Olika fällning på katt utifrån färg

mackan

Trådstartare
Upplever ni att olika katter med samma typ av päls (korthårig i detta fallet) fäller olika mycket utifrån pigment/färgen på pälsen?
Hört påståenden om att vissa färger (- tex röda katter) fäller mer ? Aldrig dock hittat några belägg . Nyfiken.
 
Ja det har jag gjort, sedan om det berodde på färg, gener eller annat låter jag vara osagt men den röda korthåriga vi hade fällde mycket mer än sin halvsyster/kusin som var svartsmoke (samma pappa och mammorna var systrar så de delade ju gener till viss del iallafall) som vi hade samtidigt. Halvsystern/kusinen var långhårig och de brukar man ju säga fäller mer men den som var svartsmoke (långhårig) fällde inte alls i samma omfattning som den röda (korthårig).

Jag är allergisk mot katter och reagerar mycket mer på röda och svart-vita katter än på tabbyfärgade och svartsmokefärgade katter. Jag vet inte alls om det har något samband heller och har inte hittat något belägg för att det allmänt är så men det är intressant.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 805
Senast: mysboll
·
Övr. Katt Hittekatten S har så märklig päls - väldigt tjock och tät och fluffig (fastän kort!) som jag tänker mig en angorakanin. Eller kanin...
Svar
18
· Visningar
1 256
Senast: Gimlan
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 047
Senast: inverterad
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 976
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp