Old Mac´s

S

__Stilett__

jag har noll kunnande i såna där skor man kan trä på när man rider istället för riktiga skor.
vilka märken är bra? duger old mac´s eller får dom tex skav av dom? Hur vet man hästens storlek?

Finns det ngn sådan sko som man kan få typ broddar på och som man kan rida med på vintern på snö och is?

hur lång är livslängden ungefär om man säger att man rider ca 1 timme/dag, 5-6 ggr/vecka
 
Min sköthäst Mergur har använt sina old macs ca 5-6ggr i veckan i några veckor nu. Han har inte visat några tecken på skav. Han har lärt sig av/på-proceduren och han känns helt klart säkrare i sin gång med de på. Men deras enda nackdel är att det kan kännas klumpigt när man tränar, men om man tränar på gräsäng eller mjuk paddock kan man ju träna utan.
Jag hann rida med de över is några gånger, de är lite halkigare än med barfotahäst så man skall nog vara försiktig med de på om vintern. Hur du vet hästens storlek står på återförsäljarens hemsida och i deras katalog. Ett tips är att ställa hästen på ett ark papper o måla konturen, för hoven utvidgar ju sig när hästen lägger tyngden på.

Jag ger oldmac'sen fyra bananer av fem ;)
:banana: :banana: :banana: :banana:
 
det finns gamla trådar om sådant.
Old Mac's går inte att brodda. Garantin gäller i 6 månader.
Det finns även, bland andra:
Easy Boot
Swiss horse boots
Marquis horse boot

Det är svårt att specifiera livslängden. beror på så många saker! När jag köpte mina old mac's var det för att ha reservhjul ifall hon skulle få ont
Så jag använde de i början och kommer att vara tvungen att använda dem nu igen pga. en idiot till hovslagare som tunnade ur hästens sula :mad:
Men jag räknar med att kunna använda dem vid nödfall i flera flera år framöver! Jag rider alltså i vanliga fall helt barfota. Även på grus.
Så länge hästen blir korrekt verkad (återigen GROV pik mot min före detta hovslagare) så är det inga problem!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 040
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 105
Senast: Karminnie
·
Ridning Min unghäst har enligt hovslagaren fått kanonkvalite på hovarna,förr sprack dom bara och hade sig,men med korta perioder mellan...
2
Svar
24
· Visningar
5 386
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp