Olika exemkurer

Sv: Olika exemkurer

EM mikrober verkar intressant också har läst lite på en del trådar om det men ej testat själv.

Neemuolja ska jag prova mot annat kliande slippa fästing kanske är bra mot knott också.
 
Sv: Olika exemkurer

Jag har inte sett att det står något om grushagar, det verkar vara påhittat. Det verkar som om många vill bräcka varandra i att prata skit om olika produkter.
Men ni som inte har testat produkterna men har åsikter, tänk till lite:)

delvis knapplån

Det finns olika sorters eksem. Dels kan hästar ha soleksem men när det sitter i man och svans är det knott de är allergiska mot. Då hjälper det nog inte att smörja med solkräm.

Knott lever i gräset så därför är det bättre med grushage. Jag tycker det verkar högst troligt och förstår inte varför det skulle vara påhittat?

Det tycks finnas massor av hästprodukter som marknadsförs med de mest fantastiska försäljningsargument. Därför tycker inte jag att det är fel att ifrågasätta en produkt. Speciellt inte när den innehåller så många olika ingredienser som den som har diskuterats i denna tråd. Jag tycker inte att man pratar skit om en produkt om man kommer med ett vettigt argument mot varför den har ett visst innehåll. Det är klart att man kan prova den själv men vad säger det egentligen? Det kan bero på så mkt annat att hästen blir bättre som ngn annan redan har skrivit.

Olja hade jag inte vågat smörja in min häst med på dagen på sommaren. Är det inte risk att hästen bränner sig?
 
Sv: Olika exemkurer

Nu går hästen med täcke sedan några dagar tillbaka (har dock inte satt på huva än), jag smörjer med Nylanders var tredje dag i man och svans samt sprejar på lite antiflug-spray på hela hästen om det är mycket knott. Dessutom får hon ca 0,5 dl linfröolja (det har hon fått sen i vintras) i maten plus en antikli-örtblandning. Och så har de en blåsig hage med bra vindskydd.

Hon har även fått Switch - det var innan jag köpte Nylanders. Kanske inte var så bra att kombinera dem, men nu är det gjort iaf.
Tycker ni att jag ska strunta i att hälla på Switch mer i sommar? Det är ju så bra mot fästingarna och det verkar ju funka bra med både det och Nylanders. Eller är det jättedumt?

Kan tillägga att än kliar hon inget alls, men det brukar hon iofs inte börja med förrän i juli nånting ändå så... Håller tummarna!
 
Sv: Olika exemkurer

Det är lite knepigt i bland. Jag undrar ju själv lite över långtidsverkande medel som swith mfl. Jag får lägga mycket energi och pengar på medel just nu.

Men om det finns nåt som ex swith eller nåt annat liknande som håller undan framförallt fästing men även knott ja det vore skönt och tryggt också. Håller på att kolla upp fler andra medel etc just nu.

Vissa saker får jag själv göra på grund av framförallt tidigare fästingproblem på häst i vintras. Vi gjorde en miss med hage tyvärr och bytte snabbt då vi upptäckte det så nu har vi bättre hage mer torrt i hagen mer sand bla och svalare också.

Att skydda mot fästing är i alla fall superviktigt särkilt i trakter med mycket fästing eller i vissa perioder om hästen är på bete tex. Det kan också va svårt att hitta dem även om man visiterar tex.

De sitter ju gärna i områden i pälsen där det blir lite fuktigt och där hästen har svårare att komma åt. Jag har hittat på halsen och uppe på huvudet i armhålan tex på hästarna. Man får kolla och ev spraya med nån lämplig spray då tex även mellan fram och bakben mm. I manen också.

För mig känns det viktigt att spraya med nåt som tar död på smitta om jag har hittat sår efter fästing etc. ex väteperioxid. Man sprayar då och tar bort det skum som ev blir och sprayar igen.

Problem för oss var att och det kom fästingar när hästarna hade vinterpäls. (Januari var varmt sen har det varit kallt igen tom nu) Vilket himla jobb. Har rakat på hals bla och klippt under hakan bla för att få väck dem samt sprayat med ex väteperioxid:) på sår. Samt schamponerat och sprayat med husse schampoo och s husse spray för att ta död på smitta och hålla undan.

Samt renande örtkurer och mera. Vår veterinär hade ju en del bra kurer även för häst bla homeopatiskt har skrivit om det på en annan tråd. (vi har nyligen flyttat till Frankrike ).

:) Vi har fått boostra upp hästarna med bla magnesium mm samt bla ört kurer. Samt renande och boosters typ nässla och maskros mfl.

Nylanders mfl är väl bra också. För att få bort knottkli etc. Har ej testat den men den verkar bra.

Neem olja verkar bra. Ska kolla det mera. Även teatree i mildare former produkter för häst med särskilda anvisningar hur det ska användas. Här måste man vara försiktig och läsa på om hur mycket hur ofta hur länge produkterna ska användas då tea tree är giftigt i större dos.

Nejlika, citronella, lavendel, geranium och vitlök mfl som nämnts tidigare är nåt att läsa på mer om tror jag. Det talas ju om vitlök att det inte är bra för djur och all lök är ju giftigt har jag förstått
i viss mängd för djur så man för vara försiktig.

EM vill jag kolla mer på. För immmunförsvar mm.

Olja i manen ja det kan tänkas att det skulle kunna bränna en solig dag kanske om det blir för mycket kanske bäst att vara lite extra försiktig. Men olja kommer nog mer och mer som tips tror jag har hört andra prata om det och läst om det.

Vi tetsade ju :)vanlig rapsolja (ej olivolja) en sommar och det var bra på torr hud tex. Den är lite tunnare och mer smidig är olivolja. Vi tvättade med såpa först smorde sen och torkade av överflödigt.

Man kan ju ta invärtes med lite rapsolja då och då det kan nog också va bra om hästen är torr i manen tex.:) Samt att ta linfröolja rek dos det verkar vara mycket bra invärtes alltså för magen.

Vi hade hästarna på bete med mycket bra skog på sommaren tidigare för skuggan och skydd från bromsar knott och annat samt för att slippa ex klöver etc. Tror det var mindre fästing där också på torrare skogsdel. Men det varierar väl.

Torrt är bra i alla fall i marken.
:love: Det allra bästa är ju att försöka hitta bra hagmiljö så man slipper knott fästing broms etc. Att hästarna kan ligga på sand/ grus etc och gå in själva i en box eller i bra torrare skog tex. Ursäkta längden på inlägget.
 
Sv: Olika exemkurer

Tänkte på ligghall också har hört rekommenderas ex tillräckligt stort och mörkt för att hålla undan broms ex tillräckligt svalt samt underlag grus dränererar och håller torrt finns ju mjukare att ha överst.
 

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 537
Senast: Liten
·
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 642
Senast: -moa-
·
S
Foder & Strö En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Totola
·
S
Foder & Strö Håller på och kollar på olika krafft- och mineralfoder nu. Några som heter Dodson och Horrel säljer örter och de har en blandning som...
Svar
16
· Visningar
2 622
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp