år (det finns säkert en massa specielregler kring det också).

Bilder & text får bara kopieras för privat bruk. Du kan t.ex. skriva ut en bild och sätta upp på väggen, men om du lägger upp bilden på nätet har du publicerat den och det är olagligt.
 
ja, då va de så. men min kompis har inte varit död i 75 år :p men då vet jag.
 
Har för mig att det är så att om bilden är tagen på "allmän plats", typ ett torg eller dylikt, så har fotografen all rätt att publicera bilden. Då tillhör den fotografen och inte "objektet". Är man däremot schysst så frågar man först, eller förklarar vad man pysslar med. Folk kan ju bli lite misstänksamma om man smyger omkring och tar bilder på folk.. :)
 
är det vid en parkering när nationaldemokrater har tagit fotot på mina kompisar?
 
Om syftet är att håna eller registrera några specifika personer på bilderna så är det antagligen ett brott mot PUL.
 
enligt PUL är det inte rätt att publicera foton där personer på det kan bli identifierade - spelar ingen roll om det är allmänna, offentliga platser. det som SPELAR roll är om fotot ingår i ett konstverk eller i ett journalistiskt verk, då är det ok att publicera ändå, utan att först fråga personerna om lov. det svaret har i alla fall jag fått från "dem som vet", även om jag själv (och även de) tycker det är korkat. PUL är korkat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 090
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: swemale
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: annersia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp