Olika bredd på kanalen på samma modell!

Juli0a

Trådstartare
Efter att ha letat och letat, provat och provat så hittade jag ÄNTLIGEN en sadel som min känsliga häst verkar trivas bra i, nämligen en thorowgood t8 gp anatomic. Köpte en sprillans ny i söndags och har provat den flera gånger på hästen, dock bara ridit en gång i den. Idag upptäckte jag att kåpan lossnat på ett ställe och reklamerade den på en gång. Eftersom jag för länge sedan hade en griffin och älskade den och har ägnat mycket tid på Google och inte hittat något negativt med märket (utom personlig smak och tycke såklart) så väljer jag att tro att jag fick ett mådagsexemplar. Att få en ny var inga problem men nu när jag är hemma så märker jag att kanalen i sadeln är smalare än den första. Thorowgoods röda logga är utbytt mot en silverlogga, för kännedom.
I den första fick jag lätt plats med 4 fingrar, i den nya precis 3 fingrar. Kanalen breddar sig från bak till fram, men kan det verkligen skilja SÅ mycket på samma modell!? Är detta olikheter något man får räkna med?
 
Modeller kan ju fräschas upp och ändras utan att byta namn.

Sedan är det ju billiga sadlar och då får man kanske räkna med kvalitetsproblem.
 
Efter att ha letat och letat, provat och provat så hittade jag ÄNTLIGEN en sadel som min känsliga häst verkar trivas bra i, nämligen en thorowgood t8 gp anatomic. Köpte en sprillans ny i söndags och har provat den flera gånger på hästen, dock bara ridit en gång i den. Idag upptäckte jag att kåpan lossnat på ett ställe och reklamerade den på en gång. Eftersom jag för länge sedan hade en griffin och älskade den och har ägnat mycket tid på Google och inte hittat något negativt med märket (utom personlig smak och tycke såklart) så väljer jag att tro att jag fick ett mådagsexemplar. Att få en ny var inga problem men nu när jag är hemma så märker jag att kanalen i sadeln är smalare än den första. Thorowgoods röda logga är utbytt mot en silverlogga, för kännedom.
I den första fick jag lätt plats med 4 fingrar, i den nya precis 3 fingrar. Kanalen breddar sig från bak till fram, men kan det verkligen skilja SÅ mycket på samma modell!? Är detta olikheter något man får räkna med?
Äldre modeller i de flesta märken har oftast smalare kanal, nyare är bredare. Och många sadlar specialbeställs med olika kanalvidd beroende på hästens behov. Funkar inte nya sadel så påtala felet, och be dem kolla upp saken.
Alla ändringsbara sadlar har det problemet, att vidden baktill är samma även om vidden framtill ändras.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: fiaskrutt
·
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda...
2
Svar
25
· Visningar
4 704
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp