H

Hannzo

Jag har min sköthäst från ridskolan på bete nu.
& det är en tjej som är där VARJE dag.
Hon förföljde oss igår.. :crazy: När vi gick upp till övre ladan, så gick hon efter. När vi gick ner, gick hon ner.. :crazy: Hon säger inte ett ljud. När vi satt i ladan ställde hon sig utanför o bara glodde in på oss.. :eek:
När jag cyklade förbi nyss så var hon inne i lilla hagen... Det går inga hästar där men det är en hage som hör ihop med stora hagen. Som man kan släppa in hästarna i..
Är det olagligt att gå in i en hage, om man inte känner nån/äger eller sköter nån häst där??

Hon är läskig... :crazy:
 
Fråga vad hon gör där? Vem vet hon kanske bara känner sig ensam men vågar inte ta kontakt.
Man får gå in i hagar så länge man inte stör djuren även fast man inte har något med hagarnas djur att öra.
 
Ni har aldrig slagit tanken att denna lilla tjej kanske älskar hästar över allt annat och försöker få kontakt med er?? :confused:
Hon kanske skulla bli värdens lyckligaste tjej om ni fråga henne om hon vill hålla i hästen medans ni borstar eller om hon vill borsta ena sidan!



Jag vet bara när man själv va liten och gick och ställde sig utanför hagar och klappade hästarna och gav dom lite gräs(som i övrigt fanns i stor skala inne i hagen med ändå) :D
 
men då skulle hon väl prata med dom?? det gjorde iaf ja när ja var liten.. tror ja hade typ 10 sköthästar samtidigt eller nåt... :D
 
Hur gammal är hon då ungefär och hur ser hon ut? Jag hade en tjej som följde efter mig förra sommaren.
 
Hon är typ 12 kanske? Ganska blont hår, som dig ungefär. Ser alltid sur ut.. eller hon varken ler eller ser sur ut. Samma min helatiden. :eek:
Visst får hon va där. men man undrar ju vad hon egentligen vill.. :crazy:
 
Erbjud henne att få borsta lite på hästen :idea: Hon vill säkert få hjälpa till och få vara nära hästen.
 
Jo, det kan jag erbjuda. Men hon verkar så skum.. men ska prata med henne imorn.
men hon är konstig. Hon hade varit där förra året också o påstått att hon kände nån där när hon inte ens gjorde det.. :crazy:
men vi får se vad hon säger imorgon. :idea:
 
bjud på din häst lite o fråga om hon vil lhjälpa, hon blir säkert uberlycklish! :d
 
Haha, det är hon. Du kommer aldrig att bli av med henne.
Fråga henne inte om hon vill borsta eller nåt, då blir hon ännu drygare och går och ta in hästen själv sen. :crazy:
 
:crazy: Så hon har varit i vårat stall också eller? :crazy:
nej, har nog inte tänkt fråga henne det. Utan bara fråga henne vad hon gör där varje dag.. Hon är där oftare än vad alla andra som HAR häst där är.. :crazy:
 
Hon var i stallet förra sommaren. Ja fråga vad hon gör där.
 
men om det är ridskolehästar, så borde det väl inte vara några problem och låta henne rykta nån annan häst?! eller jag kanske har missuppfattat.. :confused: :)
 
Jo, men det e ju vi som hyr dom. O om hon nu är som dragonfruit_ säger så tänker jag INTE låta henne borsta.. :crazy:
 
När jag var liten var jag väldigt blyg. Vi bodde på vårt sommarställe hela somrarna och det fanns inte många barn i min ålder, de flesta var yngre. Dessutom bodde vi granne med en stugby så där stannade folk bara ett par veckor innan de åkte hem = jag hann aldrig lära känna någon av dem.

Jag brukade cyklar runt i samhället och åka och TITTA på hästar. Ibland såg jag de som ägde/skötte hästarna, men ALDRIG att jag vågat gå fram och fråga om jag fått borsta. Hade någon frågat mig så hade jag naturligtvis blivit jätteglad.

Jag tror inte att jag var ett dugg konstig, men blyg.

Att fråga om tjejen vill hjälpa till och borsta kostar ganska lite. Det är bara att förklara att DU är ansvarig för hästen och att hon gärna får hjälpa dig, men inte får hålla på med hästen när du inte är där för OM något skulle hända henne eller hästen så kommer du att hamna i klistret. Är man inte så gammal och van vid hästar så har man inte hunnit skaffa sig så mycket koll på vad man får göra och vad som inte är lämpligt. OM det nu var hon som tog in hästen förra året så var det kanske bara för att hon tyckte att den behövde borstas. Men jag tycker att du och dragonfruit verkar mer upprörda över att hon hade fräckheten att peta på hästen snarare än över riskerna att hon eller hästen kunde ha skadats om något hänt, så ni har kanske inte heller riktigt fått koll på vad som är väsentligt ännu...

Jag uppfattar det som om du inte har egen häst utan rider på ridskola men nu hyr en av ridskolans hästar över sommaren. Kanske minns du också hur det har varit de år du inte kunnat göra detta utan varit "hästlös" när ridskolan var stängd? Jag minns det mycket väl trots att det nog är 20 år sedan jag var i den situationen. Det kan inte vara så svårt att föreställa sig hur mycket en person kan längta efter att hålla på och pyssla med hästar. Att låta henne borsta och pyssla lite med hästen kanske gör stor skillnad för henne.

Och ja - jag brukar låta hästtörstande barn jag stöter på göra detta med mina egna hästar om situationen passar. För jag minns hur det var...Om någon av dem skulle få för sig att hämta mina hästar i hagen själva (vilket är oerhört osannolikt med tanke på att jag sällan stöter på sådana barn på hemmaplan, men rent hypotetiskt) så skulle jag naturligtvis bli arg och oroad och förklara för dem varför. Men man kan inte förvänta sig att ett barn på 11-12 år har full koll på situationen, speciellt inte om enda erfarenheten är från ridskola där de bara ser en del av hästhållningen. Hästarna står inne när barnen kommer och det kanske är helt ok att ställa ut i gången och rykta. Då är det inte alltid så lätt att fatta att det inte funkar likadant med icke ridskolehästar som går i hage o.s.v.

Anneli
 
På vilket sätt kan en tolvåring vara läskig???

Man behöver ju inte vara så misstänksam mot alla människor! Bara för att tjejen inte säger nåt betyder ju inte att hon är konstig eller så.

Prata med henne!
 
Egoist :mad: bara för att du hyr hästen så kan hon väl få klappa och eventuellt borsta lite, det kostar faktiskt inte dig någonting och hästen har säkert inget emot det heller.

Det är bara att tala om tydligt för henne att hon bara får göra det när ni är där och absolut inte själv gå in i hagen och hämta hästen.
 
men tänk om hon gör det ändå?? O sen när man säger till, springer hon kanske till mamma, o säger att man har varit taskig mot henne.. du kan ju aldrig bevisa att du har sagt att hon inte får göra dt.. om man inte har skrivit nåt kontrakt eller nåt... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 225
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp