Bukefalos 26 år!

Olika borstar??

W

Wobbler

Jag har en annan fråga som jag skulle ha skrivit på min förra tråd men glömde...

Vad finns det för OLIKA borstar igentligen?
Många borstar har en massa olika namn så till slut vet man inte om det är en och samma borste eller två olika.

Jag skulle vilja veta vad alla olika borstar heter.

Här kommer mina definitioner av borstar, rätta mig ni som tycker att jag har fel...

Ryktborste (korthårig borste med rem för handen, används tillsammans med ryktskrapa)
Rotviska (borste med långa ganska hårda "hår", används för att borsta av hela hästen)
Mankborste (enligt min uppfattning en mjukare variant av rotviska men en del säger att mankborste är det samma som rotviska)
Rotborste (en borste med ganska korta, hårda hår, används framför allt för att borsta bort lera från hästens ben osv.)
Pannborste (liten mjuk borste som används till hästens huvud. Personligen är jag inte så förtjust i dessa borstar utan föredrar att använda en större borste med väldigt mjuka hår. Vet inte riktigt vad man kallar den typen av borste...)
Hovborste (liten, hård borste som används för att göra rent hovarna)
Piggborste (plastborste med små piggar, skall enligt många inte alls användas på hästar men min häst t ex tycker att det är jätteskönt (kliar göörskönt :D) att bli borstad med piggborste över hela kroppen)

kommer inte på fler borsttyper just nu...

Liknande trådar

Tjatter Nu när världen börjar återgå till det någorlunda normala, och jag kommer att få jobba hemifrån några dagar/vecka så kan jag troligen...
Svar
4
· Visningar
225
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur...
Svar
11
· Visningar
790
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
2 135
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
33
· Visningar
915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• När ska man gå tillbaka till jobbet?
  • Sälja mängder av NWT barnkläder
  • Vad gör vi? Del CLIV

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2022