Olika bett storlek beroende på modell av bett?

Dopy

Trådstartare
Någon annan här som har olika storlek beroende på modell av bett?

När jag har vanligt rakt bett, tex 3-delat eller rakt så har min häst 11,5.
Men när jag har kimblewick eller pelham (rakt) har jag 12,5, för att har jag 11,5 blir det för tajt där man fäster sidostyckerna, dem fäst ju högre upp än vid vanliga bett. Så har jag 11,5 blir det ett konstant tryck där man fäster sidostyckerna, och bakom där går ju hästens tänder, så känns som det både gör ont och kan skada tänderna/att hästen kan bita sig i kinden.

Någon annan som har samma problem?
 
Det är ganska vanligt, att man behöver gå upp en strlk eller se till att böja ut den delen av bettet på såna bett för att inte trycka.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 981
Senast: Gimlan
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 962
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp