Olika arbetssätt

Oregano

Trådstartare
Behöver er syn på saken. Två personer jobbar med exakt samma sak, men har tydliga egna ansvarsområden. Arbetsbelastningen kan variera, men i genomsnitt så har båda lika mycket jobb att göra. Jobbet är administrativt, tidvis stressigt, innehåller många moment med flera deadlines varje dag.

Det som skiljer sig mellan dessa personer är personlighet, förmåga (eller snarare behov) att planera och prioritera samt förmåga att ta på sig/inte ta på sig uppgifter som ligger utanför sitt ansvarsområde. Båda har lång erfarenhet inom yrket.

Den ena gör klart sina uppgifter snabbt och effektivt, ligger hela tiden före och planerar och prioriterar för att hinna till nästa deadline. Denna person får naturliga pauser och mår bra av ha kontroll på läget och hamnar sällan i stressiga situationer.

Den andra personen fungerar helt annorlunda. Denne gör bara klart det mest nödvändiga inför en deadline och gör resten efteråt, med resultatet att det nästan alltid är stressigt. Personen grottar dessutom gärna ner sig i sånt som egentligen är andra avdelningars ansvar. Telefonen används hellre än mail/chatt och det blir många minuters socialt snack varje gång. Den här personen har ca 5000 kr högre lön än den andra.

Resultatet är att person 2 jobbar säkert 50% mer ”effektiv” tid än person 1 och det är det chefen ser, inte vad som egentligen utförs.
Nu till frågan... Ska person 1 hjälpa person 2 när denne får tid över för att avlasta?
 
Jämförelse.

Någon betalar mig för att sopa stallgång. Är det OK för mig att välja sopsetet från städskåpet i huset eller måste jag använda den betydligt effektivare piasavakvasten?

Självklart ska jag använda det som ger bäst valuta för den som betalar. Att tillbringa 2 timmar med något som med rätt val tar 10 minuter är inte OK.
 
Behöver er syn på saken. Två personer jobbar med exakt samma sak, men har tydliga egna ansvarsområden. Arbetsbelastningen kan variera, men i genomsnitt så har båda lika mycket jobb att göra. Jobbet är administrativt, tidvis stressigt, innehåller många moment med flera deadlines varje dag.

Det som skiljer sig mellan dessa personer är personlighet, förmåga (eller snarare behov) att planera och prioritera samt förmåga att ta på sig/inte ta på sig uppgifter som ligger utanför sitt ansvarsområde. Båda har lång erfarenhet inom yrket.

Den ena gör klart sina uppgifter snabbt och effektivt, ligger hela tiden före och planerar och prioriterar för att hinna till nästa deadline. Denna person får naturliga pauser och mår bra av ha kontroll på läget och hamnar sällan i stressiga situationer.

Den andra personen fungerar helt annorlunda. Denne gör bara klart det mest nödvändiga inför en deadline och gör resten efteråt, med resultatet att det nästan alltid är stressigt. Personen grottar dessutom gärna ner sig i sånt som egentligen är andra avdelningars ansvar. Telefonen används hellre än mail/chatt och det blir många minuters socialt snack varje gång. Den här personen har ca 5000 kr högre lön än den andra.

Resultatet är att person 2 jobbar säkert 50% mer ”effektiv” tid än person 1 och det är det chefen ser, inte vad som egentligen utförs.
Nu till frågan... Ska person 1 hjälpa person 2 när denne får tid över för att avlasta?

Jag avviker nog i svaret och tycker att ja, det bör man göra om det ligger i företagets intresse. Om personen är mottaglig kan man tipsa om saker. Sedan är det en utmärkt sak att ta upp med sin chef, så bilden blir väldigt tydlig om hur det fungerar. Där bör man avstå från att lägga in värderingar om telefon vs Mail osv, och hålla sig till hur det påverkar resultaten i kvalitet, t

Jag tänker iofs inte för att ”avlasta” men för att få bättre resultat genomfört. Så om detta i sig gör att man får svårt att få ihop sitt eget arbete, bör man nog avstå.

Det är inte ok att bara stå och titta på när kollegan kämpar med tandborsten i timtal efter att man själv sopat med piassavakvasten på en halvtimme.
 
Kanske personerna kan byta tjänst / ansvarsområden? Är det som du beskriver ser ledningen det.
 
Så person 2 utför inte sina uppgifter i tid men har ändå 5000 mer i lön än person 1 som inte bara ska göra sina uppgifter utan också hjälpa person 2 :confused:
Löneförhållandet borde ju då vara det omvända :meh:
 
Det är inte ok att bara stå och titta på när kollegan kämpar med tandborsten i timtal efter att man själv sopat med piassavakvasten på en halvtimme.

Nej, men det är helt OK att gå vidare till annat som behöver göras, vilket inte ska få ligga efter för att en valt ett helt förkastligt arbetssätt. Det är inte helt sällan jag stöter på detta just för att få hjälp i slutet.
 
Behöver er syn på saken. Två personer jobbar med exakt samma sak, men har tydliga egna ansvarsområden. Arbetsbelastningen kan variera, men i genomsnitt så har båda lika mycket jobb att göra. Jobbet är administrativt, tidvis stressigt, innehåller många moment med flera deadlines varje dag.

Det som skiljer sig mellan dessa personer är personlighet, förmåga (eller snarare behov) att planera och prioritera samt förmåga att ta på sig/inte ta på sig uppgifter som ligger utanför sitt ansvarsområde. Båda har lång erfarenhet inom yrket.

Den ena gör klart sina uppgifter snabbt och effektivt, ligger hela tiden före och planerar och prioriterar för att hinna till nästa deadline. Denna person får naturliga pauser och mår bra av ha kontroll på läget och hamnar sällan i stressiga situationer.

Den andra personen fungerar helt annorlunda. Denne gör bara klart det mest nödvändiga inför en deadline och gör resten efteråt, med resultatet att det nästan alltid är stressigt. Personen grottar dessutom gärna ner sig i sånt som egentligen är andra avdelningars ansvar. Telefonen används hellre än mail/chatt och det blir många minuters socialt snack varje gång. Den här personen har ca 5000 kr högre lön än den andra.

Resultatet är att person 2 jobbar säkert 50% mer ”effektiv” tid än person 1 och det är det chefen ser, inte vad som egentligen utförs.
Nu till frågan... Ska person 1 hjälpa person 2 när denne får tid över för att avlasta?
Det här är ju en väldigt subjektiv bedömning av situationen. Jag antar att det är person 1 som gör bedömningen. Person ett gör sitt jobb mycket effektivt men tar inte ansvar utöver sitt arbete, det gör att personen mår bra och får sina arbetsuppgifter gjorda med marginal. Bra. Person två möter också sina deadlines men tar på sig mer arbete än vad som ligger i tjänstens egentliga ram. Jag kan tänka mig att chefens ser att personen gör just det, tar mer ansvar för hela organisationen än person 1.

Som svar, givetvis hjälper man varandra i en organisation om man har tid att göra det. Om man vill ha en löneförhöjning så är det ju en god ide att göra just det, göra det där extra som man inte måste.
 
Så person 2 utför inte sina uppgifter i tid men har ändå 5000 mer i lön än person 1 som inte bara ska göra sina uppgifter utan också hjälpa person 2 :confused:
Löneförhållandet borde ju då vara det omvända :meh:
Jo person två möter ju sina deadlines också, så hen gör sina arbetsuppgifter. Hen lägger bara längre tid på dom och gör en del efterarbete.
 
Jag förstår nog inte det där med att person 2 jobbar 50 % mer effektiv tid och det är det chefen ser? Chefen ser väl rimligen hur mycket resultat person 2 producerar? Om chefen också ser allt person 2 arbetar längre tid för att nå resultatet så kanske chefen tycker att det där "grottandet är värdefullt? Det vore väl värre om chefen enbart såg resultatet och trodde att personerna arbetade likadant?

Jag tänker också att om TS är person 1 så är sannolikheten ganska stor att bedömningen är subjektiv och inte hela bilden finns?

Jag tänker också att om person 1 vill ändra löneförhållandet mellan 1 och 2 är det en mindre god ide att klaga på att person 2 pratar för mycket i telefon och tänker på andra avdelningar och istället hjälper person 2. Och då gör det väldigt tydligt för chefen att behovet finns och vilken insats "hjälpandet" ger.
 
Det här är ju en väldigt subjektiv bedömning av situationen. Jag antar att det är person 1 som gör bedömningen. Person ett gör sitt jobb mycket effektivt men tar inte ansvar utöver sitt arbete, det gör att personen mår bra och får sina arbetsuppgifter gjorda med marginal. Bra. Person två möter också sina deadlines men tar på sig mer arbete än vad som ligger i tjänstens egentliga ram. Jag kan tänka mig att chefens ser att personen gör just det, tar mer ansvar för hela organisationen än person 1.

Som svar, givetvis hjälper man varandra i en organisation om man har tid att göra det. Om man vill ha en löneförhöjning så är det ju en god ide att göra just det, göra det där extra som man inte måste.
Självklart är det så, men det är också order från vår chef att vi SKA putta tillbaka sånt som är fel. Vi har inte resurser att göra andras jobb, utan det ska vara rätt när det kommer till oss. Nu funkar det inte riktigt så i verkligheten eftersom vi har deadlines att förhålla oss till.

Det handlar ju mycket om hur man är som person. Vi är väldigt olika som personer. Jag MÅSTE ha ordning och struktur för att trivas och må bra, medan det är mindre viktigt viktigt för den andre. Jag förstår hur du menar, men om vi nu har samma grundarbetsbörda och tydligt definierat vem som ska göra vad, känns det inte rätt att behöva bli kastad in i ett kaos som någon annan trivs med. Det innebär ju dessutom att mina egna arbetsuppgifter riskerar att bli försenade.
 
Självklart är det så, men det är också order från vår chef att vi SKA putta tillbaka sånt som är fel. Vi har inte resurser att göra andras jobb, utan det ska vara rätt när det kommer till oss. Nu funkar det inte riktigt så i verkligheten eftersom vi har deadlines att förhålla oss till.

Det handlar ju mycket om hur man är som person. Vi är väldigt olika som personer. Jag MÅSTE ha ordning och struktur för att trivas och må bra, medan det är mindre viktigt viktigt för den andre. Jag förstår hur du menar, men om vi nu har samma grundarbetsbörda och tydligt definierat vem som ska göra vad, känns det inte rätt att behöva bli kastad in i ett kaos som någon annan trivs med. Det innebär ju dessutom att mina egna arbetsuppgifter riskerar att bli försenade.
Ja alltså du hjälper ju såklart till i mån om tid dvs om du har tid över och sedan beroende på egen ambitionsnivå. Mår din kollega dåligt över sin arbetssituation?
 
Ja alltså du hjälper ju såklart till i mån om tid dvs om du har tid över och sedan beroende på egen ambitionsnivå. Mår din kollega dåligt över sin arbetssituation?
Självklart hjälps vi åt om det kniper, även om tid egentligen inte finns.

Jag tror tvärtom att hon gillar att det är fart, men upplever sig såklart ha massor av jobb och ibland stressad. Det är så lätt att bli överhopad om man kommer efter, det vet jag av egen erfarenhet, därför gör jag allt för att undvika det och istället skaffa mig marginaler.

Nu har jag fått indikationer på att hon tycker att man ska hoppa in och hjälpa till så fort man har en stund över och så vill inte jag jobba. Inte när vi har så tydligt uppdelade ansvarsområden och vi jobbar så väldigt olika.

Vår chef har väldigt dålig insyn i vad vi gör, hon ser bara att min kollega är mer stressad än jag, inte hur olika vi jobbar för att nå samma mål.
 
Kan du prata med din kollega om hur du upplever det? prata om de olika arbetssätten ? prata om att planera sitt arbete ? eller kanske prata med chefen om det ? om denne inte har så mycket insyn så kanske det är det som behövs?
 
På ett tidigare arbete jobbade jag och en kollega mitt emot varandra. Jag är ganska strukturerad och organiserad med ett behov av att ha en plan och framförhållning. Kollegan var raka motsatsen.
Hen släckte bränder för att hinna med deadlines, Fick efter det var gjort sätta sig och gå igenom och göra i mitt tycke merarbete. Hen hördes hela tiden vad hen jobbade med/gjorde
Mycket mer via telefon vilket sen innebar merarbete för att få ner det i skrift t.ex Upplevdes som superstressad ibland. (när jag är stressad blir jag istället tyst och försöker jobba på syns då inte utåt)
Hen hade också mer lön än mig pga av yrkeserfarenhet.

Gjorde hen ett sämre jobb än mig? Nej
Mådde hen dåligt av sitt arbetssätt? Nej
Drabbade det resultatet? Nej
drabbade det företaget negativt? Nej
Hjälptes vi åt om det var mycket att göra Ja.

Hade jag det lugnt så hjälpte jag gärna både henom och andra avdelningar som låg utanför mitt område.
Jag fick senare lönelyft. Nu år har kollegan gått in och tagit över som chef över större delen av företaget och det går alldeles utmärkt.

Alla är vi olika.
 
Självklart hjälps vi åt om det kniper, även om tid egentligen inte finns.

Jag tror tvärtom att hon gillar att det är fart, men upplever sig såklart ha massor av jobb och ibland stressad. Det är så lätt att bli överhopad om man kommer efter, det vet jag av egen erfarenhet, därför gör jag allt för att undvika det och istället skaffa mig marginaler.

Nu har jag fått indikationer på att hon tycker att man ska hoppa in och hjälpa till så fort man har en stund över och så vill inte jag jobba. Inte när vi har så tydligt uppdelade ansvarsområden och vi jobbar så väldigt olika.

Vår chef har väldigt dålig insyn i vad vi gör, hon ser bara att min kollega är mer stressad än jag, inte hur olika vi jobbar för att nå samma mål.
Men chefen borde väll veta hur många uppdrag ni har vardera? Jag vet inte vad du menar med har tid över? Jag antar att du inte sitter och rullar tummarna när din hög av uppdrag är klar?
 
På ett tidigare arbete jobbade jag och en kollega mitt emot varandra. Jag är ganska strukturerad och organiserad med ett behov av att ha en plan och framförhållning. Kollegan var raka motsatsen.
Hen släckte bränder för att hinna med deadlines, Fick efter det var gjort sätta sig och gå igenom och göra i mitt tycke merarbete. Hen hördes hela tiden vad hen jobbade med/gjorde
Mycket mer via telefon vilket sen innebar merarbete för att få ner det i skrift t.ex Upplevdes som superstressad ibland. (när jag är stressad blir jag istället tyst och försöker jobba på syns då inte utåt)
Hen hade också mer lön än mig pga av yrkeserfarenhet.

Gjorde hen ett sämre jobb än mig? Nej
Mådde hen dåligt av sitt arbetssätt? Nej
Drabbade det resultatet? Nej
drabbade det företaget negativt? Nej
Hjälptes vi åt om det var mycket att göra Ja.

Hade jag det lugnt så hjälpte jag gärna både henom och andra avdelningar som låg utanför mitt område.
Jag fick senare lönelyft. Nu år har kollegan gått in och tagit över som chef över större delen av företaget och det går alldeles utmärkt.

Alla är vi olika.
Precis exakt så är det här med!
 
Känner så igen problemet och jag har noll tålamod numera när andras brist på planering påverkar mig. Det som hamnar på min lott mot min vilja pga detta (jag jobbar skift tex så det är ju bara att bita ihop och fortsätta där skiftet innan slutat) utför jag såklart men jag stressar inte en sekund och låter det inte påverka mina raster och är tydlig till min chef med problemen.

Jag är själv väldigt engagerad i förbättringsarbete och lägger mycket tid och energi på att förenkla och förbättra rutiner just för att det ska bli enklare för alla att jobba smart. Men det stör mig faktiskt som fan när folk tror de kan slöa under lugna stunder under dagen och sedan inte hinner med när det är intensivare pga de inte förberett ett skit. När jag i samråd med alla tom skrivit mycket tydliga punktlistor över vad som ska göras när för att allt ska flyta på hela dagen.

Jag upplever att det är någon liknande orättvisa du beskriver?
 
Men chefen borde väll veta hur många uppdrag ni har vardera? Jag vet inte vad du menar med har tid över? Jag antar att du inte sitter och rullar tummarna när din hög av uppdrag är klar?
Det är inte alls säkert att en chef har insyn i medarbetares arbetsuppgifter eller ens är medveten om arbetsbelastning eller vilka krav som ställs på en viss typ av tjänst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 791
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 040
Senast: Klara
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp