Olika borstar??

W

Wobbler

Jag har en annan fråga som jag skulle ha skrivit på min förra tråd men glömde...

Vad finns det för OLIKA borstar igentligen?
Många borstar har en massa olika namn så till slut vet man inte om det är en och samma borste eller två olika.

Jag skulle vilja veta vad alla olika borstar heter.
 
Här kommer mina definitioner av borstar, rätta mig ni som tycker att jag har fel...

Ryktborste (korthårig borste med rem för handen, används tillsammans med ryktskrapa)
Rotviska (borste med långa ganska hårda "hår", används för att borsta av hela hästen)
Mankborste (enligt min uppfattning en mjukare variant av rotviska men en del säger att mankborste är det samma som rotviska)
Rotborste (en borste med ganska korta, hårda hår, används framför allt för att borsta bort lera från hästens ben osv.)
Pannborste (liten mjuk borste som används till hästens huvud. Personligen är jag inte så förtjust i dessa borstar utan föredrar att använda en större borste med väldigt mjuka hår. Vet inte riktigt vad man kallar den typen av borste...)
Hovborste (liten, hård borste som används för att göra rent hovarna)
Piggborste (plastborste med små piggar, skall enligt många inte alls användas på hästar men min häst t ex tycker att det är jätteskönt (kliar göörskönt :D) att bli borstad med piggborste över hela kroppen)

kommer inte på fler borsttyper just nu...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
881
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Hellhound
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
440
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
783
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp