Olika exemkurer

S

Skuggabaldur

Min häst har börjat klia sig mer än förr på sommaren. Skulle kalla det lindrigt exem (inga sår eller nåt) då hon fick bronkit strax innan detta utbröt och det går ju hand i hand ibland.

Iaf så har hon ätit Breathe-Free (örtblandning) i några månader nu som förebyggande mot hostan och det har funkat hur bra som helst. Normalt kan hon ha små perioder då hon hostar till nån gång och när det är pollen i luften tycker hon det är lite jobbigt. Men nu har hon inte hostat en enda gång på jättelänge:).

Resonerade då som så att om hostörtmixen funkar så bra så borde jag prova örtblandningen mot kliande; Itch-Free.
Så jag köpte en låda idag, bäst att börja i tid. Men sen har jag funderat på Ökozon också. Det verkar ju väldigt bra och jag tänkte köpa det, men det har inte blivit av än.
Men vet någon här om man kan kombinera det med andra saker, som Itch-Free t ex.?
Eller ska jag prova örtblandning, kombinerat med smörjning med nåt bra medel och täcke i sommar och testa Ökozon nästa sommar istället?
Samma sak med Switch, kan det kombineras med Ökozon?

Ska tillägga att täcke ska hon ju självklart ha också vad jag än behandlar med.
 
Sv: Olika exemkurer

Hej har glömt bort vad är Ökoxon kan du förklara.

Vet ej om det är intressant för dig men jag drar några grejer som funkat bra för mina islandshästar.

Jag har provat diverse vad det gäller
eksem på islandshäst.

Det har varit lite olika.
Två somrar körde jag laser förebyggande på ny islandshäst det funkade bra samt bris i hagen. Behövde ej täcke då. Hade ej eksem då.

Året därpå var det så stark sol då fick jag skaffa täcke. Red tom med halsskydd pga stark sol. Och min jacka över baken svansen.
(Hade då ej tillgång till laser.)
Tog solkräm aloevera mm också.
Då hästen reagerade på solen.

På eksemhäst med rätt mycket kliande då
har jag smort torr hud med bla rapsolja tex och tvättat man svans med såpa.

Jag har på denna häst fått byta bete hon reagerade på bete med klöver och mådde dåligt fick sen skogsbete med bara lite äng och mådde bra.

Hö har hästarna fått som komplement till betet och mått bättre av det.

Mer sand och skugga och bris har varit bra hagar samt skog i hagen då.
Lite kullar och torrare kullar framförallt har varit bra.

Jag har gjort örtkurer och homeopatkurer både förebyggande och behandlande.

Jag har fått bra hjälp av homeopat och kinesiolog.

Jag har börjat ge calsiumcarbonat och magnesium för att hålla bra pH.

Jag ger rensande örter ex maskros och mycket nässla och även nypon som stärkande mfl.

Vad är för örter i den du har ? Jag har provat mycket örtampuller flytande just nu. Det är lättast för mig att köpa och ge just nu.

Vad har du för erfarenheter
av Switch ?
Tar det fästing ordentligt
knott mygg ??

Jag har funderat på att köpa det
vet att ena hästen har haft det förut.

Jag undrar om man fortfarande bör spraya lite ändå angående fästing tex även om man har Switch eller behövs inte det alls ??

Vet du nån bra långtidsverkande solkräm ??

Carina.
 
Sv: Olika exemkurer

Min häst har börjat klia sig mer än förr på sommaren. Skulle kalla det lindrigt exem (inga sår eller nåt) då hon fick bronkit strax innan detta utbröt och det går ju hand i hand ibland.

Iaf så har hon ätit Breathe-Free (örtblandning) i några månader nu som förebyggande mot hostan och det har funkat hur bra som helst. Normalt kan hon ha små perioder då hon hostar till nån gång och när det är pollen i luften tycker hon det är lite jobbigt. Men nu har hon inte hostat en enda gång på jättelänge:).

Resonerade då som så att om hostörtmixen funkar så bra så borde jag prova örtblandningen mot kliande; Itch-Free.
Så jag köpte en låda idag, bäst att börja i tid. Men sen har jag funderat på Ökozon också. Det verkar ju väldigt bra och jag tänkte köpa det, men det har inte blivit av än.
Men vet någon här om man kan kombinera det med andra saker, som Itch-Free t ex.?
Eller ska jag prova örtblandning, kombinerat med smörjning med nåt bra medel och täcke i sommar och testa Ökozon nästa sommar istället?
Samma sak med Switch, kan det kombineras med Ökozon?

Ska tillägga att täcke ska hon ju självklart ha också vad jag än behandlar med.

Jag har läst många trådar här på buke om exem o Ökozon verkar vara rena nyset! Läste nån artikel på nätet om ngn som analyserat innehållet och det var ju som sockerpiller och inget annat...:o

Jag tror du ska testa en sak i taget för att veta vad som är verksamt just på din häst. Jag har provat de flesta kurer mm här på buke och det enda som funkar på min häst är Nylanders hästkräm medan andra här har väldigt goda resultat med t ex Horsol som inte alls funkade på min.

Min häst får flytande linfröolja i förebyggande syfte o har fått det hela vintern. Täcke och installning under värsta knott tiden är en förutsättning.

Sen kan du prova Nostrilvet, läs mer här: www.hippovitae.se
har sett att det funkar bra på flera hästar!:banana:
 
Sv: Olika exemkurer

Jag skulle nog vara försiktig med att blanda för mycket preparat. Blir hästen bättre, vet du ju inte vad det var som hjälpte.
Jag har under ett par år gett linfröolja. I år har jag även börjat med Probimin. För övrigt får min eksemhäst ( och givetvis min andra än så länge eksemfria häst ) en balanserad foderstat med mycket grovfoder.
Men eksemtäcke, något spray som håller borta insekter. Någon salva mot klådan, jag anväder Nylander, vindskydd/ligghall eller installning när knotten är som värst. Det är väl det som är viktigast. Och att hålla pälsen ren. Tvätta regelbundet med något milt schampoo och skölj gärna med äppelcidervinäger.
Jag blandar egen insektsspray med citronellaolja, det blir mycket billigare.
 
Sv: Olika exemkurer

Där jag har min häst uppstallad använder dom Ökozon med mkt gott resultat. Bla en som fick en sista chans då exemet var så gravt att de tänkte att ta bort hästen. Idag skulle inte någon ens kunna gissa att den har exem.

Dock är det viktigaste täcke +installning när knotten är som värst och bra skötsel med tvätt av täcken och häst och ett bra insektsmedel.

Skulle inte våga blanda preparat då de kan bli för mkt eller slå ut varandra
 
Sv: Olika exemkurer

Vet inte mer om Ökozon än att det är olika medel man ger exemhästar. Man köper tydligen paket som innehåller schampo, salva, nåt att ge i maten mm. Om jag minns rätt.

Just nu minns jag inte vad det är för örter i antikliblandningen, men jag kan ju kolla. Jag är inte mycket för just homeopatgrejor och sånt, men tack för alla tipsen iaf:).

Switch har jag bra erfarenheter av när det gäller fästingar. Har haft hästen i 4 år hon har haft Switch varje sommar/vår och haft kanske 2 fästingar på hela den tiden. Om ens det. Vet inte hur det hjälpermot knott och sånt. Har ju ingen aning om hur hon hade mått om hon inte fått Switch'en... Men en gång när jag precis hällt på henne det och det fortfarande var vått, så kom det en broms och satte sig på henne. Rakt på den våta Switch'en. Den bara stendog:eek:! Tog inte ens en sekund. Då blir man lite rädd faktiskt, man undrar ju vad de har i det där medlet egentligen:crazy:.
 
Sv: Olika exemkurer

Tack för alla svar! Om ni hade varit jag, hade ni chansat på att prova Itch-Free kombinerat med kanske Nylanders eller nåt sånt då och regelbunden schamponering i sommar (och täcke självklart). Eller är det bättre att ta Ökozon som jag ändå vet och har hört om hästar som det funkat super på?

Nu har jag ju ett kilo örter som hon ska få, men sen när de är slut, är det för sent att sluta med dem och börja med Ökozon då? Blir nog i maj/juni - känns som att det är för sent då...
 
Sv: Olika exemkurer

Hej.

Att Ökozon skulle vara sockerpiller är kvalificerat skitsnack.
Ökozon funkar utmärkt på de flesta hästar som använder det och det är det många som kan skriva under på.
Och jag skulle inte blanda med Switch, framförallt inte med tanke på vad Switch innehåller. Använder ni Switch på er själva?
 
Sv: Olika exemkurer

Hej.

Att Ökozon skulle vara sockerpiller är kvalificerat skitsnack.
Ökozon funkar utmärkt på de flesta hästar som använder det och det är det många som kan skriva under på.
Och jag skulle inte blanda med Switch, framförallt inte med tanke på vad Switch innehåller. Använder ni Switch på er själva?

Jag säger inte att det är sockerpiller men jag skulle väldigt gärna se en analys på vad det innehåller....:angel:
 
Sv: Olika exemkurer

ökozon får ses som ett komplement till övrig vård för den som har råd.
har man skött hästen med allt vad det innebär så blir inte hästen bättre med ökozon.
många som börjar med ökozon smörjer och sköter hästen mycket bättre när dom följer instruktionerna än man gjort innan.
det är lite som bantningsmedel, funkar mycket bättre när man motionerar mer än vanligt och äter mer grönsaker.
sköter du inte hästen så hjälper inte ökozon.
så har det sett ut i vårt stall i alla fall.
det finns billigare salvor att köpa.
det finns inga universalkurer än så länge.
det som är absolut bäst för hästen är nogrann skötsel.
själv är jag överpedantisk med min pålle i exemtider och det har verkligen lönat sig.
nu var det något dom annonserade om i senaste islandshästen, har inte varit på den hemsidan än.
 
Sv: Olika exemkurer

Jag säger inte att det är sockerpiller men jag skulle väldigt gärna se en analys på vad det innehåller....:angel:

Saxat direkt från hemsidan;

Foderanalys Fodertärningar:
Kolhydrat: 85,0%
Råprotein: 11,0%
Växttråd: 4,2%
Råfett: 3,5%
Råaska: 5,8%
Kalcium: 0,9%
Råfosfor: 0,4%

Fodertillsats/kg:
Vitamin A,
20000IE,
Vitamin D,
20000IE
Vitamin E, 50mg

Råvaruinnehåll:
Majs, vete, veegluten, malda majsgroddar, vetemjöl, johannisbröd, asiatiskt vete, sojabönor, kalciumkarbonat, majsglutenfoder, vetekli, peruansk plantbark, vitlök, lök

Foderanalys Flytande Ökozon
Kolhydrat: 20,0%
Råprotein: 10,0%
Växttråd: 0,1%
Råfett: 0,8%
Råaska: 0,2%
Kalcium: 0,01%
Råfosfor:0,01%

Råvaruinnehåll:
Örtsaft, fruktättika, alkohol , honung, vitlök

Dessutom används följande produkter:
Moskitozon - insektsavvisande och mjukgörande kräm
Lazosan - mjukgörande och skyddande kräm
Kosmetozon - sårsalva
Schampozon - Schampo för början av kuren

En dyr behandling men vet många hästar som blivit i stort sett helt sympomfria. På min fungerar det dock inte...

/Geum_rivale
 
Sv: Olika exemkurer

Saxat direkt från hemsidan;

Råvaruinnehåll:
Majs, vete, veegluten, malda majsgroddar, vetemjöl, johannisbröd, asiatiskt vete, sojabönor, kalciumkarbonat, majsglutenfoder, vetekli, peruansk plantbark, vitlök, lök

Vetegluten=Används för att ge ökad volym o stabilitet i söta degar
Johannisbröd=Används bla som hamstermat och kan ätas som godis!
Asiatiskt vete=??? Går ej att Googla fram
Majsglutenfoder= Restprodukt som uppstår vid framställning av majsstärkelse
Peruansk plantbark=???? Google nada...

I mina öron låter detta föga som nåt som skulle kunna avhjälpa nån allergi? Tvärtom så låter många ingredienser inte som hästmat över huvudtaget???:confused:
 
Sv: Olika exemkurer

min pålle har exem på nosen och i svansen på sommaren. Jag använder Helosan solskydd. Det är som helsoan fast med solskydd 9. Finns att köpa på Hööks eller andra hästaffärer. En gul och röd tub. Funkar super!!!
 
Sv: Olika exemkurer

Vetegluten: Gluten är en substans som finns i vete vilken ger en ökad volym o stabilitet i söta degar :idea:
Vetegluten är en torkad biprodukt från framställning av vetestärkelse. Dvs består till största delen av gluten. -Råprotein

Johannisbröd: Består av de torkade frukterna från johannesbrödträdet (krossat). Innehåller växttråd.

Asiatiskt vete: Antagligen en gammal sort t ex spelt eller dinkel. Dessa vetesorter kommer ursprungligen från Asien.

Majsglutenfoder: Består till största delen av kli och gluten. Råprotein, stärkelse och råfett. Innehåller bl a mycket fosfor, finns i många olika färdigfoder till div djurslag.

Peruansk plantbark: Bark från plantskola i Peru?!? :confused: (har aldrig hört talas om plantbark...)

En hel del av ingredienserna i ökozonfodret finns i många olika färdigfoder för häst. Det jag mest reagerar över i innehållsförteckningen är lök vilket är rätt starkt för hästens mage.

/Geum_rivale
 
Sv: Olika exemkurer

Vetegluten: Gluten är en substans som finns i vete vilken ger en ökad volym o stabilitet i söta degar :idea:
Vetegluten är en torkad biprodukt från framställning av vetestärkelse. Dvs består till största delen av gluten. -Råprotein

Johannisbröd: Består av de torkade frukterna från johannesbrödträdet (krossat). Innehåller växttråd.

Asiatiskt vete: Antagligen en gammal sort t ex spelt eller dinkel. Dessa vetesorter kommer ursprungligen från Asien.

Majsglutenfoder: Består till största delen av kli och gluten. Råprotein, stärkelse och råfett. Innehåller bl a mycket fosfor, finns i många olika färdigfoder till div djurslag.

Peruansk plantbark: Bark från plantskola i Peru?!? :confused: (har aldrig hört talas om plantbark...)

En hel del av ingredienserna i ökozonfodret finns i många olika färdigfoder för häst. Det jag mest reagerar över i innehållsförteckningen är lök vilket är rätt starkt för hästens mage.

/Geum_rivale

Fast sammantaget tycker jag det lutar åt en massa ingredienser som rimligtvis inte skulle ha ngn effekt på knottallergi?

Vet att jag var inne på denna hemsida och läste förra året, då rekommenderades ju att hästen som var under behandling skulle gå i grushage. Om detta råd följs av de hästägare som anser att deras hästar blivit bättre så är ju förklaringen att de finns färre knott i sandhagar, inte att ngn Peruansk plantbark:confused: har hjälpt....:smirk:
 
Sv: Olika exemkurer

Det jag skrev var helt enkelt bara fakta. Vad jag sen tycker om deras produkter är en helt annan sak.

Antar att ingredienserna i fodertillskotten ska medverka till en stabil mage, vilket ger ett bra immunförsvar för hästen. Sen är det väl krämerna som håller undan insekter och mjukgör etc...

Har endast provat ökozon en sommar och kan säga att det var den värsta sommaren för min pålle. Numer kör jag bara med horsol, syns inte att han har eksem alls :) (självklart har pålle täcke också, nu som då) Vet dock flera som testat många olika behandlingar och där ökozon faktiskt var den bästa möjliga. Bl a en häst som kan gå utan täcke och är helt symptomfri (går dessutom i gräshage ;)), innan kliade han av sig all man och såg allmänt bedrövlig ut.

Summa summarum tror jag att olika behandlingar fungerar olika för olika individer. Viktigt är dock en stabil och väl sammansatt kost året om.

Faramir<< Det du pratar om är soleksem, det som diskuteras i denna tråd annars är eksem orsakat av insekter. ;)

/Geum_rivale
 
Sv: Olika exemkurer

Jag har inte sett att det står något om grushagar, det verkar vara påhittat. Dessutom tror jag nog att hästen lider av knotten mer eller mindre, oavsett hage. Det verkar som om många vill bräcka varandra i att prata skit om olika produkter.
Det är många som tycker Ökozon funkar så är väl det jättebra för dem. Andra tycker att swich är en bra metod. Sedan kan det vara många som tycker att Helosan är en superbra metod. Men ni som inte har testat produkterna men har åsikter, tänk till lite:)
 
Sv: Olika exemkurer

Jag har inte sett att det står något om grushagar, det verkar vara påhittat. Dessutom tror jag nog att hästen lider av knotten mer eller mindre, oavsett hage. Det verkar som om många vill bräcka varandra i att prata skit om olika produkter.
Det är många som tycker Ökozon funkar så är väl det jättebra för dem. Andra tycker att swich är en bra metod. Sedan kan det vara många som tycker att Helosan är en superbra metod. Men ni som inte har testat produkterna men har åsikter, tänk till lite:)

Jag lever och bor i Sverige där vi har full yttrandefrihet....:angel: Det jag vänder mig emot är när vissa medel/produkter utlyses som det bästa som nånsin funnits och hjälper alla hästar. Och när man sen analyserar innehållet så finns det inget vetenskapligt belägg för att de ingredienserna på något vis skulle hjälpa mot allergi.

Och jag tror precis som Geum_rivale att när det kommer till knottallergi så är helt individuellt vad just den hästen svarar på för behandling.

Punkt slut för mig.
 
Sv: Olika exemkurer

Ja, det är ju väldigt individuellt vad som funkar för olika hästar. Är väl så att Ökozon är fantastiskt bra för de det funkar för. Provade Horsol förra sommaren, men det funkade inte direkt på min tjej. Men jag har hört om många som det funkat för.
 
Sv: Olika exemkurer

Hittade en gammal tråd ,eksemhäst, där fanns en del tips bla linfröolja mm som verkar funka bra. Samt magnesium. Att ha bra mage verkar vara viktigt då immunförsvaret sitter mycket i magen.

Att undvika klöver ex är nog mycket bra för känsliga hästar tex.

Hästar som står på sand eller grus ex vid skymning gryning, om de ej kan gå in eller tas in i annat skydd, bör ha mindre knott än i en gräshage. Ett ex på en åtgärd jag vet några provat och då gett hö på natten.

Att också komma i håg att se till att hästen har skydd för sol är viktigt med.

Angående kolhydrater stärkelse mm kan va bra att läsa mer om.

Olivolja och rapsolja samt vanlig såpa är bra billiga och enkla produkter för man och svans ex. Såpa att tvätta med oljorna att smörja med. Rapsoljan lite tunnare olivolja lite fetare.

Hage med delvis skogshage med solskydd och magrare bete och mindre knott än gräshage kan funka, bris är ju bra också, men magen får man också komma i håg.

Hittade ett tips bla. som jag ska kolla på Flusa som skydd för insekter och fästing.
 

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 537
Senast: Liten
·
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 643
Senast: -moa-
·
S
Foder & Strö En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Totola
·
S
Foder & Strö Håller på och kollar på olika krafft- och mineralfoder nu. Några som heter Dodson och Horrel säljer örter och de har en blandning som...
Svar
16
· Visningar
2 627
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp