Olika bett frågor..

H

Hannzo

Vad är det för spec med t.ex bett med kopparinlägg?

& t.ex ett rakt tränsbett? Vad är det som är spec med ett rakt bett?

pessoabett? Vad används det till och varför?

Eggbett??

Är bara nyfiken vad alla är till för. :idea:
 
Koppar stimulerar salivutsöndringen och gör att de flesta hästar smaskar lite extra. En del ryttare uppger att hästar som haft tendens att bita sig fast och vara allmänt tråkiga och okänsliga i munnen blivit betydligt bättre med kopparbett (sprenger 3-delat, smala versionen).

Rakt tränsbett skall vara mildare då det inte nyper, min egen erfarenhet är att det är kasst att rida på.

Pessoa är bett med möjlighet att använda sig av två olika graders hävstångsstyrka också kasst att rida på.

Eggbett är en gammal kvarleva med många år på nacken och jag minns faktiskt inte om det fanns någon mer huvudsaklig princip annat än att det är fasta ringar.

Min egen åsikt och erfarenhet är att allt annat än tränsbett, två och tredelat, är...skit.

För att dra till med en generalisering så finns denna uppsjö av bett för att stimulera okunniga ryttare till att tro att deras hästar är kontrollerbara och går i rätt form.
I spetsen finner man först och främst hoppryttare som gillar knepiga bett som gör att de kan kontrollera hästen under hopppassen och få hästen att kröka på nacken under markarbetet.
En del ess använder även skarpa bett för att någon intalat dem att hästen hoppar bättre.

Hoppeliten använder gärna mycket skrot i munnen men det känns tryggare för de har oftast kunskap.

Detta går att jämföra med alla dessa hjälptyglar som gör livet surt för många hästar.
Att hantera och rida med hjälptygel kräver kunskap och den som har kunskapen behöver oftast inte hjälptygel :smirk:.

För den vanlige amatören som inte vill ha vanligt bett för de inte får stopp på hästen i hoppning eller i skogen så rekommenderar jag pessoa (med rakt gummibett) då det gör minst åverkan.

Den som vill använda hjälptygel....gör det inte.
Det finns inga genvägar bara senvägar.
Bettfreaks borde lägga pengar på att ta hjälp av någon istället.

Du fick lite mer att läsa än vad du bad om men jag var skrivsugen, sorry!
 
Koppar är det väl tänkt att hästen ska tugga mer på och att det ska smaka gott i hästens mun. Jag tycker det är bättre att hitta ett vanligt bett som hästen trivs på istället!

Ett rakt bett är den mildaste formen av tränsbett som de flesta hästar brukar uppskatta. Eftersom det inte viker sig i munnen och kan slå upp i gommen brukar hästarna gilla det.

Pessoabett vet jag inte varför det används då det är ett helkorkat bett eg. För att det ska fungera någorlunda måste man sätta på en kindkedja. Används väl för att man tror att man kontrollerar hästen bättre med ett sådant när den i själva verket vill komma undan obehaget i munnen. :smirk:

Eggbett är ett vanligt tränsbett fast med fasta ringar. Blir lite mer stabilitet med detta i hästens mun. En del gillar det, andra inte.

Är inget proffs men jag hoppas att du fick svar på dina frågor! :D
 
Tack för ett bra svar!

Vad används kandar till då?

Är det alltså bra att hästen smaskar o "tuggar" på bettet? Är helt okunnig i just sånt här.. :crazy:

Vad är bridong bett då?

Hittade ett konstigt bett på H**ks: Fullcheek?

Min ena medryttarhäst har ett bett med "kulor". Vad är det bettet till för?

O vad är D ringsbett till för?

Stigbett?
Pelham?

Många frågor. Men det e kul att veta. :crazy:
 
Kandar är eg ett steg närmare till att rida på bara stångbettet. Poängen är väl att man inte ska rida mycket alls på stången utan mest på bridongbettet.

Hästen ska suga på bettet, inte tugga.

Bridongbett är ett smalare (oftast) bett med mindre ringar som ska få plats i hästens mun tillsammans med stångbettet. Går att rida på som ett vanligt tränsbett.

Fullcheek = ingen aning.

Din medryttarhäst har antagligen ett Waterfordbett som har många brytpunkter. Milt men skarpt skulle jag vilja säga. En del hästar gillar att kunna leka med bettet mycket och på dessa är det bettet bra. Formar sig lite efter munnen. Kan inte så mycket om det bettet.

Ett D-bett blir det en pytteliten hävstångseffekt på men annars är det i stort sett som ett eggbett.

Stigbett är en konstig uppfinning som är till för att kunna kontrollera "vilda" hästar när man leder dessa.

Pelham är en stång kort och gott. Den raka går att använda antingen med två eller med en tygel och delta. Finns många olika modeller på denna som på alla andra bett!
 
Hej!
Okej, jo det är ett sådant bett hon har.
Förstår fortf. vad stigbettet är till för o HUR det används.. :crazy: Ser ju jättekonstigt ut. & ska det få plats i munnen? :crazy:

Tack för svaret!
 
Stigbettet använder du främst när du leder lite bråkigare hästar, t ex hingstar. Du stoppar den övre delen av bettet i hästens mun. Vi hade en riktig stark och stor rackare som var helt omöjlig att leda, drog iväg jämt! Men sen så satte vi på stigbettet och han gick lugnt som en filbunke, kunde hålla ihonom med två fingrar medan förut krävdes de två stora karlar ;) Har nog en större psykisk inverkan på hästen än att det är så mycket lättare att leda den.
 
å hej... här blev alla hoppryttare idiotförklarade...trevligt trevligt...
 
Titta på världscupen i hoppning och på många vanliga hoppträningar så är det mycket mer vanligt att se hoppryttare rida hästarna på skarpare bett och oftare bakom hand än dressyrryttare. Men det är en generalisering och stämmer såklart på långt ifrån alla så du behöver nog inte ta åt dig!
 
Ett fullcheckbett är ett bett med parerstänger, de kommer i alla dess former och varianter.

att generalisera hoppryttarvärlden med att säga att enbart de använder skarpa bett var det löjligaste jag hört på länge, hur många av sveriges dressyrryttare sitter inte tex och rider omkring på ett amerikanskt gags titt som tätt, de är lätt räknade kan jag lova, dessutom har de gett detta bett ett alldeles eget namn, "gå på tygeln bett" jag tycker väl att det säger allt.....

hörde av en av sveriges bästa tränare säga häromveckan att det bara finns en dressyrryttare i sverige som överhuvudtaget kan rida igenom en häst på ett riktigt sätt och vem det är kan nog de flesta räkna ut själva!

till er andra är det hetaste tipset briar.
 
näe du har väl rätt i det du säger... men samtidigt förstår jag inte riktigt isåfall varför det är ett måste att dressyrryttarna ska rida på kandar från och med en viss nivå... de borde ju vara så passs duktiga att de inte behöver det?! Sen så är det väl en hel del tjaffs om huruvida en korrekt form ska vara på en dressyrhäst??

jag tycker det är bra att man ska kunna rida en häst så okomplicerat som möjligt... om det innebär att rida hästen på ett mylerbett, kandar, pelham eller mikmar?! ...så visst!!
 
Ja det där med kandar kan man såklart ifrågasätta men just nu är det ju TR som reglerar det så då är det nog där man får börja prata ändring och den ideala formen finns det också många åsikter om.

Gäller först och främst att hitta ett bett som passar hästens mun. inte ett som man sätter på för att man inte orkar hålla hästen annars för då är det nog oftast nåt annat som är fel.
 
mm..asså egentligen är det ju väldigt konstigt... att i dressyr så får man inte rida på mycket olika bett...bortsett från den dressyr som rids i samband med fälttävlan...men varför är dressyren så himla speciell?? i hoppningen får du ju rida på i stort sett vad som helst....utom på ponny då.

självklart...
men det är stor skillnad på att man inte IDS hålla hästen om man har en stark häst, och att inte ORKA... visst jag är helt och hållet med på noterna att markarbetet är nyckeln till det mesta... men ibland hjälper inte det heller...

Dessutom anser jag, med det hära att man ser många toppryttare i hoppning i VC på TV som har alla möjliga olika sorters bett på sina hästar att det är lite felaktigt (observera LITE) att dömma dessa. Nu kan jag itne tala för alla (säger det redan nu) Men i många fall så är inte de betten som ryttarna har på tävling de betten som de rider med till vardags...alla är väl medvetna om att hästarna "personlighet" ofta förändras när de kommer ut på tävlingar.

Jag skulle personligen föredra att kunna rida en häst med så fina hjälper som möjligt istället för att rycka, slita å dra för att hästen inte lyssnar... skulle inte du??
 
DEt är klart att man vill ha ett bett som innebär att man inte vill slita coh dra och jag tror faktiskt att det är nåt fel på hästen (eller en själv) om man måste betsla på massor för att få det att funka. DEssutom passar inte alla hästar ihop med alla människor rent ridmässigt. Och är man ung, alltså barn, ska man definitivt inte sättas till en uppgift att rida en svår häst och klara det genom att sätta på ett skarpt bett.

Det ideala vore ju om alla kunde få sina bett utprovade av hästtandläkare och sen får man själv anpassa sig till att rida efter det bett som den ansåg lämpligt.

Och angående VC-ryttarna så är de ju väldigt rutinerade men ibland undrar man ju...

DEssutom, i allmänhet, så verkar bett variera med "modet". Ett tag var pessoabett jätteinne men det är ju totalt värdelöst.

Jag skulle kunna tänka mig att reglerna om bett vid tävling kommer att ändras i framtiden i takt med att kunskapken om hästens mun ökar men till stor del tycker jag att viss begränsning är bra, man tvingas då rida mer själv i stället för att "smita undan" med ett skarpare bett.
 
Kandar är ju en kombination av en bridong (smalare tränsbett med små ringar för att inte störa stångbettet) och stång. Man rider på bridongen och använderstången när man vill be hästen länga ut överlinjen de samlade rörelserna (piaff, passage o lite sådant).

Hästen ska som sagt suga lungt på bettet så det blidas lite skum i munnen. Det gör hästen när den accepterar bett/hand och börjar bli lösgjord, syns tydligt även om man rider bettlöst. Endel hästar tuggar dock mkt "av naturen" eller är störda på bettet.

Fullcheek: du vet antagligen hur det ser ut. Parerstängerna på sidan ksa göra det tydligar för hästenv att den ska svänga - trycker mot kinden om man drar i ena tygeln. Hindrar att bettet dras igenom munnen (om man drar hårt i ena tygeln). bra till unghästarn elelr hästar om fått ovanan att dra i väg (kan snabbt lära dem av med det genom att dra i ena tygeln utan att bettet åker igenom). Bettet ligger oxå stadigare vilket vissa hästar gillar.

Waterford är både mildt och skarpt. Milt för att hästen själv hkan forma det. Skarp eftersom det är många brytpunkter och inte slät yta oxå ofta för tjockt.

D-ringsbett ligger stadigare och har lite fullcheek effekt, inte lika lätta att dra igenom munnen och puttar lite på kinden.

Stigbettet fungerar som så att du sätter in övredelen i munnen. Då ser du oxå att "spetsen" som går inåt mitt mitten av ringen kommer hamna på tungan (rättare sagt den kommer ligga slätt mot tungan bakåt när du inte drar i tygeln). Drar du i tygeln vänds den nedåt och blir extremt skarp för häsen, inte många (hingstar oftast) som vill resa sig/dra i väg om man har sådan kraft.

Pelham har både träns och stång effekt. Rids med fördel på två tygalr och kan användas som "nödbroms". Dvs du rider poå tränstygeln tills du måste ha ngt skarpare och tar då i stångtygeln. Används med kindkedja och är snällare än pessoa då ett pessoa inte har ngn botten i tygeltaget.
 
Ja... de flesta har ju någon eller några tränare som de rider för och jag tycker att man ska rådfråga dessa innan man byter bett... de vet ju ändå mer än en själv...
men jag tycker fortfarande att man inte ska byta bett förränn man har försäkt med alla andra utvägar...

Nej man ska absolut inte sätta upp någon oerfaren på en svår och skarpt betslad häst... det är ingen bra kombination, man ska vara erfaren och säker i sig själv och som ryttare och veta att man klarar av att rida hästen på ett bra sätt med ett skarpare bett...

Har sett en del exempel på ryttare (i hoppningen) med starka hästar som sätter på ett väldigt skarpt bett...ta pelham till exempel... och inte råga på att dom inte klarar hästen för den är stark så har de fortfarande inte lärt sig att följa med hästen på ett ändamålsenligt sätt över hindren... utan hamnar hängandes i hästens mun :mad: det är förskräckligt att se på.

men i verkligheten... hur många kollar upp betten tillsammans med en hästtandläkare ??? klart det skulle vara det bästa men alla har inte möjlighet till det.

jag håller med om det där med mode svängen... man kan ockås se en likhet mellan olika tränare... en viss tränare här i närheten "älskar" att sätta på hästarna pelham... (dock bara väldigt rutinerade ryttare) sen har vi ju andra grejjer som pullarnosgrimman, förbygel (används trots att det kanske inte behövs) Ja äntligen verkar det som folk har förstått att pessoabettet var en av dom sämre uppfinningarna...

håller med dig på det sista också... man ska inte använda olika bett som genvägar utan som en sista lösning....
 
Vi kom nog av ämnet väldigt här men jag ska bara skriva en sak till om hästtandläkare, att jag tror att det kommer att´bli fler och fler inom några år och att tillgängligheten då ökar (bor också i Norrland och vet att det inte finns så mycket sånt här). Kunskapen kommer att spridas mer och mer och bli allmän så på så sätt har nog ryttarna bättre förutsättningar att hitta bättre bett då.

Det är ju inte så konstigt om hästen blir stark eller konstig i munnen eller vad det nu yttrar sig i om den får ont i munnen av bettet och ägaren inte märker det för att den inte ser inuti munnen. och det är det ju tyvärr rätt svårt att göra om man inte vet vad man ska titta efter och så.
 
ja en kraftig avstickare men ändå något vesäntligt :)

Ja jag hoppas verkligen att det blir så... för jag är mån om hästarna och vill ju att de ska ha det så bra som möjligt på alla vis... men i "mitt" stall där det sår ung. 65 privatägda hästar är jag 97 % säker på att ingen av dom har rådfrågat hästtandläkare ang. bett.
näe asså man vill ju gärna inte sticka upp armen i hästens mun utan munstege eller utbildning
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 092
Senast: tuaphua
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 015
Senast: Gimlan
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp