Old enlish sheepdog...

Tettte

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som vet någon bra uppfödare som föder upp Old english sheep dog.

Jag hittar fler stycken uppfödare inte för de, men svårt att välja. De måste inte ha eller få valpar i år då det inte riktigt är aktuellt än då vi redan har två Sibirien Husky som redan kräver mycket motion.
Men den ena är pigg och så men börjar bli till åldern. Så jag tänkte att man redan nu kunde börja spana lite. Tillsaken hör att jag inte vet om sambon skulle vilja ha den rasen eftersom hundarna egentligen är hans och båda två är Husky...Men har man "lite kött på benen" så kanske man kan övertyga han ;)
Jag har velat ha en Old enlish sheepdog ända sedan jag var liten = visste då inte var rasen hette plus att jag redan hade häst och syrran ville ha hund då hon fick bestämma ras...Men tror att min familj tycker det är dumt val eftersom den kommer hamna i stallet ganska ofta...Alltså att det blir mkt jobb med att hålla rent pälsen när man kommer från stallet o så...
 
Sv: Old enlish sheepdog...

Finns ju inget som hindrar från att snagga hunden? :D

Och du kan ju googla på rasen, skumma igenom både svenska och englska sidor.
 
Sv: Old enlish sheepdog...

Kollade på genetica.se, det finns ingen spindeldiagram för rasen, altså är mindre än 30 individer beskrivna, det förstår man när man tittar på rasklubbens hemsida, inte många hundar som reggas.

Blev lite mörkrädd när jag läste detta:
"Men fr o m 1989 är det kuperingsförbud i Sverige och vad man än tycker om denna lag, så finns den och skall respekteras! För den som absolut inte kan tänka sig en OES med svans finns, än så länge, möjlighet att importera sin OES från andra länder."
En officiell rasklubb borde väl kunna utrycka sig lite smidigare på sin hemsida.

http://oess.nu/

Lycka till med dina planer, det var intressant att läsa om rasens ursprung o historik.
 
Sv: Old enlish sheepdog...

Nä men jag tycker det ser så himla härligt ut med pälsen när dom springer...
Men de lär väl va ett alternativ på våren när det är lerigt och blött...Om jag nu får skaffa den rasen för sambon...

Ja man tycker ju att rasklubben borde va lite smidiga i sin beskrivning, har varit inne på deras hemsida.
Ögade mest igenom de uppfödarnas hemsidor som finns på deras hemsida. Tänkte roa mig med att läsa
om rasen idag. Har läst lite grann men det var ett bra tag sedan...

Tack:)
 
Sv: Old enlish sheepdog...

Inte OES, men väl ett par Beardisar har jag känt som blev nerklippta på försommaren.
Den hemmaklippta såg totalt ut som en riktig luspudel som fastnat i en skördtröska.
De som trimmats på salong var sagolikt vackra o hade inget besvär alls av värmen, de var inte snaggade, utan det fans kvar fana på svansen o figurklippt ansikte/huvud, det märktes riktigt på dem att de ansåg sig själva skitläckra!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 236
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 412
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 817
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 098
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp