Olika dosering i receptet och enligt burken.

Shaggy

Trådstartare
Nu har jag fått Ventipulminet som Novan ska ha. Ett problem uppstod direkt vet har gett instruktioner att jag ska ge 2 dosmått 2ggr dagligen vilket är dosen till en 400 kg häst men Novan väger drygt 500 kg. Gissningsvis har veterinären tittat på henne och gissat att hon väger 400 kg (hon ser ut att göra det) och skrivit ut efter det. Hur gör jag ger jag enligt ordination eller ska jag öka dosen enligt förpackningen. Det känns ju dumt att ge för lite så att det inte hjälper men jag vill ju inte ge för mycket heller :confused:
 
Jag skulle ringt vet och frågat! De kan reagera på ventipulminet om det är för hög dos och det kan ju hända att vet startat på en något lägre dos än normalt för att minska risken för det, eller för att han bedömt att hästen inte behöver riktigt full dos.

JAG skulle ringa vet och fråga. Kan du inte få tag i vet nu iom påsken skulle jag ge den 'lägre' dosen (dvs vets dos) tills tisdag när du kan få tag i vet. Jag skulel INTE höja.

Jag har ett par ggr fått lägre dos på recept än vad som anges i FASS/i papprena/på förpackningen. En gång var det en feluppskattningen av vikten av vet, men de andra gångerna var det en tanke bakom, dvs det var meningen (Jag ringde ju och kollade)
 
Ok tack för råden. Jag ger den lägre dosen tills på tisdag (får inte tag i vet nu).
Det jag tycker är konstigt är att hon inte sa nåt ifall hon ändrade doseringen jämfört med instuktionen på burken.
 

Liknande trådar

I
Foder & Strö En bekant har en kallblodstravare som gått ner rejält i vinter. Det inköpte höet verkar ha ruskigt dåligt värde. Jag skulle gissa ner...
Svar
4
· Visningar
2 040
Senast: BuenoBull
·
Övr. Katt Nu har jag gett upp alla försök att hitta någon burkmat som är god nog att äta - ens utan maskmedel! Lägga tabletter i torrfodret tror...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: fjolltroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp