Olegitimerat besök, fotografering i hemmet?

Varför går man in och fotograferar hela någons hem och inte skadan? Du tycker det är helt ok? Skadan av i hallen, innanför ytterdörren, inte i sovrummen hos t ex tonårsdottern!
Tror ingen säger att det är ok, men därifrån till att det skulle vara brottsligt är det en lång väg.

Om han blivit tillsagd och fortsatt hade det (troligen) varit det. Jag förstår utsattheten i att inte kunna säga ifrån, men det förändrar inte uppsåtet hos någon som inte kunde förväntas känna till det.

Sen vet vi inte hur hans förhandsinformation och uppdrag såg ut, kanske hade det givits som "inspektera lgh, skada" eller liknande som inte tydliggjorde att det enbart gällde en specifik skada i hallen. Och då är det ju hyresvärden som klantat sig inte den som var i bostaden, precis som med att det inte aviserades i förväg.
 
Jag är inte jurist men jag tror det är svårt att driva det när personen släppt in, inte säger till att inte fotografera och inte ber fotografen lämna. Hade personen bett fotografen att lämna bostaden och hen inte hade gjort det finns det ju brott.

Jag förstår att det känns olustigt och att uppsägning är trist men kan personen få annan bostad? Det låter inget kul att bo hos en sån hyresvärd.
 
Rent krasst så hade nog inte TS bekanta kunnat neka hantverkaren tillträde till lägenheten vare sig hen velat eller inte om hen meddelat hyresvärden att det uppstått en vattenläcka. I sådana lägen kan hyresvärden kräva tillträda. Det är inte heller, rent generellt, olagligt att fotografera i någons lägenhet (så länge det inte handlar om kränkande fotografering, vilket det inte låter som i ursprungsinlägget).