Olika arbetssätt

Håller med i det du skriver, om att folk är olika och alla behövs.
Men just texten ovan håller jag inte med om! Möjligtvis om du hade skrivit att DU tyckte det var mer effektivt att ringa ;) Jag är en person som har väldigt svårt att prata i telefon, både att jag tycker det är jobbigt och att jag har svårt att komma ihåg det som sas. För mig är det mycket mer effektivt att maila eller på annat sätt kommunicera i skrift. Så snälla, uttryck inte åsikter som sanningar.

Hade en kollega på mitt förra jobb som var hemsk med det, jag kunde skicka mail där jag bad hen att maila tillbaka och inte ringa, fem minuter senare ringde hen... Med anledningen att ”det är lättare”... Varför ska den personens behov av att ringa trumfa mitt behov av att INTE ringa?
Jag håller med. Jag gillar inte heller att ringa, ffa inte till nya personer. Nu känner jag de flesta jag behöver kontakta, så det är inget problem så.

Jag tycker det är beroende på situation vad som är mest effektivt. Behöver jag ha svar på en enkel fråga som inte är akut, jag mailar en kort fråga och går vidare med andra uppgifter. Behöver jag ha svar ganska omgående använder jag chatten. Behöver jag diskutera något så ringer jag, då är chatt och mail för långsamt.
 
Någon av er är inhyrd resurskonsult eller? I så fall har ni ju inte samma anställningsform i grunden och det går inte att jämföra lönen rätt av.

Har ni ändå samma chef? Eller menar du med "chefen" arbetsledande, men ej lönesättande person?
Precis så.
 
Rent krasst som jobbat som väktare och då vart "konsult" på företag och haft en viss uppgift. Om jag är klar med mina uppgifter så får jag varken mer eller mindre i lön för att jag hjälper tex anställda på företaget. Min arbetsgivare får varken mer eller mindre betalt för mej för att jag gör fler saker än avtalat heller. Där heter det att ALLA extrauppgifter ska gå igenom arbetsledaren innan jag gör mer än jag är ålagd. Detta för att det självklart vid avtalens utgång ska gå att förhandla om priset för tjänsten väktarbolaget tillhandahåller.
Jag FÅR göra mer om jag vill MEN det sätter ju nästa väktare i "skiten" när denne inte vill tex och de som är vana vid att jag gör mer än jag ska "förutsätter" att vi hjälper till. (även därför det ska gå genom arbetsledaren då OM det ska göras ska skrivas in i våra instruktioner, så alla gör lika)

Så i mitt fall som "konsult" så skulle jag enbart hjälpa den andre personen om jag hade ybertråkigt. Att den inte hinner med är inte mitt "problem" då ligger felet hos företaget som beställt oss två som jobbar.

Nu kanske vissa tycker mitt exempel haltar lite men nej, väktaryrket är mycket mer serviceinriktat än många tror. Många sitter i receptioner, där man har tex flera receptionister och eller kontorister i direkt anslutning, som har exakt just olika arbetsuppgifter/arbetsområden och i många fall då även olika arbetsgivare då jag har väktarbolaget och den andre tex har företaget man sitter på som arbetsgivare. Men iom att vi sitter på samma företag tror de man kan göra som de andra på företaget …
 
Rent krasst som jobbat som väktare och då vart "konsult" på företag och haft en viss uppgift. Om jag är klar med mina uppgifter så får jag varken mer eller mindre i lön för att jag hjälper tex anställda på företaget. Min arbetsgivare får varken mer eller mindre betalt för mej för att jag gör fler saker än avtalat heller. Där heter det att ALLA extrauppgifter ska gå igenom arbetsledaren innan jag gör mer än jag är ålagd. Detta för att det självklart vid avtalens utgång ska gå att förhandla om priset för tjänsten väktarbolaget tillhandahåller.
Jag FÅR göra mer om jag vill MEN det sätter ju nästa väktare i "skiten" när denne inte vill tex och de som är vana vid att jag gör mer än jag ska "förutsätter" att vi hjälper till. (även därför det ska gå genom arbetsledaren då OM det ska göras ska skrivas in i våra instruktioner, så alla gör lika)

Så i mitt fall som "konsult" så skulle jag enbart hjälpa den andre personen om jag hade ybertråkigt. Att den inte hinner med är inte mitt "problem" då ligger felet hos företaget som beställt oss två som jobbar.

Nu kanske vissa tycker mitt exempel haltar lite men nej, väktaryrket är mycket mer serviceinriktat än många tror. Många sitter i receptioner, där man har tex flera receptionister och eller kontorister i direkt anslutning, som har exakt just olika arbetsuppgifter/arbetsområden och i många fall då även olika arbetsgivare då jag har väktarbolaget och den andre tex har företaget man sitter på som arbetsgivare. Men iom att vi sitter på samma företag tror de man kan göra som de andra på företaget …
Jag förstår din tanke och även om du och jag har helt olika befattningar så är det ändå samma.

Vissa här har skrivit att man ska hjälpas åt och ta tag i saker själv istället för att skicka tillbaka ärendet. Det blir inte heller bra på sikt. Vi har ofta återkommande, systematiska fel från samma håll och om vi bara rättar och rättar utan att de som gör fel inte får informationen och även ta konsekvenserna av sitt felande så blir det aldrig bättre på sikt. Det handlar inte alltså bara om snällhet och hjälpsamhet.

Ändå rättar jag dagligen de fel jag kan rätta. Större problem skickar jag tillbaka till rätt avdelning, även om jag många gånger skulle kunna lösa det själv. Tycker det är viktigt att rätt kompetens finns på rätt avdelning och att man i första hand prioriterar sina egna arbetsuppgifter istället för andras.
 
Jag förstår din tanke och även om du och jag har helt olika befattningar så är det ändå samma.

Vissa här har skrivit att man ska hjälpas åt och ta tag i saker själv istället för att skicka tillbaka ärendet. Det blir inte heller bra på sikt. Vi har ofta återkommande, systematiska fel från samma håll och om vi bara rättar och rättar utan att de som gör fel inte får informationen och även ta konsekvenserna av sitt felande så blir det aldrig bättre på sikt. Det handlar inte alltså bara om snällhet och hjälpsamhet.

Ändå rättar jag dagligen de fel jag kan rätta. Större problem skickar jag tillbaka till rätt avdelning, även om jag många gånger skulle kunna lösa det själv. Tycker det är viktigt att rätt kompetens finns på rätt avdelning och att man i första hand prioriterar sina egna arbetsuppgifter istället för andras.
Det kanske är där telefonsamtalen kommer in, det är väl ni som vet vad som ska kompletteras med och hur.
 
Det kanske är där telefonsamtalen kommer in, det är väl ni som vet vad som ska kompletteras med och hur.
Ja, beroende på om man bedömer att det går att lösas före deadline. Helt olika beroende på situationen. Men man bedömer situationen på olika sätt :D
 
Jag förstår din tanke och även om du och jag har helt olika befattningar så är det ändå samma.

Vissa här har skrivit att man ska hjälpas åt och ta tag i saker själv istället för att skicka tillbaka ärendet. Det blir inte heller bra på sikt. Vi har ofta återkommande, systematiska fel från samma håll och om vi bara rättar och rättar utan att de som gör fel inte får informationen och även ta konsekvenserna av sitt felande så blir det aldrig bättre på sikt. Det handlar inte alltså bara om snällhet och hjälpsamhet.

Ändå rättar jag dagligen de fel jag kan rätta. Större problem skickar jag tillbaka till rätt avdelning, även om jag många gånger skulle kunna lösa det själv. Tycker det är viktigt att rätt kompetens finns på rätt avdelning och att man i första hand prioriterar sina egna arbetsuppgifter istället för andras.

Jag håller delvis med dig om att i upplägg med att handla upp på lägsta pris för resurskonsultfirmor ger en bieffekt att vara hårdare med vad som är enligt spec och inte. Det är också en av den viktigaste kritiken jag har mot att vara beroende av den typen av resursupplägg i verksamheter som inte går att speca exakt.

Men det som har framkommit i tråden nu har ju också gett förklaring till varför det ser ut som det gör med lön osv. Vet inte om du själv fortfarande tycker att det är konstigt? Du är ju då anställd av en firma som vill att du inte gör mer än nödvändigt, och har troligtvis själva behövt lägga sig lågt i sitt pris till din arbetsgivare och efter att de har tagit det som behövs för firman så blir det mindre kvar till din lön.

Det du kan göra om du vill höja din lön i detta fall är att söka anställning på den arbetsplats du är, men då kommer du också förväntas ta ett större ansvar för avdelningens resultat och inte bara ditt eget. Beroende på avtal och kund så kan det ibland också finnas en möjlighet att göra ett riktigt bra jobb hos kunden, så att de är villiga att höja ditt timpris vid förnyat avtal, men det går inte för alla kunder (t ex LoU-verksamheter) och det brukar främst vara aktuellt för mer seniora konsulter eller väldigt gröna som visar framfötterna.
 
Ja, beroende på om man bedömer att det går att lösas före deadline. Helt olika beroende på situationen. Men man bedömer situationen på olika sätt :D

Har ju inte så mycket information om vad det handlar om, men det låter på dig som att du prioriterar tidshållning väldigt högt, och allra helst att leverera innan deadline. Har du fått det uttalat, att leverans så tidigt som möjligt är det som är högst prioriterat? Ibland kan det ju också vara så att det är bättre med en leverans 1 minut för sent, men till bättre kvalitet, än att leverera 10 minuter för tidigt men då hoppa över kvalitetsförbättring pga att det inte hanns med.
 
Har ju inte så mycket information om vad det handlar om, men det låter på dig som att du prioriterar tidshållning väldigt högt, och allra helst att leverera innan deadline. Har du fått det uttalat, att leverans så tidigt som möjligt är det som är högst prioriterat? Ibland kan det ju också vara så att det är bättre med en leverans 1 minut för sent, men till bättre kvalitet, än att leverera 10 minuter för tidigt men då hoppa över kvalitetsförbättring pga att det inte hanns med.
Jag gör allt för att undvika stress, faktiskt. Känns som att jag vill förklara mer än jag känner att jag kan göra, men jag buffrar tid för att ha utrymme för strul. För ibland strular det. Ibland löser man det på en kvart, ibland tar det många timmar och ligger man då i fas med allt annat och har ett invant effektivt och strukturerat arbetssätt så finns det utrymme även för större oförutsedda händelser.

Vid mycket hög arbetsbelastning är det jättelätt att hamna efter och på något märkligt sätt stiger arbetsbördan ännu mer då eftersom rutiner bryts, påminnelser kommer omedelbart från de som förväntar sig respons från oss. Jag gör allt för att undvika att hamna i det läget, medan t.ex min kollega inte störs nämnvärt av att jobba så varje dag.

För ett par år sedan var jag ytterst nära att gå in i väggen efter en längre period av en helt ohållbar situation. Det är säkert mycket därför jag är så rädd för att komma in i stressandet igen.
 
Jag gör allt för att undvika stress, faktiskt. Känns som att jag vill förklara mer än jag känner att jag kan göra, men jag buffrar tid för att ha utrymme för strul. För ibland strular det. Ibland löser man det på en kvart, ibland tar det många timmar och ligger man då i fas med allt annat och har ett invant effektivt och strukturerat arbetssätt så finns det utrymme även för större oförutsedda händelser.

Vid mycket hög arbetsbelastning är det jättelätt att hamna efter och på något märkligt sätt stiger arbetsbördan ännu mer då eftersom rutiner bryts, påminnelser kommer omedelbart från de som förväntar sig respons från oss. Jag gör allt för att undvika att hamna i det läget, medan t.ex min kollega inte störs nämnvärt av att jobba så varje dag.

För ett par år sedan var jag ytterst nära att gå in i väggen efter en längre period av en helt ohållbar situation. Det är säkert mycket därför jag är så rädd för att komma in i stressandet igen.

Enligt mej har du ju redan svarat på din fråga själv i dina svar.

Ska du hjälpa din kollega - nej ,
varför ? Du har inte samma lön eller ens löneanspråk som den andre personen. Ni har inte ens samma arbetsgivare så lönen är i ditt läge ett "ja det går att förhandla om men inte säkert det gör någon skillnad".
Om det sen kommer från företaget som du arbetar för att de undrar varför du inte hjälper till meddela att du har att göra och de få pauser du får när du hinner före "deadline" behöver du för att "andas ut" innan nästa deadline. Om du ska stressa för att den andre tar mer tid på sej så är det som sagt företagets problem.

Om det är du som är konsulten ska den ovan frågeställningen dessutom tas med DIN chef, inte med dej direkt. De som vill att du ska göra mer ska ta det med din chef och din chef ska säga till dej och du ska kunna svara varför eller varför inte du gör så … (återigen en avtalsfråga oftast)
Visst är man obekväm som konsult finns risken att man flyttas till annan arbetsplats.

Jag förstår inte de som ser den andre som en "bättre" medarbetare. Jag förstår klockrent "ringer hellre än mailar" MEN det är en social fälla... Som ibland ger mer "snack än verkstad" och kan man inte hålla nere snacket så ska inte andra lida för att den pratar mer i telefon än jobbar.
 
Ni har ju inte samma jobb då. Inte samma organisation , inte samma lönesättande chef. Jag förstår inte varför du överhuvudtaget bryr dig. Jag antar också att du är resurskonsult. Gör ditt jobb då. En ansvarig tjänsteman som sköter sitt jobb och är kanske navet i hela företaget är något annat än en konsult. Väsentligt större ansvar, vi vet inte de där samtalen kanske får hela produktion att rulla.
 
Ni har ju inte samma jobb då. Inte samma organisation , inte samma lönesättande chef. Jag förstår inte varför du överhuvudtaget bryr dig. Jag antar också att du är resurskonsult. Gör ditt jobb då. En ansvarig tjänsteman som sköter sitt jobb och är kanske navet i hela företaget är något annat än en konsult. Väsentligt större ansvar, vi vet inte de där samtalen kanske får hela produktion att rulla.
Jag är inte konsult, utan fast anställd tjänsteman sedan många år.
 
Jag är inte konsult, utan fast anställd tjänsteman sedan många år.

Då skulle jag ta på mej mer endast om chefen uttryckligen kom och undrade inte annars. Nu tror du konsulten är mer poppis hos din chef (?) men du får väl då om han påpekar något mena på att om konsulten bara höll nere sina telefonsamtal så skulle hen hinna med sina deadlines hen med.
Så får din chef ta det med konsulten.
 
Jag är inte konsult, utan fast anställd tjänsteman sedan många år.

Dina svar utelämnar väldigt mycket information. Om det är för att inte röja anonymitet - fine, det skälet förstår jag helt och vi får då försöka svara så gott det går. Men om det ligger i linje med din personlighet att endast göra det minsta möjliga vid varje tillfälle så tror jag du når bättre resultat i dina relationer med omgivningen om du anstränger dig lite mer, så blir det inte så många missförstånd och omtag på vägen.
 
Jag gör allt för att undvika stress, faktiskt. Känns som att jag vill förklara mer än jag känner att jag kan göra, men jag buffrar tid för att ha utrymme för strul. För ibland strular det. Ibland löser man det på en kvart, ibland tar det många timmar och ligger man då i fas med allt annat och har ett invant effektivt och strukturerat arbetssätt så finns det utrymme även för större oförutsedda händelser.

Vid mycket hög arbetsbelastning är det jättelätt att hamna efter och på något märkligt sätt stiger arbetsbördan ännu mer då eftersom rutiner bryts, påminnelser kommer omedelbart från de som förväntar sig respons från oss. Jag gör allt för att undvika att hamna i det läget, medan t.ex min kollega inte störs nämnvärt av att jobba så varje dag.

För ett par år sedan var jag ytterst nära att gå in i väggen efter en längre period av en helt ohållbar situation. Det är säkert mycket därför jag är så rädd för att komma in i stressandet igen.

Med historik av utbrändhet gör du helt rätt i att vara försiktig med att pressa dig över din gräns. Om resultatet av det är att du är mer stresskänslig och behöver mer pauser än din kollega, och som dessutom lyckas stretcha sig till att lösa lite i gränslandet på vägen också, är det dock inte helkonstigt om din kollega uppfattas vara en "bättre" tillgång för verksamheten. Om man nu ska ställa er mot varandra, jag föredrar ju att i första hand se resultatet från en avdelning som något som berör alla som bidrar till det, men nu spinner jag vidare på att du själv ser er som självständiga enheter som endast ska bry er om ert eget.

Men fördelen för dig är ju då, om jag uppfattar dig rätt denna gång, att det är du som är den anställda och det är den andra som är inhyrd, att du har din lönesättande och arbetsmiljöansvarige chef som din arbetsledare? Eller åtminstone hos samma arbetsgivare? Då finns det betydligt bättre chans för dig till en bra dialog om hur du vill utvecklas inom ditt arbete, på ett hållbart sätt, framöver.
 
Jag gör allt för att undvika stress, faktiskt. Känns som att jag vill förklara mer än jag känner att jag kan göra, men jag buffrar tid för att ha utrymme för strul. För ibland strular det. Ibland löser man det på en kvart, ibland tar det många timmar och ligger man då i fas med allt annat och har ett invant effektivt och strukturerat arbetssätt så finns det utrymme även för större oförutsedda händelser.

Vid mycket hög arbetsbelastning är det jättelätt att hamna efter och på något märkligt sätt stiger arbetsbördan ännu mer då eftersom rutiner bryts, påminnelser kommer omedelbart från de som förväntar sig respons från oss. Jag gör allt för att undvika att hamna i det läget, medan t.ex min kollega inte störs nämnvärt av att jobba så varje dag.

För ett par år sedan var jag ytterst nära att gå in i väggen efter en längre period av en helt ohållbar situation. Det är säkert mycket därför jag är så rädd för att komma in i stressandet igen.

Har du fått direktiv om att tiden är viktigaste faktorn för leveransen? Din chef ska kunna svara på vad som är viktigast, att leverera före deadline eller att leverera med hög kvalitet (och hur ni då ska lösa att allt inte hinns med). Nästan alltid är det en prioritet mellan tid, kostnad och kvalitet, och det kan inte läggas på medarbetare att alltid lyckas till max på inom alla faktorer.
 
Har du fått direktiv om att tiden är viktigaste faktorn för leveransen? Din chef ska kunna svara på vad som är viktigast, att leverera före deadline eller att leverera med hög kvalitet (och hur ni då ska lösa att allt inte hinns med). Nästan alltid är det en prioritet mellan tid, kostnad och kvalitet, och det kan inte läggas på medarbetare att alltid lyckas till max på inom alla faktorer.

På randen av ämnet;
Inom teknikutveckling är det magiska ordet att i första hand förändra/begränsa omfattningen i prioritetsordning/värde. Vilket alltid inträffar, så det bygger man hela processen kring och arbetar löpande med att omdefiniera. Så prioriteringsgrunderna brukar bli innehåll, tid, kostnad, kvalitet. Mellan tid och kostnad brukar det pendla lite i ordning, beroende på förutsättningar.
 
Har du fått direktiv om att tiden är viktigaste faktorn för leveransen? Din chef ska kunna svara på vad som är viktigast, att leverera före deadline eller att leverera med hög kvalitet (och hur ni då ska lösa att allt inte hinns med). Nästan alltid är det en prioritet mellan tid, kostnad och kvalitet, och det kan inte läggas på medarbetare att alltid lyckas till max på inom alla faktorer.

Jag vill såklart inte lämna ut för mycket information om mina kollegor. Det är inget fel på dom, vi är bara olika.

Att jag gör så lite som möjligt stämmer inte. Jag gör det jag behöver göra för att lyckas. Jag vet att mina ”kunder” är väldigt nöjda med mig, att jag levererar korrekt i tid, och jag vet att även min chef är nöjd med mig. Får alltid mycket bra omdömen.

Vi ska leverera en tjänst på rätt sätt på rätt tid enligt våra kunders önskemål.

Stresskänslig? Nja. Jag stressar ofta, dvs arbetar under tidspress och tvingas ständigt omprioritera och tänka om för att hinna med rätt sak i rätt tid. Men det är inte stress för mig, utan det är kul. Men det får inte vara så hela tiden. När jag är klar måste det få vara lugnt en stund. Jag vet precis vad jag klarar av och jag har en hög stresstålighet, men jag vet också att närmar jag mig den gränsen har jag inga mer resurser att sätta in. Jag kan inte jobba snabbare eller effektivare än så och det är då jag känner att jag tappar kontrollen och det är då jag mår dåligt. Efter min nästan utbrändhet har jag iallafall mycket lättare att acceptera sånt som är utanför min kontroll. Jag försökte tidigare leverera perfekta resultat med orimliga förutsättningar och det gick såklart inte. Nu kan jag säga att jag inte lyckades pga något oväntat som hände som jag inte kunde påverka.

Jag har liksom bara ett stort behov att att så långt det är möjligt ha kontroll på mitt eget ansvarsområde. Jag hjälper gärna till, men då vill jag hellre helt och hållet överta ett ansvarsområde, inte regelbundet släcka hennes bränder som hon vill att jag ska göra. Det har jag sagt till chefen, så vi får väl se hur det blir.
 
Med tanke på den nya informationen om att person 1 är anställd på företaget och person 2 inhyrd konsult:

Frågan i TS bygger på en jämförelse mellan de två personerna i arbetssätt, arbetsbelastning, personlighet och vad chefen ser av respektive persons arbete, och inte minst lön. Allt sånt är irrelevant med tanke på att den ena personen är en anställd, och den andra en inköpt tjänst.

Däremot bör person 1 absolut inte göra person 2:s arbetsuppgifter utan att göra chefen uppmärksam på detta. Har ingenting med orättvisa eller ngt att göra utan enbart ekonomiskt. Att ha en inhyrd konsult är i regel dyrare per timme än att ha en anställd (oavsett vad konsulten sen får i lön av sin arbetsgivare). Att då låta egen personal göra konsultens arbetsuppgifter för konsultkostnad känns som en väldigt dålig idé.

Sen är det ju upp till chefen att avgöra om det är aktuellt att dra ner på konsulttimmarna, fördela om arbetsuppgifter eller annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp