Olika arbetssätt

Med tanke på den nya informationen om att person 1 är anställd på företaget och person 2 inhyrd konsult:

Frågan i TS bygger på en jämförelse mellan de två personerna i arbetssätt, arbetsbelastning, personlighet och vad chefen ser av respektive persons arbete, och inte minst lön. Allt sånt är irrelevant med tanke på att den ena personen är en anställd, och den andra en inköpt tjänst.

Däremot bör person 1 absolut inte göra person 2:s arbetsuppgifter utan att göra chefen uppmärksam på detta. Har ingenting med orättvisa eller ngt att göra utan enbart ekonomiskt. Att ha en inhyrd konsult är i regel dyrare per timme än att ha en anställd (oavsett vad konsulten sen får i lön av sin arbetsgivare). Att då låta egen personal göra konsultens arbetsuppgifter för konsultkostnad känns som en väldigt dålig idé.

Sen är det ju upp till chefen att avgöra om det är aktuellt att dra ner på konsulttimmarna, fördela om arbetsuppgifter eller annat.

Självklart ska detta med arbetsfördelning tas upp med chefen. Jag står dock fast vid att det vanligtvis inte är till ens framtida fördel om man rullar tummarna istället för att hjälpa en kollega, utan att ha fått detta okejat från chefen.

Men jag förstår inte längre frågan faktiskt. I TS utmålades det som ett problem, att den andra personens resultat värderas högre än @Oregano's arbete. Men nu är kontakten med chefen god och alla verkar vara nöjda, så då är det väl helt enkelt inget problem.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 134
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp